۰

سیر نزولی عربستان در عرصه بین المللی با سیاست های بن سلمان

تصمیم های سیاسی، امنیتی واقتصادی «محمد بن سلمان» باعث شده است تا عربستان سیر نزولی را در عرصه بین المللی و داخلی طی کند.
کد خبر: ۲۳۱۷۲۳
۱۰:۴۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، رسانه های عربستان تلاش بسیاری برای منحرف کردن اذهان عمومی از واقعیت موجود در این کشور دارد. «محمد بن سلمان» ولیعهد 34 ساله عربستان کسی است که تصمیم نخست را در عربستان می گیرد.

برهمین اساس، این مسئله که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه 84 ساله عربستان وظیفه خود را به طور کامل در اداره امور حکومت انجام می دهد، تنها یک ادعاست.

پس از گذشت سه سال از رسیدن محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی تحولات داخلی وخارجی عربستان نشان می دهد که وی تصمیم گیرنده فعلی در بازسازی ساختار حکومت و ایجاد چهارمین دولت سعودی است که با سایر پیشینیان خود از زمان تاسیس رژیم سعودی در سال 1744 به دست «محمد بن سعود» بنیانگذار دولت نخست آل سعود تفاوت بسیار دارد.

«عبدالعزیز آل سعود» بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی در سال 1932 میلادی سلمان بن عبدالعزیزرا به عنوان ششمین پادشاه انتخاب کرد. سلمان پس از رسیدن به پادشاهی در 29 آوریل 2015 میلادی محمد بن سلمان را به مقام «ولیعهدی ولیعهد» منصوب کرد.

محمد بن سلمان به دلیل رسیدن به پست های کلیدی همچون وزارت دفاع و ولیعهدی و ریاست «شورای مبارزه با فساد» پرنفوذترین مسئول در عربستان به شمار می آید.

این شاهزاده سعودی ساعاتی پس از رسیدن به پست ریاست شورای مبارزه با فساد در چهارم نوامبر 2017 میلادی بیش از 40 شاهزاده، وزیر و تاجر را به اتهام فساد مالی و پول شویی دستگیر کرد.

محمد بن سلمان با قرارگرفتن در این سمت شمشیر خود را برای مخالفانش از نیام درآورده است. به طوری که در جدیدترین اقدام خود در مارس 2020 شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز آل سعود» برادر کوچک پادشاه سعودی و شاهزاده «محمد بن نایف آل سعود» ولیعهد پیشین را بازداشت کرد.

تحلیلگران معتقدند که این بازداشت های گسترده شامل اندیشمندان، مبلغان، حقوق دانان و مخالفان سیاست های ولیعهد است. زیرا سیاست های محمد بن سلمان تنها در چارچوب تقویت قدرت ولیعهد و تسلط کامل بر تصمیم گیری های دولت سعودی انجام می شود.

در مارس 2019 میلادی، 36 کشور در شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد نقض حقوق فعالان عربستان در این کشور را محکوم کردند و خواستار آزادی همه آنها شدند.

بن سلمان در این برهه تاریخی تلاش کرد تا تغییرات ریشه ای را در جامعه عربستان ایجاد کند. به همین دلیل درصدد بود تا با تصمیم های ساختار شکنانه از سبک محافظه کارانه و متعهد مذهبی که در طول سه قرن در این کشور رواج داشت، به سرعت به سمت جامعه باز حرکت کنند. این مسئله موجی از انتقادها و مشکلات را در عربستان به همراه آورد.

ولیعهد عربستان با راه اندازی چشم انداز2030 در جولای 2016 میلادی قرار بود یک واقعیت اقتصادی مبتنی بر درآمدهای جایگزین از درآمد نفت را محقق کند، اما پس از گذشت چهار سال این چشم انداز محقق نشد. بلکه برعکس شد و دولت عربستان حمایت از شهروندانش را کاهش داد و مالیات ارزش افزوده و هزینه کارگران داخلی و خارجی افزایش یافت.

این برنامه های اقتصادی موجی از بیکاری و کاهش سطح معیشتی را به همراه آورد. این درحالی بود که روزنامه های غربی از هزینه های سرسام آور ولیعهد برای خرید تابلوهای گران قیمت نقاشان بین المللی خبردادند.

در عرصه سیاست خارجه نیز ولیعهد عربستان با اتخاذ تصمیماتی باعث شد تا چهره این کشور در عرصه بین الملل و منطقه ای خدشه دار شود.

تحریم قطر در سال 2017 میلادی، ادامه جنگ در یمن، ترور شخصیت های مخالف از جمله «جمال خاشقجی» در استانبول ضربه سنگینی به شهرت عربستان و ولیعهد این کشور وارد آورد. به خصوص که در پرونده خاشقجی انگشت اتهام به طور مستقیم به سمت محمد بن سلمان نشانه گرفته شد.

تصمیم های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تغییرات محمد بن سلمان در دوران ولیعهدی اش نه تنها باعث نشد که این کشور پله های ترقی را طی کند، بلکه به دلیل رویکرد دیکتاتورانه اش چهره داخلی و خارجی این کشور را مخدوش کرد.

 

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: