۰

هشدار از روانگردان کاتینون تا آسمان نهم

معاون پژوهشی موسسه کادراس، ضمن تشریح عوارض مصرف ماده روانگردان «کاتینون» که در آزمایشگاه ساختار گیاهی آن تغییر می‌یابد، می‌گوید: هر ماده‌ای که از حالت طبیعی و گیاه‌پایه‌ای خارج و در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود بسیار خطرناک‌تر از مواد طبیعی است.
کد خبر: ۲۲۹۵۷۲
۰۸:۴۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون پژوهشی موسسه کادراس، ضمن تشریح عوارض مصرف ماده روانگردان «کاتینون» که در آزمایشگاه ساختار گیاهی آن تغییر می‌یابد، می‌گوید: هر ماده‌ای که از حالت طبیعی و گیاه‌پایه‌ای خارج و در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود بسیار خطرناک‌تر از مواد طبیعی است.

منصور براتی با بیان اینکه «کاتینون» نوعی ماده توهم زاست، گفت: به طور کلی NPSها یا روان‌گردان‌ها، جزء مواد محرک هستند، اما به دلیل اثرگذاری خاصی که بر روی ذهن دارند و عمدتا در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شوند، به صورت مجزا از مواد محرک، دسته‌بندی می‌شوند.

بنابر اظهارات وی، پایه اصلی کاتینون گیاه خات است، اما به دلیل این که در آزمایشگاه ساختار گیاهی آن را تغییر می‌دهند، کاتینون مصنوعی عنوان می‌شوند. کشف ماده کاتینون به عنوان ماده‌ای که در ابتدا در داروها از آن استفاده می‌شده به سال ۱۹۲۰ ارتباط دارد، اما در سال‌های اخیر با تغییر ساختار شیمیایی به روانگردان تبدیل شده است.

معاون پژوهشی موسسه کادراس تاکید کرد: همواره شاهدیم که فرمول شیمیایی جدید مبتنی بر مواد زمینه‌ای مختلف از جمله کاتینون تولید می‌شود. علت تغییر فرمول شیمیایی این است که به دلیل تغییر قوانین مقابله‌ای مواد مخدر و محرک، قاچاقچیان و تولیدکنندگان سعی می‌کنند با تغییر فرمول‌ها ماده جدیدی را بسازند که فرمول آن در قانون قید نشده باشد، اما همان اثرگذاری را بر مصرف‌کننده داشته باشد. در واقع فرمول مواد NPS بسیار متغیر است؛ سازندگان این مواد اغلب با تغییر یک مولکول و اضافه کردن ماده جدیدی که اثر مشابهی دارد قرص جدیدی می‌سازند، چرا که قوانین مقابله‌ای در کشورهای مختلف به روز می‌شود و سازندگان سعی دارند از این طریق قانون را دور بزنند.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره عوارض مصرف ماده کاتینون نیز تصریح کرد: اغلب کاتینون‌ها در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. عمدتا مواد روانگردان اثرات آنی دارد، به طوریکه فرد این ماده را مصرف‌ می‌کند تا برای چند لحظه‌ای که در مهمانی‌ها قرار دارند لحظات خوبی را سپری کند. از آنجایی که کاتینون نوعی ماده محرک محسوب می‌شود، مصرف‌کننده پس از مصرف آن، دچار کاهش اشتها، اختلال در خواب، اختلال در تمرکز، افزایش شدید فشار خون، افزایش ضربان قلب و حتی سکته قلبی می‌شود. همچنین افرادی که به طور مدام این ماده را مصرف می‌کنند، پس از قطع مصرف، دچار افسردگی و اضطراب خواهند شد.

وی با بیان اینکه نمک حمام که از کاتینون ساخته می‌شود نام‌های دیگری نظیر ابریشم آبی، آسمان نهم، ... نیز دارد، درباره اثرگذاری این ماده گفت: هر ماده‌ای که از حالت طبیعی و گیاه‌پایه‌ای خارج و در آزمایشگاه‌ها ساخته می‌شود بسیار خطرناک‌تر از مواد طبیعی است؛ به طور مثال حدود یک تا دو سال طول زمان لازم است که مواد ساخته شده در آزمایشگاه اثر خود بر فرد به صورت کامل نشان دهد، درحالیکه مواد سنتی و طبیعی‌تر نزدیک به هشت سال اثر خود را نشان می‌دهد.

براتی در ادامه درباره میزان مصرف این روانگردان در ایران نیز توضیح داد: مصرف این قرص هنوز در ایران گزارش نشده است، بررسی‌های گزارشات پلیس نیز نشان می‌دهد میزان مصرف آن چندان زیاد نیست، البته کاتینون ماده‌ای است که در کشورهای عربی به ویژه یمن طرفدار زیادی دارد.

معاون پژوهشی موسسه کادراس با بیان اینکه ماده کاتینون به صورت‌های مختلف تزریقی، خوراکی، استنشاق و استعمال مصرف می‌شود، اظهار کرد: نحوه مصرف این قرص در کشور ایران اغلب به صورت خوراکی بوده است، حتی مشاهده شده که در ابتدا این ماده را در داخل دهان گذاشته و بعد از مقداری جویدن، آن را به بیرون پرتاب می‌کنند. بعضا مشاهده شده است که افراد عادی نیز برای مصرف این ماده اقدام و در برخی از مناطق خیلی راحت آن را به صورت آدامس مصرف می‌کنند، البته میزان مصرف آن در مناطق مرکزی کشور گزارش نمی‌شود. در حقیقت آن بخش از مناطق کشور در معرض مصرف این ماده قرار دارند که در مرز مشترک کشورهای عربی قرار دارند، به ویژه سیستان و بلوچستان که مصرف آن تاحدودی زیاد است. در کردستان نیز گزارش‌هایی درباره مصرف این ماده به صورت خوراکی وجود دارد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: