۰

به چه علت نمی‌توانیم مستقل کار کنیم

درصورتی که بخواهیم میزان استقلال و تکیه بخود را برای انجام کار‌ها افزایش دهیم، نخست باید ببینیم علت وابسته بودن ما به افراد دیگر چیست و به چه دلیل در انتظار می‌مانیم تا آن‌ها به ما بگویند چه کار باید بکنیم.
کد خبر: ۲۲۹۷۹۳
۰۹:۱۷ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، استقلال یک امر مطلق نیست. اینگونه نیست که انسان‌ها چنانچه به استقلال احتیاج دارند دیگر به وابستگی احتیاج ندارند. وابستگی یکی از نیاز‌های انسان هاست که زندگی جمعی ما را تأمین می‌کند. ما در بهترین شرایط استقلال، در عین حال وابسته ایم. یعنی استقلال ما به وابستگی‌های مان گره خورده است.

به عبارت دیگر این دو مسئله در طرفین یک طیف قرار دارند و ما در میانه‌ی آن طیف هستیم. استقلال نیازی است که در همه‌ی آدم‌ها وجود دارد و یک احتیاج مطلق نیست. انسان به دنبال استقلال می‌گردد و در عین حال در پی وابستگی نیز هست.

اگر می‌گوییم نوجوان تمایل به استقلال دارد، معنایش این نیست که به وابستگی به خانواده تمایل ندارد. وقتی تمایل به استقلال نوجوان نادیده گرفته می‌شود، در مواردی، وی برای رسیدن به استقلال ناگزیر است نیازش را به وابستگی به خانواده نادیده بگیرد و این سبب می‌شود که ارتباطش را با خانواده اش قطع کند، از خیر کمک‌های آن‌ها بگذرد و احتیاج خویش به وابستگی، در رابطه با دوستانش جستجو کند.

به چه علت نمی‌توانیم مستقل کار کنیم؟

درصورتی که بخواهیم میزان استقلال و تکیه بخود را برای انجام کار‌ها افزایش دهیم، نخست باید ببینیم علت وابسته بودن ما به افراد دیگر چیست و به چه دلیل در انتظار می‌مانیم تا آن‌ها به ما بگویند چه کار باید بکنیم.

یکی از دلیل‌های این وابستگی امکان دارد مفهومی به نام «درماندگیِ آموخته شده» - learned helplessness باشد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. یا امکان دارد علت آن سردرگم بودن شما باشد، اینکه هنوز دقیقاً نمی‌دانید باید چه کاری انجام دهید، شاید هم علت این مسأله این باشد که شما تبحر و توانایی‌های کافی را برای انجام دادن کار ندارید.

از طرف دیگر امکان دارد رفتار رؤسای سازمان به گونه‌ای باشد که وابستگی کارمندان را تقویت می‌کند، یا علت دیگر امکان دارد احتیاج به دریافت تائید از افراد دیگر یا اعتماد به نفس پائین شما باشد، که اجازه نمی‌دهد به صورت مستقل و بدون احتیاج بنظر افراد دیگر کارتان را پیش ببرید. در هر صورت بنظر من بهتر است اول علت این وابستگی را پیدا کنید، زیرا در اینصورت سریعتر میتوانید برای این مشکل راهکار پیدا کنید و آنرا رفع کنید.

انواع استقلال و فواید آن‌ها

استقلال فردی: اعتمادبه نفس شما را چند برابر می‌کند. اشخاص مستقل تبحر و اعتماد به نفس بیشتری در رویارویی با سختی‌های زندگی شان دارند. علت آن می‌تواند این باشد که آن‌ها برای انجام کار امادگی بیشتری دارند تا اینکه در انتظار حمایت یا اجازه افراد دیگر بمانند. مستقل بودن به مفهوم آن است که شما علاقه بیشتری به آزمودن چیز‌های تازه دارید به جای این که توقع و توقعات سایرین را پاسخ دهید.

استقلال عاطفی:اضطراب را کاهش و خوشبختی را افزایش می‌دهد. استقلال عاطفی به مفهوم آن است که شما بیشتر تصمیمات فردی و چالش‌های زندگی تان را بدون شرکت دادن افراد دیگر در آن، حل می‌کنید و پیش می‌روید.

استقلال مالی: به مفهوم داشتن آزادی و حس دستاورد است. هنگامی که صحبت از مستقل بودن می‌شود، هیچ حسی بهتر از پرداخت هزینه‌های شخصی به وسیله خود شخص نمی‌تواند وی را ارضا کند. توانایی پرداخت هزینه‌های شخصی وابستگی شما را به خانواده، دوستان و … کاهش می‌دهد. استقلال مالی یعنی شما کنترل کاملی روی دخل و خرجتان دارید و به هیچ شخصی جوابگو نیستید.

تصمیم گیری بهتر

مستقل بودن، تصمیم گیری را شدیداً اسان می‌کند؛ برای این که قبول می‌کنید تنها شخصی هستید که تحت‌تأثیر تصمیمات تان قرار می‌گیرید، ولی چنانچه استقلال کم‌تر و وابستگی بیشتری به افراد دیگر برای حمایت عاطفی و مالی داشته باشید، تصمیم گیری برای شما جزء سخت‌ترین کار‌ها می‌شود.

وابستگی کم‌تر به افراد دیگر

 افراد کم‌تر مستقل، رغبت بیشتری به تکیه کردن بر دیگران دارند. علت چنین اقدامی می‌تواند این باشد که این افراد نمی‌خواهند مجبور باشند خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند یا شجاعت آنرا ندارند در زندگی خودشان با مشکلات به تنهایی رو به رو شوند بدون اینکه فردی کنار آن‌ها باشد. داشتن چنین شخصیتی می‌تواند شما را به یک شخص نیازمند تبدیل کند.

رشد فردی و خلاقیت

مستقل شدن بعنوان مقصود می‌تواند سبب رشد در جنبه‌های گوناگون زندگی تان باشد.

برای نمونه استقلال عاطفی می‌تواند سبب رشد و افزایش کیفیت رابطه شما با دوستان، خانواده و… شود. شما کنترل بیشتری بر روی احساساتتان خواهید داشت و داشتن یک ذهن مستقل و ازاد این قابلیت را به شما میدهد که از تمام بعد‌های وجودیتان استفاده کنید، استعدادهایتان را کشف کنید و آن‌ها را شکوفا کنید.

وسیعتر کردن افق دید

بیشتر استقلال یافتن به معنی داشتن امادگی و ازادی بیشتر برای شناخت با اشخاص جدید و به دست اوردن تجربیات نو. به این معنی که شما دیدی وسیع‌تر نسبت به امورات و رابطه به دست خواهید آورد که علت آن داشتن تجربیات و درک از جهان بیشتر به نسبت گذشته است.

یکی از مهم‌ترین علل موفقیت کارآفرینان هم کشف فرصت‌ها است. برای این که آن‌ها دیدگاه و دیدی وسیع‌تر پیدا کردند و می‌توانند فرصت‌هایی را مشاهده کنند که قبلا کسی متوجه آن‌ها نبوده است (این جا را بخوانید)

ارزش گذاری بخود و افزایش عزت نفس

هرچقدر بیشتر مستقل باشید، عزت نفس تان به همان نسبت افزایش پیدا خواهد کرد و ارزش‌گذاری به خودتان هم بیشتر میشود. برای این که شما هرچقدر تجربیات بیشتری به دست آورید، افق دید وسیع تری پیدا کنید، ارزش کلام بالاتری هم به دست خواهید آورد و از طرفی دیگر به هر میزان استقلال مالی، عاطفی، شخصیتی، شغلی و اجتماعی به دست آورید، به همان نسبت دستآوردهایتان هم افزایش پیدا می‌کند که نسبت مستقیم با عزت نفس تان دارد در نتیجه عزت نفس تان هم افزایش پیدا میکند.

افزایش ارزش‌گذاری به خودتان از طریق استقلال یافتن می‌تواند سوختی عالی برای افزایش عزت نفس و موفقیت شخصی تان باشد.

منبع: بیتوته

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: