۰

هر آنچه باید درباره نقطه کور وای فای روش شناسایی و رفع آن بدانید

یکی از نیازمندی‌های افراد در منزل و محیط کار را می‌توان دسترسی به وای فای و اینترنت دانست، اما آیا اطلاعاتی درباره نقطه کور وای فای و روش شناسایی آن، دارید؟
کد خبر: ۲۳۰۰۰۶
۱۳:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، با اینکه شاهد گسترش استفاده از وای فای هستیم، اما نباید انتظار جادو از آن را داشته باشیم. وای فای از امواج رادیویی تشکیل شده و اشیای جامد می‌توانند مسیر آن را مسدود کنند. در صورتی که مسیر عبور امواج وای فای یا همان امواج رادیویی مسدود شود، گیرنده‌هایی همانند گوشی یا سایر لوازم هوشمند، نمی‌توانند سیگنال موردنظرشان را دریافت کنند و از کار خواهند افتاد. قطعا کاربران زیادی در محیط خانه یا محیط کار با کمبود سیگنال وای فای در گیرنده‌های خود، علی‌الخصوص گوشی‌های موبایل مواجه شده‌اند و ما قصد داریم روش ریشه‌یابی این مشکل و رفع آن را آموزش دهیم.
وای فای (Wi-Fi) چیست؟

بد نیست قبل از آن که بخواهیم وارد بحث اصلی که همان ریشه‌یابی ایجاد نقطه کور وای فای است، شویم، تعریفی از وای فای ارائه کنیم. در حقیقت وای فای را می‌توان یک شبکه بی‌سیم توصیف کرد که به دستگاه‌هایی همانند رایانه (لپ‌تاپ و دسکتاپ)، گوشی‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی، دوربین فیلم‌برداری و حتی چاپگرها متصل می‌شود و امکان برقراری ارتباط میان آن‌ها و اینترنت را فراهم می‌کند.

برقراری ارتباط میان دستگاه‌ها و اینترنت، نتایج بسیار خوبی همانند دریافت به‌روزرسانی و تبادل اطلاعات را به‌دنبال خواهد داشت که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اتصال به اینترنت ازطریق روتر بی‌سیم اتفاق خواهد افتاد؛ در حقیقت هنگامی که به وای فای دسترسی پیدا می‌کنید، به یک روتر بی‌سیم متصل خواهید شد که به دستگاه‌های سازگار با وای فای اجازه می‌دهد به اینترنت متصل شوند.

دنیای وای فای را می‌توان در عین سادگی، پیچیده توصیف کرد. امواج وای فای تا منطقه و شعاعی خاص پخش خواهد شد و همین مسئله باعث می‌شود نقطه کور (Dead Zone) هم برای آن‌ها معنا پیدا کند. اگر بخواهیم این عبارت را واضح‌تر بیان کنیم، باید بگوییم هر منطقه‌ای که خارج از برد امواج وای فای باشد، نقطه کور یا منطقه مرگ نام دارد و تمام گیرنده‌ها باید به گونه‌ای قرار گیرند که از نقطه کور فاصله داشته باشند.
نقطه کور وای فای (Wi-Fi Dead Zone) چیست؟

در قسمت قبل، تعریفی کوتاه از نقطه کور وای فای را بیان کردیم، اما باید بدانید که یک نقطه کور، می‌تواند در محیط کار و حتی محیط خانه هم وجود داشته باشد. فرض کنید دستگاه روتر شما در حال پخش امواج وای فای بوده و انتظار دارید که بتوانید از تمام محیط منزل یا کار، امواج وای فای را دریافت کنید، اما اینگونه نمی‌شود. در صورتی که وارد یک اتاق شوید و امکان دریافت امواج وای فای در آن مکان وجود نداشته باشد، می‌توانیم بگوییم که وارد نقطه کور وای فای شده‌اید.
دلایل ایجاد نقطه کور وای فای در خانه

هر چیزی که با امواج رادیویی تداخل داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد نقطه کور شود. اگر خانه یا دفتر بزرگی دارید و روتر بی‌سیم خود را در یک گوشه ساختمان قرار داده‌اید، ممکن است یک نقطه کور در گوشه ساختمان ایجاد شود که امکان رسیدن امواج وای فای به آن بخش، وجود نداشته باشد.

بیشتر خانه‌ها قبل از توسعه وای فای ساخته شده‌اند، بنابراین ممکن است مصالح ساختمانی و شیوه مهندسی آن‌ها هم در ایجاد نقطه کور وای فای، تأثیر مستقیم داشته باشد. معمولا خانه‌های قدیمی دارای دیوارهای مستحکم و ضخیمی هستند که مانع عبور امواج وای فای خواهند شد. همچنین اشیاء فلزی بزرگ همانند کابینت یا دیوارهای فلزی هم می‌توانند تأثیر زیادی در مسدودسازی امواج وای فای داشته باشند.

یکی دیگر از مشکلاتی که شاهد آن هستیم، ایجاد اختلال توسط سایر دستگاه‌ها است. اگر بخواهیم این مسئله را باز کنیم، باید بگوییم که تلفن‌های بی‌سیم قدیمی می‌توانند باعث بروز مشکلات اندک در انتشار امواج وای فای شوند، اما دستگاه‌های مایکروویو می‌توانند این انتشار امواج را به‌طور کامل، مسدود کنند. البته این پایان ماجرا نیست و نباید از مانیتورهای کودک، سیستم‌های امنیتی بی‌سیم و سیستم‌های صوتی بی‌سیم هم گذشت که هر کدام از آن‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات در زمینه ارسال امواج وای فای شوند.

در صورتی که محل زندگی شما در نزدیکی سایر پخش‌کننده‌های بی‌سیم باشد، ممکن است پوشش وای فای شما به دلیل بروز تداخل، آسیب ببیند. به‌عنوان مثال اگر در یک بلوک آپارتمانی زندگی می‌کنید و هر واحد دارای یک روتر اختصاصی است، ممکن است سیگنال‌ها با یکدیگر تداخل پیدا کنند و همین مسئله مشکلات بسیار زیادی را به وجود آورد.

البته این ماجرا زمانی بدتر می‌شود که همسایگان مجاور، شبکه‌های وای فای خود را در همان کانال بی‌سیم شما پیکربندی کرده باشند که درنتیجه شاهد بروز مشکل خواهید بود؛ این مسئله هم می‌تواند درکنار بروز اختلال، مسدودسازی امواج وای فای برای مدت زمان طولانی و در نهایت ایجاد نقطه کور وای فای جدیدی را رقم بزند.
روش شناسایی نقطه کور وای فای

با اینکه نقطه کور وای فای می‌تواند ناراحت‌کننده و ناامیدکننده باشد، اما برای شناسایی این مناطق نیازمند داشتن نرم‌افزار یا دانش خاصی نخواهید بود. شما فقط باید برای شناسایی نقطه کور وای فای، یک گوشی هوشمند را بردارید و به شبکه خود متصل شوید و در محیط کار یا خانه حرکت کنید. درحالی‌که حرکت می‌کنید، چشم خود را از روی نشانگر وای فای برندارید. در صورتی که سیگنال به صفر کاهش پیدا کرد، نقطه کور وای فای را پیدا خواهید کرد.

فقط باید توجه داشته باشید که نشانگر وای فای، بلافاصله به‌روزرسانی نخواهد شد؛ شما باید هنگامی که گوشی خود را در دست دارید، آهسته حرکت کنید تا به‌روزرسانی‌ها انجام شود.

البته امکان شناسایی نقطه کور وای فای ازطریق نرم‌افزار هم امکان‌پذیر است، اما نیازی به استفاده از آن‌ها نیست. اگر گوشی اندروید دارید، بهترین انتخاب شما می‌تواند برنامه Wi-Fi Analyzer باشد که به‌صورت کاملا رایگان، اطلاعات بسیار دقیقی درباره قدرت سیگنال وای فای در محیط را در اختیارتان قرار خواهد داد.

برنامه را نصب کنید و پس از ورود به آن، صفحه Signal Meter را انتخاب کرده و در نهایت از میان شبکه‌های موجود، شبکه وای فای خود را شناسایی و انتخاب کنید. اپل اجازه نمی‌دهد برنامه‌های شخص ثالث به این اطلاعات در iOS دسترسی پیدا کنند، بنابراین کاربران گوشی آیفون، آیپد و آیپد تاچ نمی‌توانند از یک برنامه برای اطلاعات دقیق‌تر استفاده کنند.

در صورتی که لپ‌تاپ ویندوز یا macOS دارید، می‌توانید از InSSIDer هم برای اندازه‌گیری قدرت سیگنال وای فای خود استفاده کنید. البته باید لپ‌تاپ خود را در دست بگیرید و با احتیاط حرکت کنید و در عین حال، نگاهتان را به صفحه نمایشگر و بخش مربوط به قدرت سیگنال وای فای بدوزید.

دانلود: Wifi Analyzer برای اندروید

دانلود: insider برای کامپیوتر – مک
رفع مشکل نقطه کور وای فای در خانه

با اینکه وجود نقطه کور وای فای می‌تواند خبر بدی باشد، ولی نگران نباشید. هر چیزی راه حلی دارد و برای رفع نقاط کور وای فای هم راه‌حل‌هایی وجود دارد. در ادامه شما را با روش‌هایی آشنا خواهیم کرد که می‌توانند در نابودی نقطه کور وای فای، مؤثر باشند.
مکان روتر خود را تغییر دهید

اگر روتر خود را در گوشه‌ای از خانه، آپارتمان یا محل کار قرار داده‌اید، ممکن است در گوشه مقابل آن یک نقطه کور وای فای به وجود آمده باشد؛ این اتفاق کاملا طبیعی بوده و در موارد بسیار زیادی دیده شده است. راه‌حل این مشکل بسیار ساده است و فقط باید مکان قرارگیری روتر خود را تغییر دهید و جایی جدید در مرکز خانه یا محیط کار برای دستگاه، تعیین کنید.
تنظیم یا جابه‌جایی آنتن روتر

یک روتر خوب باید دارای آنتن مناسب هم باشد و در غیر این صورت، قدرت آنتن‌دهی پایین، کمترین چیزی است که با آن مواجه خواهید شد. شیوه قرارگیری آنتن در روتر، واقعا مهم است و باید به آن توجه کنید. بهترین حالت قرارگیری آنتن به عمودی بوده و از این بابت، اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که آنتن روتر شما به‌صورت افقی قرار گرفته باشد، قطعا امواج بسیار کمی از وای فای را در مقایسه با حالت عمودی دریافت خواهید کرد. شاید بگویید که وضعیت آنتن روتر مناسب است، اما مشکل عدم آنتن‌دهی، کماکان وجود دارد؛ نگران نباشید و برای رفع این مشکل، سعی کنید آنتن‌های قوی‌تری را تهیه و امتحان کنید. آنتن‌های قدرتمندتر می‌توانند عملکرد بهتری در آنتن‌دهی داشته باشند.
شناسایی موانع موجود میان شما و روتر

همان‌طور که گفتیم، موانع مختلف فلزی و مصالح ساختمانی همانند دیوارهای ضخیم می‌توانند باعث مسدودسازی امواج وای فای شوند. برای رفع این مشکل، باید مکان قرارگیری روتر خود را مجددا بررسی کنید و در صورتی که دستگاه در مکان خوبی قرار نداشته باشد، سعی کنید یک مکان ایده‌آل جدید را پیدا کنید.

در صورتی که دارای مایکروویو یا هر چیز دیگری در نزدیکی روتر هستید، بهتر است به فکر تعویض مکان قرارگیری آن باشید. همان‌طور که گفتیم و قطعا می‌دانید، مایکروویو توانایی مسدودسازی انتشار امواج را دارد و همین مسئله می‌تواند نقطه کور وای فای جدیدی را ایجاد کند.
تغییر کانال روتر

در قسمت بالا هم گفته شد که امکان دارد همسایه‌های شما در یک آپارتمان دارای روترهایی باشند و تعداد زیادی از آن‌ها هم روی شبکه‌ای مشابه شبکه شما تنظیم شده‌اند. مشخص است که در چنین حالتی با مشکل زیادی در زمینه امواج وای فای مواجه خواهید بود.

بهترین راه برای خلاص شدن از این مشکل را می‌توان تغییر شبکه وای فای دانست. بدین ترتیب خود را از شبکه‌های شلوغ خارج خواهید کرد و می‌توانید امواج وای فای بهتری را دریافت کنید.
استفاده از کابل اترنت

شاید فکر کنید که خلاص شدن از نقطه کور وای فای نیازمند انجام اقدامات خاص خواهد بود، اما اینطور نیست و می‌توانید با کمی هوش، مشکل را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کنید.

به‌عنوان مثال برای رهایی از امواج بسیار کم وای فای می‌توانید از کابل اترنت استفاده کنید. این کابل شبکه را به روتر و یک سر دیگر آن را به لپ‌تاپ وصل کرده تا بتوانید از اینترنت استفاده کنید. با استفاده از کابل اترنت، دیگر نباید نگران نقاط کور وای فای یا قدرت آنتن‌دهی پایین روتر باشید.

البته این روش باعث می‌شود که نتوانید آزادانه در محیط اطراف قدم بزنید یا در هر مکانی که دلخواه شما باشد برای انجام کار با لپ‌تاپ، بنشینید. کابل اترنت بسته به متراژی که دارد، شما را محدود خواهد کرد، اما سرعت قابل قبولی را در مقایسه با امواج وای فای در اختیارتان قرار می‌دهد. ما پیشنهاد می‌کنیم زمانی از این روش استفاده کنید که هیچ راه دیگری برای رفع مشکل کمبود امواج وای فای دراختیار نداشته باشید.
از پاور لاین استفاده کنید

یکی دیگر از جدیدترین محصولاتی که می‌تواند نیاز یک ساختمان با تعداد زیادی واحد را در زمینه اتصال به اینترنت یا رفع نقاط کور وای فای حل کند، پاور لاین است. در حقیقت این دستگاه می‌تواند انتقال اطلاعات را در بستر شبکه برق به وجود آورد و سرعت قابل قبولی هم دارد. البته این انتقال اطلاعات نیازمند امنیت هم است و جالب آن که پیاده‌سازی الگوریتم‌های رمزگذاری شده روی این بستر ارتباطی، کاملا ایده‌آل و ایمن صورت گرفته است. در حال حاضر از پاور لاین‌ها برای توزیع اینترنت در ساختمان‌ها و حتی اشتراک‌گذاری محتواهای صوتی و تصویری هم استفاده می‌شود. البته ایجاد شبکه ارتباطی با دوربین‌های مدار بسته و پیاده‌سازی شبکه محلی هم از سایر مزایای این ابزار ارتباطی به حساب می‌آید.

در نزدیک‌ترین فاصله مکانی با روتر قرار بگیرید

اگر قصد استفاده از شبکه وای فای را دارید، اما فاصله مکانی شما با روتر زیاد است، بدون اینکه بخواهید اقدام خاصی را انجام دهید، فقط بلند شوید و در فاصله نزدیک روتر بنشینید. شاید باورکردنی نباشد، اما این کار باعث می‌شود از نقاط کور احتمالی وای فای خارج شده و در نهایت از سیگنال قوی که روتر برای شما فراهم می‌کند، بهره‌مند شوید.
جمع‌بندی

در این مقاله سعی شد به بررسی کامل نقاط کور وای فای و دلایل مهم پیدایش آن‌ها بپردازیم. این موارد شامل موقعیت قرارگیری روتر، همسایه‌ها، دیوارهای ضخیم ساختمان و سایر گزینه‌های احتمالی که می‌توانند نقش داشته باشند، می‌شود. امیدواریم با ارائه راهکارهای بالا توانسته باشیم به شما در رفع مشکل ضعف شبکه وای فای کمک کرده باشیم.

منبع : زومیت

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: