۰

جزئیات خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق از زبان رئیس تیم مذاکره‌کننده بغداد

معاون ارشد وزارت خارجه عراق و رئیس تیم مذاکره‌کننده عراقی در گفتگو‌های بغداد-واشنگتن از بند‌های ویژه خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور پرده برداشت.
کد خبر: ۲۳۰۲۸۹
۱۶:۰۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، عبدالکریم هاشم، معاون ارشد وزارت خارجه عراق و رئیس تیم مذاکره‌کننده این کشور در گفتگو‌های راهبردی بغداد- واشنگتن از بند‌های ویژه خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق پرده برداشت و اعلام کرد که هیچ عراقی وجود ندارد که راضی به حضور نیرو‌های بیگانه در کشورش باشد.

وی در گفتگویی تلویزیونی اعلام کرد: گفتگو‌ها به مدت سه ماه میان طرفین ادامه دارد و بیشتر پیشنهاد‌ها و جزئیات روابط در نشست مجازی مطرح شده است و ساز و کار آن اخیرا بیان شد.

رئیس تیم مذاکره کننده عراق افزود: بند چهارم بیانیه مشترک تاکید می‌کند که آمریکا باید به حاکمیت عراق، تصمیمات اتخاذ شده در دو قوه مقننه و مجریه احترام بگذارد. در این بند احترام به تصمیم پارلمان درخصوص عقب نشینی نیرو‌های آمریکایی از عراق صراحتا عنوان شده و همچنین به عقب نشینی بخشی از نیرو‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر اشاره شده است.

وی با بیان اینکه هیچ عراقی پیدا نمی‌شود که حضور نیرو‌های بیگانه در اراضی خود را بپذیرد، گفت: نیرو‌های آمریکایی از روند (توافق شده) ائتلاف بین‌المللی خارج شده‌اند و عراق به صورت دیپلماتیک و سیاسی به این اقدامات غیرقانونی اعتراض کرده است.

در بیانیه دو کشور پس از نشست مشترکشان آمده است: آمریکا و عراق تشخیص داده‌اند که در سایه پیشرفت‌های قابل‌توجه در زمینه حذف تهدید داعش، آمریکا ظرف ماه‌های آینده به کاهش حضور نیرو‌های نظامی خود در عراق ادامه خواهد داد. همزمان با تمرکز دو طرف روی ایجاد یک رابطه امنیتی دوجانبه و مبتنی بر منافع دوجانبه، رایزنی‌ها با دولت عراق درباره وضعیت نیرو‌های باقی‌مانده در عراق ادامه خواهد یافت.

نخستین جلسه مذاکرات راهبردی بغداد-واشنگتن پنج‌شنبه هفته گذشته به صورت ویدئو کنفرانس آغاز و در روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یافت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: