۰

گفت و گوی استاد دانش با ناتو در مورد نگرانی مردم هزاره از صلح با طالبان

دفتر مطبوعاتی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرده که آقای دانش در مورد نگرانی مردم هزار از روند صلح با طالبان با نماینده ملکی ناتو گفتگو کرده است.
کد خبر: ۲۳۰۱۰۵
۱۱:۳۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دفتر مطبوعاتی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرده که آقای دانش در مورد نگرانی مردم هزار از روند صلح با طالبان با نماینده ملکی ناتو گفتگو کرده است.

دفتر مطبوعاتی استاد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری اعلام کرده که آقای دانش در مورد نگرانی مردم هزاره از روند صلح با گروه تروریستی طالبان طالبان با نماینده ملکی ناتو گفتگو کرده است.

استاد دانش دیروز یک‌شنبه (۲۵ جوزا) از طریق ویدیو کنفرانس با استیفانو پونتیکورو نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان گفتگو کرده است.

بر بنیاد اعلامیه، “دو طرف در مورد اقدامات حکومت افغانستان برای پیشبرد روند صلح، زمان و مکان آغاز مذاکرات بین الافغانی، روند رهایی زندانیان، نگرانی‌های مردم افغانستان به خصوص جامعه هزاره در مورد صلح با طالبان و مبارزه با ویروس کرونا، گفتگو کردند.”

استاد دانش گفته که حکومت در روند صلح اقدامات لازم را انجام داده؛ اما گروه تروریستی طالبان نیز باید در مورد قطع رابطه شان با گروه‌های تروریستی و آتش‌بس یا کاهش خشونت‌ها علیه نظامیان و شهروندان افغانستان، تعهدات خود را انجام دهند.

او در مورد میزبانی گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه تروریستی طالبان نیز گفته که کشور میزبان مذاکرات صلح باید با رعایت بی‌طرفی مطلق از ظرفیت و تجربیات و تسهیلات لازم، برخوردار باشد.

در این گفتگو آقای استیفانو پونتیکورو ابراز اطمینان کرد که سازمان ناتو و کشورهای عضو این سازمان همچنان متعهد هستند تا ختم موفقانه پروسه صلح در افغانستان در کنار دولت و مردم افغانستان باقی بمانند و از ارزش های مدنی و دست آوردهای مشترک افغانستان و جامعه بین المللی دفاع کنند.

نماینده ملکی ناتو در خصوص نگرانی‌های مردم و مخصوصا اقوام افغانستان راجع به گفتگوی صلح با گروه تروریستی طالبان، مطالبات و نگرانی‌های جامعه هزاره را از نگاه معاون دوم رییس جمهور نیز جویا شده‌است.

آقای دانش گفته که جامعه هزاره افغانستان به دلیل ساختار فرهنگی و قومی خود، بیشترین آسیب را از نظام و حاکمیت گروه تروریستی طالبان متحمل شده است.

او با اشاره به شهادت استاد مزاری (ره) به دست گروه تروریستی طالبان افزوده که با این هم، مطالبات جامعه هزاره در روند صلح، جدا از سایر شهروندان نیست و یک خواست مشترک عمومی مبتنی بر حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر، نظام مبتنی بر انتخابات، صیانت از حقوق اساسی شهروندان، حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان و ارزش های مدنی می باشد.

به گفته او، علیرغم تعدد برداشت‌های مذهبی و دینی در جهان اسلام، اصل حکومت انتخابی، وضع قوانین موضوعه مورد نیاز که مغایر با موازین و اساسات شریعت نباشد و اصل حقوق برابر شهروندی از جمله مشترکاتی اند که همه مسلمانان و کشورهای اسلامی قبول دارند و هیچگاه زمینه منازعه را در فرایند گفتگوهای صلح، فراهم نخواهد ساخت.

گفتنی است که ناتو نیز در پیوند به روند صلح افغانستان اعلام کرده از حفظ نظام جمهوری اسلامی در افغانستان حمایت می‌کند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: