۰

هشدار کارشناسان برای پیامدهای کرونا در افغانستان برای آسیای میانه

کارشناسان بین المللی وضعیت گسترش بیماری مهلک کرونا در افغانستان را بسیار اسفار توصیف کرده و پیامدها آن برای کشورهای آسیای میانه را نیز بسیار خطرناک خواندند.
کد خبر: ۲۲۹۷۴۹
۱۲:۱۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، کارشناسان بین المللی وضعیت گسترش بیماری مهلک کرونا در افغانستان را بسیار اسفار توصیف کرده و پیامدها آن برای کشورهای آسیای میانه را نیز بسیار خطرناک خواندند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، بختیار ارگاشف، مدیر مرکز ابتکارهای تحقیقاتی "Ma'no" در ازبکستان روز پنجشنبه گفت: در حالی که کشورهای آسیای میانه - تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان - همچنان در حال مبارزه با همه گیری ویروس کرونا در کشورهای خود هستند، اما هنوز مشخص نیست در کشور همسایه افغانستان این مبارزه به چه شکل در حال انجام است.

وی در یک کنفرانس ویدئویی بین المللی با عنوان "هماهنگی استراتژی های اقتصادی کشورهای عضو EAEU در شرایط بحران همه گیر" در تاشکند در این خصوص افزود: "در شرایطی که این بیماری در افغانستان هم به شدت همه شده است، هنوز محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور و عبدالله عبدالله رئیس شورای اجرایی آن نمی توانند تصمیم بگیرند که کدام یک در راس قدرت باشند و چه کسی مسئول چه چیزی است.

ارگاشف اظهار داشت: در این میان گروه طالبان هم که نقش اساسی در ناامنی های این کشور دارد در مقایسه با قبل فعال تر شده است، به همین دلیل در اصل در این کشور چیزی به عنوان قرنطینه وجود ندارد و کلمه جداسازی اجتماعی که در همه کشور های جهان برای جلوگیری از شیوع این بیماری مهلک به شدت اعمال می شود، برای مقامات افغانستان کاملاً غیرقابل درک است."

وی با اعلام اینکه کشورهای آسیای میانه هنوز تصور روشنی در مورد خطر احتمالی شیوع ویروس در افغانستان ندارند گفت که بطور مثال وزارت امور خارجه ازبکستان در مورد مسئله کمک به افغانستان و همچنین تاجیکستان، نه تنها با داروها و تجهیزات پزشکی بلکه با ارسال کادر پزشکی نیز با جدیت در حال رایزنی است.

این کارشناس ازبک اظهار داشت: خطر گسترش کرونا در افغانستان و از آنجا به کشورهای همسایه به قدری جدید است که پیش تر کمیته بین‌المللی نجات که در افغانستان فعالیت می کند، در تازه‌ترین گزارش از وضعیت کرونا، از کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی خواسته است که هر چه سریعتر به افغانستان در این خصوص یاری برسانند، در غیر این صورت بحران ناشی از کرونا نه تنها این کشور را با خطرات بسیار جدید مواجه خواهد کرد، بلکه زحمات مبارزاتی کشورهای همسایه در این خصوص را نیز به هدر خواهد داد.

براساس آمار تازه ترین گزارش وزارت بهداشت افغانستان شمار مبتلایان در این کشور به ۲۲ هزار و ۱۴۳ نفر رسیده که از این میان ۴۰۵ نفر جان باخته‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: