۰

سرنوشت نمادهای مسیحیت در ایاصوفیه چه می‌شود

در پی امضای حکم تبدیل ایاصوفیه به مسجد از سوی اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، سخنگوی ریاست‌جمهوری درباره سرنوشت نمادهای مسیحیت در این مکان توضیح داد.
کد خبر: ۲۳۲۹۶۰
۱۴:۳۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ابراهیم کالن، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: ارزش تاریخی و دینی ایاصوفیه محفوظ خواهد ماند و این مکان به روی همه ادیان به منظور بازدید از آثار هنری، نقش و نگارها و نمادهای مسیحیت باز خواهد بود.

وی با بیان این‌که ایاصوفیه یکی از اماکن تاریخی بشری و جهانی ثبت‌شده در یونسکو است، افزود: مسیحیان ارتودکس مانند پیروان سایر ادیان می‌توانند نمادهای دینی خود را در ایاصوفیه زیارت کنند و این آثار در ایاصوفیه حفظ خواهد شد.

بر اساس این گزارش، آثار و تزئینات مسیحی و نوشته‌های اسلامی زیادی در ایاصوفیه نگهداری می‌شود و در دیوار گنبد داخلی این مکان تزئینات هندسی و نمادهای مسیحیت به چشم می‌خورد. متون اسلامی مکتوب با خطوط عربی و عثمانی از دیگر آثار موجود در این مکان است. کاشی‌ها و نمادهای ارتدوکس ایاصوفیه در زمان امپراطور بیزانس طی سال‌های ۷۱۸ تا ۷۷۵ میلادی تخریب و در نیمه دوم قرن نهم میلادی این تزئینات بازسازی شد.

پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ میلادی سلطان محمد فاتح از سلاطین عثمانی کاشی‌های ایاصوفیه را که در آن نقاشی‌هایی از حضرت مریم(س)، عیسی مسیح(ع) و یوحنا معمدان (از شخصیت‌های مقدس مسیحیت) به تصویر کشیده شده است، حفظ کرد. در سال ۱۸۴۷ عبدالمجید، از دیگر سلاطین عثمانی دو معمار و برادر سوئیسی به نام‌های گاسپار و ژوسبی فوساتی (Gaspare ve Giuseppe Fossati) را مکلف به ترمیم ایاصوفیه و بازگرداندن نقش و نگارهای آن کرد و آنها پس از دو سال موفق به این کار شدند.
سوم مرداد ایاصوفیه مسجد می‌شود

گزارش‌ها حاکی است که مقدمات افتتاح ایاصوفیه به عنوان مسجد جامع در حال انجام است و این مسجد ۲۴ جولای برابر با سوم مردادماه هم‌زمان با سالگرد توافقنامه لوزان ۱۹۲۳، که زمینه را برای تأسیس جمهوری ترکیه فراهم کرد، افتتاح خواهد شد.

همچنین تلاش‌ها به منظور آماده ‌کردن ایاصوفیه برای اقامه نماز آغاز شده و قرار است هنگام نماز نقش و نگارها و کاشی‌ها و نمادهای دینی مسیحیت با نور سیاه مخفی شود؛ اما این نمادها در زمان‌های غیر نماز نمایان خواهد بود.

سازمان دیانت ترکیه نیز دو امام جماعت و چهار مؤذن برای مسجد جامع ایاصوفیه تعیین و اعلام کرده که نوای قرآن طی ۲۴ ساعت شبانه‌روز از این مسجد پخش خواهد شد و فرش‌ها و سجاده‌های نماز با رعایت تدابیر بهداشتی در شرایط شیوع کرونا آماده پذیرایی از نمازگزاران در هر زمانی است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: