۰

چگونه همسر تنوع طلب را کنترل کنیم

تنوع طلبی به معنای نیاز شدید به کسب تجربه‌های جدید و متفاوت است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی، خود را نشان دهد.
کد خبر: ۲۲۹۷۰۱
۰۹:۳۷ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، زمین شناسی خوانده و از طریق رشته‌اش با سنگ‌ها آشنا شده است. همین آشنایی مسیر زندگی‌اش را از رشته‌ای که به قول خودش هیچ گونه علاقه‌ای به آن نداشته تغییر داده است؛ تغییری که برای آن تجربه چندین زمینه دیگر را نیز فراهم کرده و حالا از آن کاملا راضی است.

این روز‌ها کار صنایع دستی انجام می‌دهد و می‌گوید اگر همان تغییر و تنوع‌ها نبود، حالا به جایگاه واقعی و موردعلاقه‌اش دست پیدا نمی‌کرد، البته تأکید می‌کند که تنوع در همه امور جواب نمی‌دهد و گاهی به ضرر فرد تمام می‌شود.

تنوع طلبی، واژه‌ای که شاید به ظاهر برای اغلب افراد جامعه بار معنایی منفی داشته باشد و نظر آن‌ها را به سمت و سو‌های ناخوشایندی جلب کند، اما چون از دل جامعه بر می‌خیزد، هر نوع تغییر و تحول اجتماعی در به وجود آمدن آن تأثیر بسزایی دارد؛ به طوری که در این سال‌های اخیر که حضور تکنولوژی در جامعه و خانواده‌ها پررنگ‌تر شده تنوع طلبی هم در میان اغلب افراد، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و آن‌ها هم به لذت ناشی از این تنوع طلبی اذعان می‌کنند.

تنوع طلب، فردی که خواهان تنوع است و همیشه برای تغییر و تنوع در زندگی و امور اجتماعی خود از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزد. حال این تنوع می‌تواند از جابه جایی مداوم منزل تا تغییر لوازم و شغل و حتی شریک زندگی باشد.

مهرداد ثابت، روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تنوع طلبی اظهار کرد: تنوع طلبی به معنای نیاز شدید به کسب تجربه‌های جدید و متفاوت است که می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله سفر، شغل، کسب و کار، ارتباط و غیره خود را نشان دهد که همین تنوع و اشکال آن، معنای مثبت و منفی را با خود به همراه دارد.

وی بیان کرد: اگر به معنای منفی تنوع طلبی بنگریم، شکست و خیانت و مسائلی از این دست و اگر به نوع مثبت آن نگاه کنیم خلاقیت، تفاوت و تجربه‌های مثبت را مشاهده می‌کنیم. اگرچه تنوع طلبی در شکل مثبت، بهترین راه مقابله با یکنواختی و کسالت است، امّا همین موضوع باعث سوءاستفاده برخی از افراد در حیطه روابط جنسی شده؛ به طوری که آن‌ها به لذت بخش بودن تنوع طلبی اذعان می‌کنند؛ غافل از اینکه این موضوع نتایج و پیامد‌های منفی زیادی را به همراه دارد.

مدتی است که از زندگی زناشویی شان می‌گذرد و هر دو می‌گویند اگرچه از زندگی شان رضایت کامل دارند، اما روابط جنسی، حرف‌ها و اتفاقات زندگی مشترک برای آن‌ها خسته کننده و تکراری است؛ به طوری که بار‌ها در میان حرف‌های خود تأکید می‌کنند که از بودن و داشتن رابطه با یکدیگر لذت نمی‌برند و در نبود آن هم، اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.

این بخشی از صحبت‌های زوجی است که بیش از یک دهه از عمر زندگی آن‌ها می‌گذرد و بر این باورند که نبود جذابیت و تنوع، آن‌ها را روز به روز به زندگی دلسردتر کرده است.

مهرداد ثابت، در ادامه گفت‌وگو با اشاره به رشد فزاینده معضل تنوع طلبی در جامعه تصریح کرد: تنوع طلبی در جامعه تا جایی پیش رفته که پای آن به زندگی مشترک زوجین هم باز شده به گونه‌ای که به یکی از مشکلات عمده این روز‌های جامعه تبدیل شده است، چرا که زوجین برای تجربه جنسی لذت بخش یا جبران کمبود‌های عاطفی شان، به جای تنوع بخشی به روابط به دنبال روابط و جذابیت‌های جدیدتر هستند که ادامه این زنجیره نه تنها بنیان خانواده بلکه پایه‌های جامعه را با خطرات جدی روبرو می‌کند.

این روانشناس تصریح کرد: برخی از زوجینی که در زندگی مشترک خود معضل تنوع طلبی دارند به سرعت به دنبال راه حل و برطرف شدن این مشکل هستند که از طریق کارشناسان متخصص این حوزه اقدام می‌کنند، اما هستند زوجینی که با بی تفاوتی از کنار این موضوع می‌گذرند و آتش تنوع طلبی و خیانت‌ها و مشکلات ناشی از آن را شعله ور می‌کنند.

وی گفت: افرادی که در روابط زناشویی و جنسی خود به دنبال تنوع طلبی هستند در حقیقت از یکنواختی و تکراری بودن فرار می‌کنند، اما از این حقیقت غافل هستند که ادامه این روند می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد که بعضا به یک بیماری تبدیل می‌شود، چرا که اگر تنوع طلبی جنسی از سطح نیاز به خلاقیت در این روابط بالاتر رود باعث به وجود آمدن هیجانات کاذب در فرد می‌شود و فرد را به حدی حریص می‌کند تا به یک بیمار تبدیل می‌شود.

ثابت ادامه داد: افرادی که در این شرایط قرار می‌گیرند به تنوع طلبی جنسی و روابط متعدد روی می‌آورند و صرفا با ذکر دلایلی نظیر "نداشتن رابطه جنسی لذت بخش و رضایتمند" کار خود را توجیه می‌کنند و این موضوع تا جایی پیش می‌رود که برخی از افراد مجرد گرایشی به ازدواج کردن و قبول مسئولیت یک زندگی پایدار پیدا نمی‌کنند و افراد متأهل هم به سمت ارتباط با دیگر افراد می‌روند.

این روانشناس افزود: این افراد تنوع طلب نمی‌توانند به صورت طبیعی با همسر خود به رضایت و ارضای جنسی دست پیدا کنند و همیشه به دنبال ایجاد روابط با افراد متعدد و جذاب‌تر هستند تا بتوانند روش‌های جدیدی را امتحان کنند که تداوم این روند، اختلالات جنسی را برای آن‌ها به همراه دارد که این اختلال هم همانند دیگر اختلالات جسمی و روانی مستلزم توجه ویژه‌ای است که به مشاوره جنسی نیاز دارد.

وی با اشاره به عوامل به وجود آورنده تنوع طلبی جنسی تأکید کرد: از جمله عواملی که باعث به وجود آمدن تنوع طلبی جنسی در میان افراد می‌شوند، می‌توان به اختلالات شخصیت، ناتوانی‌های جنسی، خلاء‌های عاطفی، ناتوانی در حل تعارضات زناشویی، کنجکاوی برای کشف ناشناخته‌ها، کمبود‌های روانی، میل به تجربه با افراد متعدد و انحرافات جنسی اشاره کرد.

ثابت تصریح کرد: در رابطه با تنوع طلبی باید گفت که زنان به دلیل حساسیت و آسیب پذیرتر بودن در مقایسه با مردان، تمایل بیشتری به برقراری رابطه دارند، چرا که تنوع طلبی ارتباطی، کلامی و جنسی در زنان بیشتر برای جبران کمبود‌ها و خلاء‌های عاطفی آن‌ها و رضایت زناشویی نداشتن آن‌هاست.

این روانشناس با ارائه راه‌های پیشگیری از تنوع طلبی خاطرنشان کرد: اگر تنوع طلبی فرد ناشی از اختلالات شخصیت یا ناتوانی‌های جنسی باشد باید به پزشک و روانشناس متخصص مراجعه کند تا این مشکل او درمان شود، امّا اگر ناشی از تکراری شدن و خستگی روابط باشد، زوجین می‌توانند با ایجاد رابطه‌های خلاق، متنوع و رضایتمند تا حد زیای میل تنوع طلبی را کمرنگ کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: