۰

آنچه که باید درباره سرطان غدد لنفاوی بدانیم

لنفوم هوچکین، سرطانی است که در سلول‌های سیستم ایمنی آغاز می‌شود. سیستم ایمنی وظیفه مبارزه با عفونت‌ها و دیگر بیماری‌ها را دارد.
کد خبر: ۲۳۰۴۰۲
۱۱:۳۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دستگاه لنفاوی بخشی از سیستم ایمنی است و شامل اجزای زیر است:

_ عروق لنفاوی: این عروق حامل مایع شفافی به نام لنف هستند، لنف حاوی گلبول‌های سفید است.

_ غدد لنفاوی: عروق لنفاوی به توده‌های بافتی کوچک و گردی به نام غدد لنفاوی متصل هستند.

گروه‌هایی از غدد لنفاوی را می‌توان در گردن، زیربغل‌ها، قفسه سینه، شکم و کشاله ران پیدا کرد. غدد لنفاوی گلبول‌های سفید را ذخیره می‌کنند. آنها باکتری‌ها یا دیگر مواد مضری را که ممکن است وارد لنف شده باشند گرفتار کرده و از بین می‌برند.

بخش‌های دیگری از دستگاه لنفاوی نیز شامل لوزه‌ها،‌ غده تیموس و طحال است؛ همچنین می‌توان بافت‌های لنفاوی را در بخش‌های دیگر بدن از جمله معده، پوست و ... نیز یافت. از آنجاکه بافت‌های لنفاوی در بسیاری از قسمت‌های بدن وجود دارند، لنفوم هوچکین می‌تواند تقریبا در هر قسمتی از بدن آغاز شود. معمولا این سرطان اول در غدد لنفاوی بالای دیافگرام دیده می‌شود اما، ممکن است لنفوم هوچکین در یک گروه از غدد لنفاوی دیده شود. گاهی این سرطان در دیگر بخش‌های دستگاه لنفاوی آغاز می‌شود.

عوامل خطرزای بیماری

ابتلا به برخی ویروس‌ها مانند ویروس اختلال در سیستم ایمنی انسانی می‌تواند خطر ابتلا به هوچکین را افزایش دهد. همچنین اگر فرد سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد (مثلا در صورت ابتلا به یک بیماری وراثتی یا استفاده از داروهای خاص پس از پیوند عضو) خطر ابتلا به لنفوم هوچکین در فرد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر سن و سابقه خانواگی نیز می‌توانند عوامل خطرزای بیماری باشند. لنفوم هوچکین در میان نوجوانان و بزرگسالان ۱۵ تا ۳۵ ساله و بزرگسالانی که بالای ۵۰ سال هستند، بیشتر شایع است. همچنین احتمال ابتلای اعضای خانواده بویژه برادران و خواهران فرد مبتلا به لنفوم هوچکین یا دیگر انواع لنفوم، به این سرطان بیشتر از دیگران است. داشتن یک یا چند عامل خطرزای بیماری به معنای ابتلای قطعی فرد به لنفوم هوچکین نیست؛ بیشتر آنهایی که دارای عوامل خطرزا هستند، هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند.

علائم هشدار دهنده سرطان غدد لنفاوی

_ تورم بدون درد غدد لنفاوی موجود در گردن، زیربغل‌ها یا کشاله ران

_ کاهش بی دلیل وزن

_ تب دائم

_ خارش پوست

_ تعریق شبانه

_ سرفه، مشکلات تنفسی یا درد قفسه سینه

_ ضعف یا خستگی دائم

در بیشتر موارد، این علائم ناشی از سرطان نیستند. عفونت‌ها یا دیگر بیماری‌ها هم می‌توانند موجب بروز این علائم شوند؛ کسی که این علائم را بیش از دو هفته داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند تامشکلاتش تشخیص داده شده و درمان شود.

تشخیص و درمان

بنابر اعلام بخش آنکولوژی بیمارستان شهدای تجریش، معاینه پزشکی، آزمایش‌های خون،‌ عکسبرداری از قفسه سینه با اشعه ایکس، ام آر آی و نمونه‌برداری از روش‌های تشخیص سرطان غدد لنفاوی است. برای درمان نیز شیمی درمانی، پرتودرمانی و پیوند سلول‌های بنیادی از روش‌های درمانی است که بنابر نوع لنفوم هوچکین، مرحله سرطان، سن و سایر سوابق بیمار انجام می‌شود.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: