۰

فواید باقلا و طرز تهیه انواع غذا با آن

باقلا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از غنی‌ترین منابع فیبر و پروتئین در میان مواد غذایی به شمار می‌رود، که در کمک به کاهش فشار خون و کاهش خط ابتلا به بیماری های قلبی بسیار موثر است.
کد خبر: ۲۲۹۹۰۲
۱۵:۳۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، باقلا در میان مواد غذایی یکی از موادی است که بیشترین مقادیر فولات را دارد. فولات برای سوخت و ساز انرژی مفید است و به تقویت سیستم عصبی کمک می‌کند. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز سالم‌تر کمک‌ کرده و برای خانم‌های باردار بسیارمفید است.

ارزش غذایی باقلا
باقلای پخته‌شده حاوی این مواد مغذی است:

ممکن است برخی افراد به باقلا حساسیت داشته باشند. اگر باقلا را خوب بپزید حساسیت شما علائم کمتری در بدن ایجاد می کند. اما اگر به فاویسم یا G6PD مبتلا هستید، خوردن باقلا می‌تواند برایتان خطرناک باشد.

- کالری
- کربوهیدرات
- پروتئین
- چربی
- فیبر
- ریبوفلاوین
- ویتامین K
- نیاسین
- ویتامین B6
- کلسیم
- سلنیم
- فولات (۴۴ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- منگنز (۳۶ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- مس (۲۲ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- فسفر(۲۱ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- منیزیم (۱۸ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- آهن (۱۴ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- پتاسیم (۱۳ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- تیامین (۱۱ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)
- روی (۱۱ درصد از میزان توصیه‌شده روزانه)

خواص درمانی شگفت‌انگیز باقلا
- پیشگیری از پوکی استخوان: یکی از مهمترین خواص باقلا جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است. باقلا منگنز موردنیاز بدن را تأمین می کند. منگنز از ابتلا به پوکی‌ استخوان جلوگیری می‌کند، منگنز کمک می‌کند حجم استخوان‌ها بیشتر شوند. به‌علاوه، کمبود کلسیم را بهبود می‌بخشد.

- تقویت سیستم ایمنی بدن: خواص باقلا در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. باقلا حاوی مقدار زیادی مس است. مس به سلامت سلول‌های خونی کمک می‌کند. گلبول‌های سفید نقش مهمی در بدن دارند، چون مولکول‌های بیماری‌زا را از بین می‌برند. گلبول‌های سفید نهایتا رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برند. مس عملکرد گلبول‌های سفید را در بدن بهبود می‌بخشد، ولی بدن به‌تنهایی نمی‌تواند مس کافی تولید کند. برای همین هم باید از مکمل‌های غذایی یا غذاهایی سرشار از مس مانند باقلا استفاده کرد.

- کاهش خطر اختلالات مادرزادی: فولات در فرآیندهای بیوشیمیایی زیادی تأثیر دارد. ازجمله‌ی آنها می‌توان به تولید مواد ژنتیک، ساختن سلول‌ها و سوخت‌وساز آمینواسیدها اشاره کرد. فولات همچنین برای تولید و رشد سلول‌های جدید ضروری است. اگر قبل و در طول بارداری از فولات استفاده کنید، احتمال ابتلای نوزادتان به اختلالات مادرزادی کاهش پیدا می‌کند. یک لیوان باقلای پخته‌شده حاوی ۴۴ درصد میزان روزانه‌ی فولات است.

- افزایش انرژی بدن: از دیگر خواص باقلا می‌توان به افزایش انرژی بدن اشاره کرد. به‌خاطر وجود آهن، باقلا می‌تواند انرژی زیادی به شما بدهد. چون آهن برای تولید هموگلوبین لازم است. هموگلوبین اکسیژن را به تمام نقاط بدن می‌برد و آن را به سلول‌ها می‌دهد. اگر به کمبود آهن مبتلا باشید، اکسیژن در بدن کاهش می‌یابد و احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنید. این مسئله ممکن است به آنمی منجر شود. خوردن باقلای سرشار از آهن می‌تواند خستگی و علائم دیگر آنمی را از بین ببرد.

- تقویت اندام‌های حرکتی: باقلا می‌تواند به کنترل علائم بیماری پارکینسون کمک کند. باقلا باعث می‌شود مقدار لوودوپا و سی‌دوپا در خون افزایش پیدا کند. این افزایش باعث می‌شود بیماران مبتلا به پارکینسون حرکت‌ راحت‌تری داشته‌باشند.

- ساخت توده عضلانی و افزایش وزن: باقالی شامل ۹ آمینو‎اسید است که آمینو اسید واحد تشکیل دهنده پروتئین می باشد. آمینو اسیدها نقش مهمی در عملکرد مغز، ساخت توده عضلانی و افزایش وزن بدون چربی دارند.

- تقویت عضلات: مصرف روزانه یک فنجان باقالی، هم به تقویت عضلات کمک می‎کند و هم انرژی لازم برای یک روز پر‎کار را فراهم می‎کند.

- استحکام استخوان‎ها: سلامت استخوان‎ها بسیار اهمیت دارد، با وارد کردن باقالی در رژیم غذایی خود باعث می شوید تا از منگنز، پتاسیم، و ویتامین K که لازمه استخوان‎سازی هستند، استفاده کنید.

- کمک به تقویت سیستم دفاعی بدن: سیستم دفاعی، لازمه گذران یک زندگی سالم است و بدون آن انجام حتی ساده‎‎ترین کار‎ها برای ما مشکل می‎شود. بهترین حامی این سیستم، باقالی ا‎ست که سرشار از مس است و از ابتلا به بیماری‏‎ها پیشگیری می‎کند. همچنین مس موجود در باقالی، نیاز روزانه بانوان را تا ۶۰ درصد تامین می‎کند.

- افزایش سلامت قلب: یکی از دلایل اصلی بیماری‎های قلبی برنامه غذایی نا‎سالم است. اگر به فکر سلامت این عضو اساسی بدن خود هستید، با باقالی دوست باشید. این ماده با فیبر بالا سطح کلسترول خون و خطر ابتلا به بیماری‎های قلبی را کاهش می‎دهد.

- سم زدا و پاکسازی بدن: باقالی حاوی آنتی‎اکسیدان است، به سم‎زدایی مورد نیاز بدن کمک می‎کند. می‎دانید که اگر سموم بدن‎تان، درست دفع نشوند دچار گُر‎گرفتگی می‎شوید. پس برای پاکسازی هرچه بیشتر بدن خود، تا می‎توانید باقالی مصرف کنید. در کنار این خاصیت، باقالی با رادیکال‎های آزاد هم که عامل سرطان و پیری زودرس هستند، مبارزه می کند.

- کاهش کلسترول: باقلا با دارا بودن چربی‎های اشباع‎نشده به پایین آوردن سطح کلسترول کمک می کند، سلامت بیشتری به قلب هدیه می‎کنند. این چربی‎ها همچنین حاوی امگا ۳ هستند که عملکرد مغز را بهبود می‎بخشد.

- بهبود عملکرد ریه: این ماده خوراکی بی‎نظیر دارای ماده‎ای به نام جنیس‎تین(هورمون گیاهی با خاصیت آنتی اکسیدان) است که با بهبود کار ریه‎ها، بیماری آسم را بهبود می‎بخشد و التهابات تنفسی و سرفه را درمان می‎کند.

- خاصیت ضد‎التهابی: درد مفاصل و سفت شدن، از انواع التهابات است. این درد هم با برنامه غذایی مناسب قابل کنترل است و باقالی یکی از خوراکی‎های شفا‎بخش و ضد‎التهاب است.

باقالی برای پوست سودمند است
با نزدیک شدن به دوره پیری، پوست‎مان نیازمند توجه بیشتری است و البته می‎دانید که برنامه غذایی سالم می‎تواند بهترین کمک را به پوست برساند. باقالی سرشار از ویتامین A است و به سلامت و لطافت پوست کمک می‎کند، بینایی را بهبود می‎بخشد و نیز سیستم دفاعی بدن را تقویت می‎کند.

شاداب كننده پوست: برای از بین بردن لكه های پوست باقلا را پخته له نموده به صورت ماسک روی پوست بگذارید.

خوراک باقالی
خواص باقالی برای بدن
- رفع کم خونی
- درمان نقرس
- درمان رماتیسم و درد مفاصل و سیاتیک
- تقویت قوای جنسی
- درمان ورم پروستات

مضرات مصرف باقلا
احتمالا باقلا می‌تواند در ازبین‌بردن علائم افسردگی مفید باشد(وجود لوودوپا در باقلا). بدن می‌تواند لوودوپا را به دوپامین تبدیل کند. دوپامین انتقال‌دهنده‌ی عصبی است که می‌تواند روی خلق‌وخو تأثیر بگذارد.

اما مقدار لوودوپا در دانه‌های باقلا متفاوت است. برای همین هم فواید آن ممکن است همیشه یکسان نباشد. مقدار زیاد لوودوپا در بدن باعث کمبود ویتامین B6 می‌شود. این کمبود خود می‌تواند باعث افسردگی شود. اگر از داروهای مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز برای درمان افسردگی استفاده می‌کنید، بهتر است باقلا نخورید.

البته ممکن است برخی افراد به باقلا حساسیت داشته باشند. اگر باقلا را خوب بپزید حساسیت شما علائم کمتری در بدن ایجاد می کند. اما اگر به فاویسم یا G6PD مبتلا هستید، خوردن باقلا می‌تواند برایتان خطرناک باشد.

دیویسین، کان‌ویسین و ایزورامیل موادی هستند که در باقلا وجود دارند؛ این مواد شیمیایی خاصیت اکسیدکنندگی‌ دارند. برای همین هم افراد مبتلا به فاویسم باید از باقلا دوری کنند.

طرز تهیه انواع غذا با باقلا

كوكوی شوید باقالا

مواد لازم:

- باقالا سبز پوست كنده 2 لیوان پر
- سیب‌زمینی متوسط 1 عدد
- پیاز كوچک 1 عدد
- سیر 3الی4 حبه
-تخم‌مرغ 3 عدد
- شوید خشک 2 قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
- باقالا‌ها را پوست بكنید و بشویید سپس سیب‌زمینی، سیر و پیاز را پوست كنده و ریز كنید. همه این مواد را داخل غذاساز یا چرخ‌گوشت بریزید و خوب مخلوط كنید، سپس شوید خردشده تازه یا خشك، تخم مرغ و ادویه‌های لازم را به آن اضافه كنید.

- اگر می‌خواهید كوكو شكل خاصی داشته باشد آن را داخل قالب بریزید، در غیر این صورت آن را به صورت یكنواخت داخل تابه ریخته و بپزید.

- بهتر است مواد اولیه كاملا ریز شده باشند تا كوكو خوش طعم‌تر و از نظر ظاهری یكنواخت‌تر باشد. اگر این كوكو را داخل ظرف پیركس چرب‌شده بریزید و آن را داخل فر بگذارید، روغن كمتری مصرف می‌كنید و غذای‌تان سالم‌تر خواهد بود.

كوفته شوید باقالا

باقلا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و یکی از غنی‌ترین منابع فیبر و پروتئین در میان مواد غذایی به شمار می‌رود، که در کمک به کاهش فشار خون و کاهش خط ابتلا به بیماری های قلبی بسیار موثر است.

مواد لازم:

- گوشت چرخ‌كرده 300 گرم
- شوید 300 گرم
- باقلا سبز بدون پوست 300 گرم
- برنج 150 گرم
- روغن 4 قاشق غذاخوری
- تخم مرغ 1 عدد
- پیازداغ 3 قاشق غذاخوری
- زعفران حل‌شده 1 قاشق غذاخوری
- نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

طرز تهیه:
- از چند ساعت قبل برنج را خیس كرده، باقالا را پاك و پوست دوم آن را هم جدا كنید. شوید را هم پاك كرده، بشویید و ریز خرد كنید.

- گوشت، باقالا، شوید، برنج خیس شده، تخم‌مرغ، یک قاشق پیازداغ، نمك، فلفل، كمی زردچوبه و زعفران را با هم مخلوط كرده و خوب ورز دهید تا مواد چسبندگی پیدا كنند.

- سپس دو قاشق پیاز داغ را در قابلمه بریزید و با كمی روغن و زردچوبه تفت دهید. بعد از آن مقداری آب و زعفران حل‌شده داخل قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید.

- سپس از مواد كوفته به اندازه یک سیب كوچک برداشته، در دست گرد كنید و داخل قابلمه بگذارید. حرارت را كم كرده و اجازه دهید كوفته‌ها با حرارت ملایم بپزند.

باقلا پلو با گوشت

مواد لازم:
- برنج 1کیلو
- باقلا 3 کیلو
- گوشت گوسفندی بدون استخوان 1کیلو
- روغن 150 گرم
- زعفران ساییده شده 1 قاشق چایخوری
- آبلیمو یا آب نارنج نصف استکان
- زرشک 1 فنجان
- شوید 1 کیلو
- نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:
برنج را شسته و آن را با نمك خیس كنید. گوشت را پس از شستن قطعه قطعه كرده و با كمی روغن تفت دهید و بگذارید با یک عدد پیاز خرد شده و 3 لیوان آب بپزد.

در حین پختن كمی نمک و فلفل و آبلیمو به آن اضافه كنید. گوشت را آنقدر بپزید تا یک فنجان آب گوشت از آن باقی بماند. شوید را پاک كرده و بشویید و آن را خرد كردید.

برنج را در یک قابلمه پر از آب بجوشانید تا جائی كه مغز آن زیاد نپزد. سپس باقلا را به برنج اضافه كنید. (همیشه باقلا را جداگانه، از قبل مقداری آب پز كنید و بعد به برنج اضافه کنید).

شوید را هم به برنج اضافه كنید و آن را آرام هم بزنید. برنج را در آبكش ریخته و روی آن مقداری آب نیمه گرم بریزید. در ته قابلمه 2 قاشق غذاخوری روغن بریزید و در صورت تمایل چند برگ كاهو یا نان در ته قابلمه بچینید.

سپس برنج آبكش شده را در قابلمه بریزید كه در این مرحله می توانید گوشت را در لابلای برنج قرار دهید یا موقع كشیدن برنج در دیس، گوشت را لابلای برنج بگذارید.

برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید تا با شعله ملایم دم بكشد. بعد از دم كشیدن آن را در دیس كشیده و روی آن را با گوشت، زعفران آب كرده و زرشک تزیین كنید.

خوراک باقلا با روغن زیتون (غذای ترکی)

مواد لازم:
- باقلای سبز 1 کیلوگرم
- پیاز 3 عدد
- سیر 1 حبه
- روغن زیتون نصف فنجان
- آرد 1 قاشق غذاخوری
- شکر 1 قاشق چایخوری
- لیمو آب یک عدد
- آب ولرم یک و نیم لیوان
- نمک 1 قاشق چایخوری
- شوید 5 الی 6 شاخه

طرز تهیه:
باقلا سبز را به خوبی شسته، پاک کرده و به دو قسمت تقسیم کنید. برای جلوگیری از له شدن باقلاها آنها را داخل یک کاسه آب با کمی آب لیمو بگذارید. پیازها را به شکل خلالی و سیر را ریز خرد کنید.

پیاز و سیر را داخل قابلمه با روغن زیتون به مدت 4-5 دقیقه تفت دهید. سپس آرد را اضافه کرد ه و به خوبی تفت دهید. آب باقلا را گرفته و به پیاز و سیر دال قابلمه اضافه کنید.

به این مواد شکر، نمک، آب لیمو و آب ولرم را اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و صبر کنید تا باقلا در شعله کم بپزد. زیر اجاق را خاموش کرده، منتظر شوید تا سرد شود.

خوراک باقلا بادمجان یونانی

مواد لازم:
- باقالی 250 گرم
- کنسرو گوجه فرنگی 800 گرم
- سیب زمینی 1 عدد
- برنج دانه بلند 2 پیمانه
- کدو سبز 1 عدد
- بادمجان 1 عدد
- فلفل قرمز 1 عدد
- پیاز قرمز 2 عدد بزرگ
- پنیر فتا 120 گرم
- زیتون سیاه بدون هسته 24 عدد
- روغن زیتون بودار 5 قاشق غذاخوری
- سیرریز شده (یا له شده) 6 حبه
- جعفری برگ پهن تازه ریز خرد شده 4 قاشق غذاخوری
- عصاره مرغ یا سبزیجات 2 پیمانه
- نمک 1 قاشق چایخوری
- فلفل سیاه آسیاب شده نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه:
پیاز قرمز، فلفل قرمز و کدو سبز را نگینی خرد کنید؛ بادمجان و سیب زمینی را به مکعب های کوچکی خرد کنیدو باقالی را پخته با آب سرد آب بکشید و پوستش را جدا کنید.

سه قاشق غذا خوری از روغن را در تابه ای بزرگ گرم کنید. پیاز ها را به مدت 10 دقیقه با حرارت نسبتا کم تفت دهید. هر از گاهی هم بزنید.

فلفل قرمز، بادمجان و کدو سبزخرد شده را اضافه کرده و 5 دقیقه تفت دهید. سپس سیب زمینی، سیر و آویشن را در صورت تمایل اضافه کرده و 1 دقیقه بپزید.

کنسرو گوجه فرنگی یا گوجه فرنگی پوست گرفته، عصاره مرغ یا سبزیجات و نمک و فلفل را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. آن را به نقطه جوش رسانده و شعله را کم کنید. به مدت 20 دقیقه بدون در بگذارید بپزد

در حالی که خوروش آهسته می جوشد، برنج را دم کنید. باقلاهای پخته شده و پوست کنده، جعفری و زیتون را بعد از 20 دقیقه به خورش اضافه کرده، در آن را گذاشته و 10 دقیقه بپزید.

آن را از روی حرارت برداشته و 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید. خورش را روی برنج ریخته، روی آن پنیر فتا خرد شده قرار داده و سرو کنید. این غذا را می توانید با برنج، بلغور یا نان سرو کنید.

سوپ باقالا با خامه

مواد لازم:
- كرفس 3 ساقه
- تره‌فرنگی 1 عدد
- پیاز 1 عدد
- كره یک‌چهارم پیمانه
- آب مرغ 5 پیمانه
- شیر 2 پیمانه
- خامه نصف پیمانه
- باقالا 2 پیمانه
- برگ بو 3 عدد
- آرد یک‌چهارم پیمانه
- آبلیمو 2 قاشق سوپخوری
-گلپر نصف قاشق چای‌خوری
- نمک به میزان لازم
- فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه:
- كرفس را بشویید و آن را خرد كنید. ریشه و برگ سبز تره‌فرنگی را جدا كرده و قسمت سفید آن را ریز خرد كنید و همراه با پیاز در كمی كره تفت دهید.

- برگ بو را همراه نمك، فلفل و نیمی از باقالا به مواد بالا اضافه كنید. آب مرغ را به آن بیفزایید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بپزد، سپس برگ‌بو را بیرون آورده و بقیه مواد را با مخلوط‌كن پوره كنید و بعد دوباره در قابلمه بریزید. شیر را به آرد اضافه كنید تا یكدست شود.

- سپس آن را آرام داخل سوپ ریخته و هم بزنید. بقیه باقالا را هم به سوپ اضافه كنید. در قابلمه را بگذارید تا سوپ جا بیفتد سپس خامه، آبلیمو و گلپر را با هم مخلوط كنید و پس از پخت سوپ به آن اضافه كنید.

آش شوید باقالا با ماست ترش

مواد لازم:
- شوید نیم كیلو
- باقالا سبز 1 پیمانه
- برنج خیس‌خورده 2 پیمانه
- سیر له‌شده 2 حبه
- عصاره مرغ یا گوشت برای‌ آش و سوپ 1 عدد
- نمک و فلفل سیاه سابیده به مقدار دلخواه
- ماست سفت كیسه‌ای ترش نصف پیمانه
- پیاز داغ به مقدار دلخواه
- نعناع داغ به مقدار دلخواه

طرز تهیه:
- برنج را داخل قابلمه‌ای متوسط ریخته و آن را تا نیمه با آب پر كنید. اجازه دهید برنج دو ساعت خیس بخورد تا كاملا داخل ‌آش له شود.

- سپس مقداری پیاز داغ را همراه عصاره مرغ یا گوشت به آن اضافه كنید و زیر گاز را روشن كنید. در حین پخت اگر آب لازم بود به آن اضافه كنید. وقتی برنج كاملا پخت، باقالا را اضافه كنید.

- وقتی باقالا نرم شد، شوید خرد شده، سیر له شده، نمك و فلفل را اضافه كنید. اجازه دهید آش جا بیفتد طوری كه دانه‌های برنج در آن مشخص نباشد.

- ماست ترش را خوب هم بزنید تا یكدست شود. سپس وقتی‌ آش را خاموش كردید ماست را داخلش ریخته و مخلوط كنید. در آخر‌ آش را داخل ظرف مناسب بكشید و با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ تزئین كنید.

خورش باقالا با ماهی تن

مواد لازم:
- باقالا سبز تازه 300 گرم
- شوید خشک 3 قاشق غذاخوری
- تخم‌مرغ 2 عدد
- سیر چند حبه
- نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم
- روغن زیتون به میزان لازم
- ماهی تن 1 قوطی

طرز تهیه:
- باقالا پوست‌كنده را با سیر كوبیده، شوید و زردچوبه در روغن تفت دهید سپس به مقدار لازم آب، نمك و فلفل روی آن بریزید و اجازه دهید بپزد.

- مدت زمان پخت باید كوتاه باشد تا باقالا له نشود. وقتی باقالا پخته شد، تخم مرغ‌ها را بشكنید و به همراه ماهی تن درون آن بریزید و در ظرف را ببندید. بعد از پخته شدن تخم مرغ، خورش را در ظرف مورد نظر سرو كنید.

باقالا پخته با سبزیجات معطر
مواد لازم:
- باقالا تازه ریز با پوست دوم 400 گرم
- كره مارگارین 15 گرم یا یک قاشق سوپخوری
- پیازچه بزرگ حلقه‌حلقه شده 4 الی 5 عدد
- گشنیز تازه خردشده 1 قاشق سوپخوری
- نعناع تازه خردشده 1 قاشق سوپخوری
- پودر زیره نصف قاشق چای‌خوری
- روغن زیتون 1 قاشق سوپخوری
- نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:
- باقالا‌ها را از پوست اول جدا كنید، سپس قابلمه‌ای مناسب را تا نیمه آب كرده و باقالا‌ها را همراه نمك درون آن بریزید و اجازه دهید بپزند.

سپس آنها را آبكش كرده و بعد پوست دوم‌شان را جدا كنید. كره را داخل ماهیتابه‌ای كوچک بریزید و آن را روی شعله قرار دهید تا آب شود. سپس پیازچه‌های حلقه‌ شده را در ماهیتابه بریزید و دو تا سه دقیقه تفت دهید.

بعد از آن باقالا، گشنیز و نعناع تازه را همراه پودر زیره و مقداری نمک درون ماهیتابه بریزید و كمی حرارت دهید. در پایان روغن زیتون را اضافه كرده و باقالا‌ها را در ظرف مناسب سرو كنید.

منبع : تبیان

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: