۰

چگونه در خانه کود تهیه کنیم

کد خبر: ۲۳۰۵۲۵
۱۳:۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،مواد زیادی در خانه دارید که می‌توانند به یک کود مقوی برای گلدان‌هایتان تبدیل شوند. در این گزارش هفت دستور عمل تهیه کود خانگی به شما ارائه می‌شود. مواد این کودهای دست‌ساز از ترکیباتی ساخته شده‌اند که احتمالاً بیشتر آنها را در خانه دارید، برخی از این مواد طبق عادت دور انداخته می‌شوند.

کود نمکی

نمک از منیزیم و سولفات تشکیل شده است، هر دو ماده مغذی حیاتی گیاه هستند. اگر در خانه گیاهان خانگی، گل رز، فلفل، گوجه فرنگی و سیب زمینی دارید بدانید که آنها منیزیم را دوست دارند پس امتحان کنند.

آنچه نیاز داریم:

- ۱ قاشق غذاخوری نمک

- ۱ گالن آب

- قوطی آبیاری

نمک را در آب حل کنید و از آن برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید. برای حفظ اثربخشی این کار را یکبار در ماه تکرار کنید. این محلول به عنوان غذای گلدان، کود گیاهی و غذای گیاهی گل سرخ قابل استفاده است.

کود قهوه

قهوه سرشار از نیتروژن، منیزیم و پتاسیم است که از مواد مغذی مهم گیاهان به شمار می‌رود. این مواد به طور طبیعی اسیدی هستند، بنابراین می‌توانند به شما در تقویت اسیدی شدن خاک کمک کنند.

آنچه نیاز داریم:

- پودر قهوه استفاده شده

- سینی فلزی

- روزنامه

سینی را با روزنامه بپوشانید. سپس قهوه استفاده شده را روی ورقه پهن کنید و بگذارید کاملا خشک شود. این کود اسیدی کننده خاک است و از همین رو، می‌توانید از آن در زمین‌های اطراف پایه گیاهان اسید دوست خود بپاشید. آزالیا، گل سرخ، رودزندرون و زغال اخته فقط برخی از گیاهانی هستند که از این روش درمانی سود می‌جویند. مراقب باشید که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید چرا که حتی گیاهان دوستدار اسید نیز می‌توانند از دریافت اسید زیاد آسیب ببینند.

کود پوسته تخم مرغ

ماده اصلی و غالب پوسته تخم مرغ را کربنات کلسیم تشکیل داده است. این ماده همان ماده اصلی آهک کشاورزی است که برای تقویت گیاهان از آن استفاده می‌شود.

آنچه نیاز داریم:

- تخم مرغ

- مخلوط کن

پوسته تخم مرغ مصرف شده را در معرض هوا و آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شود. سپس آنها را در جایی ذخیره کنید تا مقدار کافی حاصل شود. سپس پوسته‌های خشک شده را در مخلوط کن بریزید و پودر کنید. پودر به دست آمده را در اطراف گیاهان در باغچه یا گلدان خود بپاشید.

کود سرکه

اسید موجود در سرکه برای افزایش اسیدی شدن خاک بسیار موثر است. این ماده همان چیزی است که گیاهان دوست‌دار اسید به آن نیاز دارند. توجه داشته باشید که برای بارور کردن گیاهان خود از سرکه به شکل مستقیم استفاده نکنید. سرکه حل نشده یک علف کش است.

آنچه نیاز داریم:

- ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید

- ۱ گالن آب

- ظرف آبیاری

سرکه سفید و آب را با هم ترکیب کنید و از محلول برای آبیاری گیاهان خود استفاده کنید. آبیاری گیاهان با محلول سرکه را هر سه ماه یکبار تکرار کنید تا تاثیر لازم را بگذارد.

کود آب مخزن ماهی

آب مخزن استفاده شده ماهی پر از نیتروژن و سایر مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است. این آب می‌تواند بخشی از نیاز گیاهان خانه شما به مواد غذایی را تامین کند.

آنچه نیاز داریم:

- آب مخزن ماهی استفاده شده

آب کثیف را از مخزن ماهی خود تخلیه کنید و سپس از آن برای آب دادن به گیاهان خود استفاده کنید.

کود خاکستر

خاکستر شومینه سرشار از پتاسیم و کربنات کلسیم است. اگر خاک گیاهان شما خیلی اسیدی باشد، این کود به متعادل کردن pH کمک می‌کند، بنابراین گیاهان شما قادر به جذب مواد مغذی موجود در خاک هستند. توجه داشته باشید که خاکستر شومینه در صورت قلیایی بودن نباید استفاده شود. همچنین نباید در اطراف گیاهان دوست‌دار اسید از آن استفاده شود، مگر اینکه شما در تلاش باشید رنگ‌های گیاه هیدرنداس را صورتی روشن کنید.

آنچه نیاز داریم:

- خاکستر شومینه

خاکستر شومینه خانه خود را تخلیه کنید و در هوای باز قرار دهید تا کاملا خنک شود. حالا بخشی از خاک سطحی اطراف گیاه را کنار بزنید و خاکستر را درون خاک بریزید و روی آن را با خاک بپوشانید.

کمپوست

کمپوست سرشار از مواد مغذی و میکرو ارگانیسم‌هایی است که برای گیاهان و گل‌ها بسیار مناسب است.

آنچه نیاز داریم:

- ضایعات آشپزخانه و باغ

ضایعات میوه و سبزیجات، روزنامه ها، بریده‌های چمن و سایر مواد کمپوست را ذخیره کنید و از آنها برای تهیه سطل کمپوست یا گلدان استفاده کنید. هر از گاهی، کمی آب اضافه کنید و مواد را داخل ظرف مخلوط کنید تا فرآیند کمپوست سریع‌تر شود. هنگامی که همه چیز به یک خاک تاریک تبدیل شد، آن را در خاک باغ یا گلدان خانه خود پراکنده کنید و از نتایج آن لذت ببرید.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: