۱

چرا شیعه را جعفری می نامند؟

حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: چون فقه جعفری از دوره امام صادق(ع) جان و قوت گرفته است، لذا مکتب این فقه به ایشان نسبت داده شده است. البته نشر دین به دوره پیامبر(ص) بر می گردد و شیعه هم کسی است که پیرو حضرت علی(ع) باشد.
کد خبر: ۲۳۰۳۱۵
۰۹:۵۴ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: چون فقه جعفری از دوره امام صادق(ع) جان و قوت گرفته است، لذا مکتب این فقه به ایشان نسبت داده شده است. البته نشر دین به دوره پیامبر(ص) بر می گردد و شیعه هم کسی است که پیرو حضرت علی(ع) باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، گفت: همه سعی امام صادق(ع) تربیت شاگرد و توسعه و گسترش حوزه علمیه بود و از این مسئله به خوبی استفاده کردند و شخصیتهایی مانند زراه، جابرن حیان، جابرن یزید جوفی و... در موضوعات فقهی، کلامی، اصولی و... تربیت کردند و به گوشه و کنار شهرها و کشورها فرستادند تا ضمن پاسخ گویی به شبهات متعدد فقهی، کلامی و اصولی، به ترویج مبانی دینی و احکام اسلام بپردازند.

مدیر حوزه علمیه استان یزد ادامه داد: این مسئله نشان از اهمیت حوزه علمیه و تربیت شاگرد دارد و حضرت توانست چنین کار مهمی را ایجاد کند و زمینه ساز فقه جعفری شود؛ اگر امام صادق(ع) نبودند مسلما دین به اینجا نمی رسید.

پایه ریزی مکتب فقه جعفری

وی افزود: دلیل این که حضرت زمینه ساز مذهب جعفری شدند، برای این است که زمینه نشر مبانی دینی و فقهی به دوره ایشان برمی گردد. برای همین شیعه را مذهب جعفری عنوان می کنند و چون فقه جعفری از دوره امام صادق(ع) جان و قوت گرفته است، لذا مکتب این فقه به ایشان نسبت داده شده است. البته نشر دین به دوره پیامبر(ص) بر می گردد و شیعه هم کسی است که پیرو حضرت علی(ع) باشد.

اعتراف اهل سنت به جایگاه امام صادق(ع)

حجت الاسلام والمسلمین شمس اضافه کرد: عظمت و بزرگی امام صادق(ع) تا جایی است که اهل سنت و علمای آنها هم نتوانستند به سادگی از جایگاه حضرت چشم پوشی کنند و زبان به اعتراف باز کردند، چرا که علمای اهل سنت هم شاگرد حضرت بودند. مالکی می گوید اگر آن دوسال شاگرد حضرت نبودم، الان هیچی نبودم و از خودم چیزی نداشتم.

مدیر حوزه علمیه استان یزد افزود: در دوره امام صادق(ع) گروه های مختلفی زمینه ساز انحراف مردم می شدند، لذا حضرت با این گروها به مبارزه می پرداخت؛ یکی از آنها اهل غلو بودند و اینها کسانی بودند که خود را در حد خدا می دانستند. حضرت با این دسته به مناظره می پرداختند و با رویکرد جذب حداکثری این کار را انجام می دادند.

 

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
جعفری اطلاقی نیست که از عالم شیعه نشأت گرفته باشد . اول سنیان ما را جعفری گفتند و بعداً این عنوان روی شیعه ماند .