۰

عادت رفتاری برای افزایش اعتمادبه نفس و داشتن زندگی شادتر

عزت نفس، ریشه و بنیان وجودی ماست که چنانچه تمام آنرا از دست بدهیم به پوچی می رسیم، خيلي از اشخاص دو مفهوم اعتماد به نفس و عزت نفس را اشتباهاً با هم یکی می دانند در حالیکه اختلاف های زيادي بین اعتماد به نفس و عزت نفس وجود دارد.
کد خبر: ۲۳۰۲۹۵
۱۶:۳۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ما در این مقاله به تعریف عزت نفس و اختلاف های آن با اعتماد به نفس و همینطور راه هایی برای افزایش عزت نفس و تقویت آن، خواهیم پرداخت.

زیبایی شما بیرونی نیست بلکه درونی است

بر اساس علم روانشناسی مدرن، آن چه که باعث جذابیت شما در بین دیگران می گردد، صورت برونی شما نیست. بلکه جذابیت درونی شما اهمیت دارد.

مهم نیست که شکل ظاهری شما چطور است، بلکه شکل باطنی شما برای افراد دیگر مهم است. معمولاً هر چه بیشتر در خصوص جذابیت ظاهری و برونی خویش مضطرب باشیم و کوشش ما این باشد که آنرا با شیوه های گوناگونی بهتر نماییم، از جذابیت درونی خویش غافل می گردیم. در این شرایط، حس نا امنی می کنیم و گاهی امکان دارد نسبت به سایرین و جامعه حس خشم زيادي نماییم. هنگامی که نگران این باشیم که ظاهر ما برای افراد دیگر جذابیت دارد یا نه، اعتماد به نفس و در نتیجه خوشحالی زندگی ما کاهش می یابد.

خودتان را کشف کنید

هیچ دو نفری را نمی توان و نباید با هم قیاس کرد، از قیاس خویش با افراد دیگر دست بردارید، تنها فردی که باید خودتان را با آن قیاس کنید خودتان هستید.

دست از کمال گرایی کشیده و خطاهای خویش را بپذیرید، هیچ کس کامل نیست و سعی برای رسیدن به حداکثر کمال تنها سبب نا امیدی می شود در حالی که قبول کردن خطاها به رشد شما کمک چشمگیری خواهد کرد.

خودتان را همانگونه که هستید، بپذیرید.

چنانچه فکر بدی از خودتان داشته باشید، افكارتان منفی می شود و تأثیر بدی بر حس و رفتارتان می گذارد. زمانی كه حس بدی دارید تنها چیزهای ناخوش‌آیند را به یاد می آورید و بدگمان می شوید پس افکار منفی در خصوص خودتان که در ذهنتان جاری است را دور بریزید و انتقاد کردن از خویش را متوقف کنید و از خویش سپاسگذاری کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی را تا حد ممکن کم کنید و زمان بیشتری را برای آموختن دنیای حقیقی اطراف تان صرف کنید.

تمرین مراقبه ذهن آگاهی را بطور منظم در برنامه زندگی خود قرار دهید.

امیدواریم از این مطلب در جهت افزایش عزت نفس خویش استفاده نموده و بتوانید به افردی که دوستشان دارید در راستای افزایش عزت نفس کمک کنید، ولی این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست با افزایش عزت نفس سختی های شما کم شده و یا شکست و درد و رنج از زندگی شما محو شود.

طرف مقابلتان را به خوبی بشناسید و هدف‌هایتان را تعریف کنید

برای افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران باید طرف مقابلتان را کاملا بشناسید. شما قرار است با وی روبرو شوید. در چنين شرایطی با اعتماد به نفس بیشتر ظاهر می شوید.

با خودتان صادق باشید؛ تا این جا حس خویش را شناختید، آنرا کنترل و مدیریت کردید و اکنون باید بتوانید با شناخت هدف خویش از ابراز حس تان، رابطه مؤثری را با سایرین شکل بدهید

به عنوان مثال چنانچه در یک قرار کاری، دوستتان دیر کرد، ترجیح می دهید خشم را در خودتان بریزید و دق و دلی تان را سر خودتان خالی کنید؟ بنظر شما بهتر نیست به وی تذکر بدهید، رفتار بدش را گوشزد کنید و بخواهید بدانید واقعاً برای او چه مشکلی پیش آمده که دیر کرده است؟

بدین ترتیب یک راه خوب این است:هر احساسی دارید ابراز کنید! نترسید!

احساس ضعف نکنید. قدرتمند باشید

چنانچه در برابر کسی حس ضعف می کنید یعنی اعتماد به نفستان کم است. علت ضعف شما چیست؟ خوشتیپ تر است؟ بهتر صحبت می کند؟ نقصی در بدنتان دارید که از تمسخر می ترسید؟ خيلي ها از سختی های زيادي رنج می برده اند ولی با تمرین توانسته اند اعتماد به نفسشان را افزایش دهند.

از چرچیل و مستربین و الویس پریسلی یاد بگیرید! آنها همه لکنت زبان داشته اند؛ ولی اعتماد به نفسشان فوق العاده بود.

به دنبال پیروزی های کوچک باشید

افرادی که اعتماد به نفس دارند پیوسته خویش را به چالش می کشند و دربرابر سایرین روحیه ای رقابتی دارند؛ اگرچه سعی شان به موفقیت های کوچک ختم شود. گفتنی است پیروزی های کوچک میتوانند باعث ایجاد گیرنده های آندروژنی جدیدی در مغز شوند که سبب بوجود آمدن روحیه ی سپاسگذاری و افزایش انگيزه خواهد شد.

این افزایش تعداد گیرنده های آندروژنی سبب اثرگذاری بیشتر هورمون تستوسترون شده و در نتیجه اعتماد به نفس و اشتیاقتان برای مواجه با چالش های پیشرو بیشتر خواهد شد. به خاطر داشته باشید هنگامی که موفقیت های کوچکی را پشت سر هم طی کرده باشید، این افزایش اعتماد به نفس برای چند وقتی طولانی با شما خواهد بود.

به طور منظم ورزش کنید

پژوهش های انجام شده در موسسه ی تحقیقاتی اونتاریو نشان می دهد افرادی به مدت ۱۰ هفته و هقته ای ۲ بار ورزش می کنند، به مراتب از نظر اجتماعی، هوشی و جسمانی توان مندی بیشتری دارند. ورزش کردن علاوه بر این که تناسب اندام شما را حفظ می کند، اعتماد به نفستان را هم بالا می برد. تمرین های بدنی باعث ازاد سازی اندورفین در بدن هم میشوند و روحیه ی شما را مثبت و پر نشاط خواهند کرد. بدین ترتیب پیوسته برای تمرین های ورزشی خویش برنامه ریزی کنید؛ خواهید دید که اعتماد به نفستان بالا خواهد رفت.

به شادمانی، سعادت و خوشبختی فکر کنید

مثبت اندیشی، تأثير زيادي بر زندگی روزانه ما دارد. در اینصورت ، تجربیات مثبت را بسوی خویش جذب خواهید کرد، احساستان مثبت تر خواهد گردید و حال بهتری پیدا می کنید. هیچ رویداد خوشایندی، از اذهان منفی حاصل نمی شود. از نو شروع کنید. باور کنید هر چیزی شدنی است.

فهرستی از کارهایی را که می خواهید در زندگی انجام دهید، تهیه کنید

کارهایی را که دوست دارید پیش از پایان یافتن عمرتان انجام دهید، یادداشت کنید. این امور نباید بیرون از اعتدال و افراطی باشد. کارهایی باشد که شما علاقمند به انجام آن هستید، ولی تا به حال زمانی برای آن در نظر نگرفته اید. تلاش کنید یکی از کارهای موجود در لیست خویش را دست کم ماهی یک بار و یا هر چند ماه یک بار انجام دهید. ما با انجام کارهایی که به آن علاقه داریم، حس سرزندگی بیشتری می کنیم و از زندگی هم لذت می بریم.

منبع : بیتوته

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: