۰

نقش حیاتی روانشناس در انتخاب آگاهانه برای ازدواج

یک روانشناس در خصوص نقش مهم روانشناس برای تشکیل یک زندگی مشترک توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۲۹۸۷۷
۱۳:۰۸ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ازدواج یکی از مراحل مهم زندگی هر فردی است، به طوری که شاید ورود یا انتقال به دوره بزرگسالی افراد با مقوله ازدواج مطرح می‌شود و از آن جایی که پایه اولیه تشکیل خانواده نیز ازدواج است به توجه بیشتری نیاز دارد، چرا که سلامت ازدواج و مشکلات و آسیب‌های کمتر در این مقوله مهم مستلزم توجه و بررسی دقیق و آگاهانه است، از این رو بودن و همراهی یک روانشناس متخصص و کارآمد در ازدواج موفق غیرقابل انکار و حیاتی است، چرا که او به ابعاد مهمی از زندگی نگاه ویژه دارد که شاید از دید دو طرف مغفول مانده باشد.

نسرین باقری، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با نقش مهم روانشناس در ازدواج افراد اظهار کرد: با توجه به پیچیدگی‌های زندگی مدرن و تغییر و تحولات مداوم آن باید گفت که افراد برای ازدواج و شروع زندگی مشترک خود به یک روانشناس متخصص و کارآمد نیاز دارند، زیرا با وجود اینکه جامعه تا حدودی مدرنیته شده، اما سطح اطلاعات عمومی و نگاه جامعه به ازدواج هنوز سنتی است و معیار‌ها ریشه‌ای و شکل سنتی دارند، از این رو وجود یک کارشناس و کار تخصصی در این امر به وضوح محسوس است.

وی بیان کرد: در واقع کار اصلی یک روانشناس و مشاور آگاهی افزایی در افراد برای یک انتخاب صحیح و مناسب است، به این دلیل که او در زمینه ازدواج موظف است به دختر و پسر آگاهی‌های لازم و اطلاع رسانی‌های دقیق را ارائه دهد.

این روانشناس تصریح کرد: در مقوله ازدواج جمله معروف " عاقلانه انتخاب کنیم و عاشقانه زندگی کنیم " وجود دارد که متأسفانه بعضا در مشاوره‌های ازدواج با جوان‌هایی روبرو می‌شویم که عاشقانه انتخاب می‌کنند و عاقلانه از یکدیگر جدا می‌شوند. از این رو، در انتخاب همسر، عقلانیت می‌تواند مقدم بر احساسات باشد که بزرگترین نقش مداخله تخصصی می‌تواند بر عهده روانشناس باشد.

باقری گفت: لازمه آغاز زندگی مشترک قطعا داشتن یک سری مولفه هاست که آن‌ها لازمه یک زندگی موفق هستند و نکته مهم این است که تشخیص این مولفه‌ها می‌تواند توسط روانشناس میسر شود. یعنی اگر افراد، مناسبات ازدواج را نادیده بگیرند، همین موضوع می‌تواند یک هشدار و پیش بینی کننده قوی باشد برای اینکه یک ازدواج پایدار و موفق شکل نگیرد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از مناسبات می‌کنیم منظور مناسبات فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی و اقتصادی است که اگر رعایت نشوند، می‌توانند باعث فروپاشی یک زندگی باشند، چرا که وقتی ازدواج صرفا برمبنای احساس باشد با یک ابهام زنده است و هنگامی که همین زندگی برپایه عقلانیت بررسی می‌شود، این ابهام از بین می‌رود.

این روانشناس افزود: تشکیل زندگی وقتی به صورت اصولی و مناسب صورت می‌گیرد که افراد، آن را در یک فرآیند در نظر بگیرند. یعنی آن‌ها آمادگی هیجانی، شناختی و اجتماعی لازم برای تشکیل دادن یک زندگی را داشته باشند و بتوانند در انتخاب شریک زندگی خود به ملاک‌های هیجانی، عقلانی و شناختی توجه کنند.

باقری با اشاره به جذابیت‌های مهم در زندگی مشترک خاطرنشان کرد: در حقیقت، شاید اولین قدم برای کشش زوجین به یکدیگر جذابیت فیزیکی آن هاست، چرا که می‌توانیم پنج جذابیت را در زندگی زناشویی در نظر بگیریم که عبارتند از: جذابیت فیزیکی، اجتماعی، شخصیتی، شباهت‌ها و تفاوت‌ها که همه این‌ها برای شروع زندگی لازم هستند.

وی تصریح کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است که ببینیم فرد مقابل از لحاظ اجتماعی و اقتصادی تا چه اندازه آمادگی ازدواج را دارد. آیا در واقع، از نظر شناختی و هیجانی و اجتماعی به آن آمادگی لازم رسیده است؟ چقدر دو نفر از لحاظ شخصیتی یکدیگر را می‌شناسند و به هم شباهت دارند؟ از این رو باید تمامی جذابیت‌های شباهتی و تفاوتی آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد، زیرا بر این باور هستیم که لازمه زندگی این است که افراد با شباهت‌ها جذب یکدیگر می‌شوند و آن چیزی هم که باعث تداوم زندگی می‌شود شناخت تفاوت هاست.

این روانشناس گفت: فردی که قصد ازدواج دارد باید تلاش کند خود را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد. در واقع، این فرد باید شناخت دقیقی از نقاط ضعف و قوت خود به دست آورد و با همین شناخت متوجه شود که به دنبال چه فردی برای ادامه زندگی خود است. به این خاطر که ملاک‌ها هم می‌توانند به صورت ویژگی‌های شخصی و فردی و هم به عنوان انگیزه و هدف فرد از ازدواج و یا داشتن برخی از مهارت‌ها برای انجام وظایف زندگی زناشویی نقش مهمی داشته باشند.

باقری ادامه داد: باید دقت کنیم که چه عواملی می‌توانند در رضایتمندی زندگی زناشویی تأثیر بگذارند که این عوامل می‌توانند به عنوان ملاک در نظر گرفته شوند. به طور مثال؛ عوامل بافتی می‌توانند عامل مهمی برای رضایتمندی و ادامه زندگی باشند. اینکه دو طرف حتی در زمینه سطح تحصیلات، علایق، توانایی‌های هوشی و شخصیتی به یکدیگر نزدیک باشند هم باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه الگو‌های تعاملی نیز از جمله عوامل مهم برای تشکیل زندگی هستند، تأکید کرد: ویژگی‌های خلقی موافق رفتار مثبت و وجود تعاملات مثبت‌تر و همچنین تمرکز روی تعارضات و پرداختن به نیاز‌های صمیمیت و قدرت در شکل گیری زندگی نیز در زندگی مشترک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

این روانشناس با اشاره به دلایل درست یا نادرست در ازدواج افراد بیان کرد: یکی از سوالاتی که در مشاوره ازدواج پرسیده می‌شود این است که چرا مراجعه کننده قصد ازدواج دارد؟ تا روانشناس با این سوال متوجه درستی دلیل فرد برای ازدواج شود، چون تشخیص دلایل درست و نادرست آن‌ها می‌تواند مسیر را برای یک انتخاب درست باز کند، بدین معنی که وقتی افراد می‌گویند که با ازدواج می‌خواهم صاحب فرزند شوم، این والدگری و تعلیم و تربیت یکی از عوامل منطقی برای ازدواج آن هاست.

وی با اشاره به برخی از دلایل نادرست افراد برای ازدواج خاطرنشان کرد: مخالفت با والدین، التیام دادن به یک رابطه شکست خورده، فشار خانواده و اجتماع، ازدواج اجباری که از قبل ترتیب داده شده، صرفا برطرف شدن نیاز جنسی، امنیت اقتصادی، فرار از تنهایی، احساس گناه و ترحم و... از جمله دلایل نادرست و غیرمنطقی برخی از افراد برای ازدواج است که روانشناس متخصص و کارآمد می‌تواند تمامی آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد و اگر تشخیص دهد، می‌تواند با مشاوره و آموزش صحیح به آن‌ها باعث درستی مهم‌ترین انتخاب آن‌ها در زندگی شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: