۰

آیا استفاده از حسینیه‌‎های بین نجف و کربلا در ایام کرونا جایز است؟

آیت الله بشیر نجفی از مراجع به استفتائی در خصوص استفاده از مساجد و حسینه های موقفه در دوران شیوع کرونا پاسخ دادند.
کد خبر: ۲۳۱۰۹۷
۰۹:۵۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله بشیر نجفی از مراجع به استفتائی در خصوص استفاده از مساجد و حسینه های موقفه در دوران شیوع کرونا پاسخ دادند.

متن استفتاء:

در شبکه های اجتماعی استفتائی از شما منتشر شده که استفاده از مساجد و حسینیه هایی که در راه کربلا و نجف اشرف قرار دارند را به خاطر ابتلای به بیماری در سایه شیوع ویروس کرونا، منع می کند. آیا ساختن عبادتگاه، برای مردم و در جهت منافع آنان نیست؟ لطفا توضیح دهید.

پاسخ:

بسمه سبحانه

پیشتر از عموم مؤمنین به ویژه خادمان امام حسین (علیه السلام) خواستیم که با ورود ویروس کرونا به کشور برای خدمت به مردم و رفع نیاز های آنان وارد عمل شوید و هر کس در هر موقعیتی که هست همدیگر را کمک کنید. ما به مؤسسات مرتبط با دفترمان توصیه کردیم که در این شرایط به وظیفه خود عمل کند.

پیشتر در شرایط دیگر، از خادمان امام حسین (ع) و صاحبان حسینیه هایی که در راه کربلا قرار دارند، خواستیم حسینه هایی که برای خدمات عمومی اختصاص داده شده و از املاک شخصی است به عنوان سرپناهی برای مهاجران و سایر نیازمندان قرار گیرد. لذا تبیین می کنیم تمام آنچه در راه نجف و کربلا و غیر آن به اسم حسینیه نامگذاری شده، شرعاً موقوفه نیست و ملک شخصی صاحب آن است و ما بارها گفتیم که تصرف در آن به هر صورتی که می خواهند جایز است. بنابراین امیدواریم که مؤمنین مجال را برای استفاده از آن در جهت منافع مؤمنین باز کنند. حسینیه های موقفه ای که برای خدمت به عموم مؤمنین وقف شده، وقف عام است و ما بارها گفتیم که جایز است و بلکه باید در چارچوب وقف از آن استفاده شود.

امّا حسینیه ها و مساجد موقوفه که وقف خاص است، جایز نیست در غیر آنچه وقف شده است، تصرف شود. والله الهادی و هو العالم.

دفتر آیت الله بشیر نجفی

نجف اشرف

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: