۱
مفتی اهل سنت عراق:

فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا حرام است

شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق با صدور فتوایی، فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا را حرام اعلام کرد.
کد خبر: ۲۲۹۷۱۲
۱۰:۰۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل سنت عراق با صدور فتوایی، فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا را حرام اعلام کرد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جواز فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان کرونا چنین گفت: فروش پلاسمای خون بهبود یافتگان ویروس کرونا شرعاً حرام است و فردی که تا دیروز بیمار بوده نباید چنین رفتاری با بیمار امروز داشته باشد که با این کار انجام کار خیر و همکاری در جهت و تقوا را به تجارت و سود تبدیل می کند.

شیخ صمیدعی تصریح کرد: سلامتی بعد از بلا و شفای بعد از بیماری از نعمت های الهی است و کسی که از بیماری کرونا درمان یافته باید برای شکرگزاری از نعمت سلامت، پلاسمای خون خود را به بیماران اهدا کند تا از درد او بکاهد.

مفتی اهل سنت عراق ادامه داد: اینکه فرد بهبود یافته از بیماری کرونا با سوء استفاده از این شرایط پلاسمای خود را بفروشد، این کار شرعاً جایز نیست؛ چراکه جسم انسان اعم از گوشت و خون آن متعلق به خداوند متعال است و بنده هیچ تصرفی در آن ندارد و هیچ کس حق نداری چیزی که در آن مالکیت ندارد را بفروشد. قیمت گذاری روی خون حرام است و جایز نیست؛ برای اینکه چیزی که خوردنش حرام است، فروش و قیمت گذاری آن نیز حرام خواهد بود.

وی بیان داشت: مقایسه فروش پلاسمای بهبود یافتگان با بانک خون جایز نیست؛ چراکه وجود بانک خون برای مداوا و درمان ضروری است، امّا فروش پلاسمای خون، تجارتی که کس همگی بر حرام بودن آن اتفاق نظر دارند. حرام تر از آن تجارت بهبود یافته با درد های مردم و افزایش قیمت پلاسمای خون است که به صورت پنهانی و آشکارا به معرض فروش می گذارد و از نیاز و بیماری مردم سوء استفاده می کند. این مسئله با دین، جوانمردی، دل نرمی، بخشش و شکر نعمت در تناقض است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
صغرای قضیه [هیچ کس حق ندارد چیزی که در آن مالکیت ندارد را بفروشد] را خوب آمدی ولی نتیجه: هدیه دادنش «انجام کار خیر و همکاری در جهت تقوا»ست؛ فقط خودت دانی چطوری به آن چسباندی؟
این حرفت مثل کسیست که از نانوا می‌دزدید و به فقیر صدقه می‌داد که امام صادق (علیه‌السلام) از قرآن فرمود: إنَّما يَتَقَبَّلُ اللّٰهُ مِنَ الْمُتَّقينَ ﴿مائدة ۲۷﴾
اگر «تصرّف در غیر ما یملک» جایز نیست؛ پس: هدیه، صدقه، وقف و ... هر نوع تصرفی و تحت هر عنوانی را شامل میشود
یکی [از باصطلاح فقهاء] نوشته: چون سابقاً امکان تصرف در اعضاء و خون نبود لذا مالیّت نداشت ولی اکنون که جنبۀ مالی یافته، خرید و فروشش جایز است
عرض کردم: مشروعیّت معامله [قبل از هرچیز] منوط به بررسی مالکیّت است؛ و إلّا کار هر دزدی، لحاظ «وجه مالی» قضیه است!