۰

هفت نکته ضروری درباره رعایت آداب معاشرت در محل کار

آداب معاشرت یکی از آن دسته از مفاهیمی است که اغلب مردم به آن اهمیت می‌دهند و دوست دارند کارهایی که دیگران نمی‌پسندند را انجام ندهند. درست همانطور که در خانواده بخش جدی از تربیت خانواده‌ها صرف یاد دادن آداب صحبت و رفتار می‌شود.
کد خبر: ۲۳۱۷۵۳
۱۳:۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،  همانطور که در خانواده و جامعه رفتار ما اهمیت دارد، محیط کار اصول و قواعدی دارد که حتی بسیاری که سال‌هاست در محیط‌های شغلی فعالیت می‌کنند آن را رعایت نمی‌کنند. احتمالاً در محیط‌های شغلی بسیاری از افراد حریم‌های خصوصی دیگران را رعایت نمی‌کنند یا آنقدر حرف می‌

زنند که نمی‌گذارند بقیه کار کنند. بهتر است از نکات زیر را بدانیم تا در محیط کار هم درست رفتار کنیم:

به صفحه کامپیوتر همکار خود نگاه نکنیم

بسیاری ازما نمی‌دانیم که نگاه کردن به صفحه کامپیوتر دیگران ورود به حریم شخصی آنان است. شاید کنجکاوی ما و حس رقابت ما قلقلک داده شده که ببینیم در کامپیوتر همکارمان چه می‌گذرد. هرچه هست این کار را ترک کنیم زیرا این کار ورود به حریم شخصی همکارمان است. در بسیاری از مواقع احتمالاً همکار ما متوجه کنجکاوی ما بشود و همین اتفاق می‌تواند اعتماد متقابل ما را از بین ببرد. به طور کلی بهتر است در محیط کار سرمان به کار خودمان باشد.

بیش از حد تلفن صحبت نکنیم

احتمالا تصور نمی‌کنید که این کار تا چه حد موجب آزار سایرین است. بسیاری از ما که در محیط‌های کاری مشغول بوده‌ایم یا به ادارات مراجعه کردیم صحبت کردن طولانی کارمندان با تلفن‌ را تجربه کرده‌ایم. ما زمانی که زیاد با تلفن صحبت می‌کنیم باعث به هم ریختن تمرکز همکارانمان می‌شویم و این کار بی‌احترامی و بی‌ادبی محسوب می‌شود. همچنین در حین جلسات مشارکت کارمندان اهمیت دارد و بهتر است در حالت دیگری مشغول چک کردن موبایلمان باشیم و موبایل ما در حالت بی‌صدا باشد. به علاوه بهره‌وری کارمندانی که مدام با تلفن صحبت می‌کنند کم‌تر از دیگرانی است که به کار خود اهمیت می‌دهند. اگر وجدان کاری خودمان را هم دخیل کنیم، ما می‌توانیم در ساعات دیگری از روز که مشغول کار کردن نیستیم، به تلفن‌های سلام و احوالپرسی خود برسیم.
لباس

مناسب و بهداشت را رعایت کنیم

هر محیط کاری لباس مناسب خود را دارد. بعضی از فضاهای کاری هستند که فرم مخصوص خود را دارند. در هر شرایطی و با هر پوششی همینطور که ما از بوی زننده دیگران اذیت می‌شویم، بهتر است حواسمان به آسایش همکارانمان هم باشد و مراقب بهداشت لباس و بوی بدنمان و منظم بودن موی خود باشیم. لباس و کفش مناسب و تمیز در محیط کار، به نحوی که از پوشیدن آن اذیت نشویم و مجبور نباشیم در میانه روز در محیط رسمی کاری کفش خود را درآوریم، اهمیت زیادی دارد.

بیش از حد نامرتب نباشیم

همچنین رعایت مرتب بودن کلی و تمیزی میزکار ما هم اهمیت زیادی دارد وبهتر است با نامرتبی و شلختگی باعث آزردگی همکارانمان نشویم، مخصوصاً در مواردی که محیط کار ما اشتراکی است بهتر است حواسمان به مرتبی کلی میز باشد.

با احترام رفتار کنیم

همان‌طور که می‌دانیم همه ما نیاز داریم که با یکدیگر وارد گفتگو شویم تا محیط اطراف خودمان را جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر کنیم. اگر محیط کار خودمان را صمیمانه‌تر کنیم، دیرتر هم خسته می‌شویم و به طور کلی حتی از کار خودمان هم راضی‌تر می‌شویم. در مواردی که بحث‌برانگیز است با یکدیگر بحث نکنیم و تنشی را به محیط و خودمان تحمیل نکنیم. با بحث‌های بی‌مورد کام خودمان و همکارمان را تلخ نک
نیم.

با تازه‌واردها صمیمانه رفتار کنیم

همه ما روزی در محیط کاری تازه‌وارد محسوب می‌شدیم. اگر فکر کنیم ممکن است به خاطر بیاوریم چقدر از رفتار دیگر همکاران رنجیدیم. تازه‌واردهای هر محیط کاری هیزم تری به ما نفروخته‌اند و قرار نیست میز ما را اشغال کنند. همانطور که در اغلب محیط‌های دیگر با تازه‌واردها مهربان هستیم، سعی کنیم فضای خوب و به دور از تنشی برای آنان فراهم کنیم.

با روی خوش به یکدیگر سلام کنیم

در محیط‌های کاری سلام و احوالپرسی حس خوشایندی را به طرفین القا می‌کند. ما زمانی که با روی خوش به یکدیگر سلام می‌کنیم ارتباط مثبتی را ایجاد کرده‌ایم که این کار مانند یخ‌شکن قوی عمل می‌کند. حتی اگر حال و حوصله سلام دادن ندارید و روز خوبی را شروع نکرده‌اید، جواب سلام همکاران خود را بدهید و خود را به ندیدن و نشنیدن نزنیم که کار محترمانه‌ای به شمار نمی‌رود. سلام و احوالپرسی حس آشنایی خوبی را بین ما در محیط‌های کاری ایجاد می کند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: