۱

تلاش بن‌سلمان برای جانشین پدرش در امسال

ستون نویس یک روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت، ولیعهد سعودی با ممنوع الخروج کردن مخالفانش به‌عنوان یک عامل سرکوب، در تلاش است امسال قدرت را به‌طور کامل در دست بگیرد.
کد خبر: ۲۳۰۴۴۱
۰۸:۴۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی نوشت، شدت یافتن اقدامات سرکوب‌گرانه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، می‌تواند نشانه‌ای از قصد او در تصاحب قدرت در سال جاری باشد.

ایگناتیوس روز جمعه در واشنگتن پست نوشت، سیاست بن‌سلمان در اعمال محدودیت بر سفرهای خارجی ابزاری است که برای مرعوب کردن افرادی که برای وی تهدید سیاسی محسوب می‌شوند به کار گرفته شده است.

وی به نقل از «خالد الجبری» پزشک عربستانی ساکن تورنتو کانادا می‌نویسد بن‌سلمان از «گروگان‌گیری به‌عنوان ابزار حکمروایی استفاده می‌کند». به گفته او بن‌سلمان از سال ۲۰۱۷ و پس از رسیدن به مقام ولیعهدی، بردارزاده‌های او را برای اعمال فشار بر پدر آن‌ها از انجام سفر خارجی منع کرده است.

این یادداشت می‌افزاید، نتایج تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این اعمال محدودیت‌ها برای سفرهای خارجی، بسیار گسترده‌تر از چیزی است که عموماً پنداشته می‌شود و در حقیقت بخشی از نظام گسترده‌تری از سرکوب سازمان‌یافته در عربستان سعودی است. بن‌سلمان از این ابزارها برای تحکیم قدرت استفاده می‌کند و برخی مقامات آمریکایی معتقدند احتمالاً از این طریق تلاش می‌کند امسال زمام کامل دولت را از دست پدر بیمارش خارج کند.

ایگناتیوس در یادداشت خود می‌آورد، به گفته تحلیل‌گران آمریکایی و سعودی، تعداد افرادی که مشمول این ممنوعیت انجام سفر خارجی هستند به هزاران نفر رسیده است. معمولاً این افراد ممنوع الخروج تا زمانی که به فرودگاه نروند متوجه وضعیت خود نمی‌شوند و هیچ‌گونه توضیح رسمی یا مکتوبی به آن‌ها داده نمی‌شود. بن‌سلمان در دفاع از این اعمال محدودیت سفرهای خارجی، آن را بخشی تلاش برای مبارزه با فساد در کشورش توصیف می‌کند.

ایگناتیوس می افزاید، لیست افراد ممنوع الخروج با اعضای خانواده «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان سعودی آغاز می‌شود که مرگش در سال ۲۰۱۵ «بازی تاج و تختی» را به راه انداخت که تا کنون نیز ادامه دارد. در حال حاضر ۲۷ فرزند و بین ۵۲ تا ۵۷ نوه او قادر به خروج از عربستان سعودی نیستند. چهار پسر ارشد پادشاه سابق این کشور نیز از سال ۲۰۱۷ به اتهام فساد در حبس خانگی یا زندان به سر می‌برند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر نیز با اشاره به این محدودیت سفرها بیان داشته است، علاوه بر مورد بازداشت قرار دادن شهروندان، در برخی موارد مقامات سعودی اعضای فامیل خود را نیز با اعمال ممنوعیت سفر خارجی یا توقیف اموال و دسترسی به خدمات، مورد تنبیه قرار می‌دهند.

به نوشته ایگناتیوس، یکی از موارد معروف این ممنوعیت سفر خارجی، علیه «صلاح خاشقچی» فرزند «جمال خاشقچی» وضع شد. مقامات سعودی به صلاح گفته بودند اگر پدرش به کشور بازگردد محدودیت‌های اعمال شده علیه او لغو خواهند شد. در نهایت جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸ در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول به طرز دلخراشی به قتل رسید که سازمان «سی‌آی‌اِس» معتقد است به دستور بن‌سلمان اجرا شده است.

او در پایان این یادداشت می‌نویسد، گروگان گرفتن اعضای بی‌گناه خانواده‌ها جهت اجبار آن‌ها به همکاری با حکومت، یکی از ویژگی‌های بی‌رحم‌ترین رژیم‌های تاریخ است. همچنان که ماشین سرکوب سعودی شتاب می‌گیرد، بیش از پیش به‌عنوان بخشی عادی و استاندارد از حکومت بن‌سلمان تبدیل می‌شود.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Canada
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
آرزو بر جوانان عیب نیست، بشرط اینکه گاوچران پیر، سر شترچران جوان را زیر آب نکند!