۰

پان پراگ مخدر خوش آب و رنگ اما مخرب

این ماده مخدر که با بسته‌بندی زیبا و در قالب آدامس وپاستیل عرضه می‌شود، اعتیادآور و بسیار خطرناک است.
کد خبر: ۲۲۹۴۷۱
۱۰:۰۲ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نصرت انگیز روانشناس و درمانگر اعتیاد درباره این ماده مخدر گفت: پان پراگ یک ماده مخدر صنعتی است که در بسته بندی‌های زیبا و شیک آلومینیومی و یا بسته‌های کوچک مانند سماق و نمک‌های رستورانی به شکل آدامس، پودر و خوشبوکننده‌های دهان و پاستیل در چند طعم مختلف از جمله نعنایی، پرتقالی و میوه‌ای عرضه می‌شود.

او ادامه داد: این ماده مخدر با اسم‌های دیگری، چون پان پراگ، بی‌تی، پان عربی، چاآیا در بسته های گول زننده با عکس‌هایی از هنرپیشه های هندی و پاکستانی وارد شده است که قیمت ارزان و بسته بندی متنوع آن موجب گسترش مصرف این مخدر ناشناخته در بین دانش آموزان، نوجوانا و جوانان شده است.

این روانشناس در مورد ترکیبات پان پراگ گفت:مواد اولیه این مخدر خطرناک، تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه‌های معطراست که بسیار اعتیاد آور و به دیلیل استفاده از ساخارین در آن سرطان زا است و دلیلی که مصرف کنندگان را به سمت خود می‌کشد، احساس گرمی، سرخوشی موقت، سبکی سر، گیجی و شادی کاذبی است که منتقل می کند.

او درادامه درباره عوارض این مخدر گفت: پان پراگ که مخدری بی سر و صدا و کمتر شناخته شده است، عوارض زیادی از جمله وابستگی و اعتیاد روحی و روانی، وارد کردن آسیب‌های جدی به سلول‌های مغزی، دستگاه تنفسی و قلب و عروق، افت تحصیلی، گیجی و از دست دادن تعادل روحی- رفتاری و حرکتی را به همراه دارد.

نصرت انگیز همچنین اظهار کرد: با مصرف پان پراگ، بزاق دهان مصرف کننده افزایش یافته و خروج مکرر آب دهان مصرف کننده، سبب ایجاد بیماری‌های عفونی مانند سل و هپاتیت خواهد شد.

او در پایان گفت: این مخدر جزء ۵ ماده‌ی مخدر مصرفی است که ۱۰ درصد جمعیت دنیا در کشور‌های آسیای جنوب شرقی – به ویژه هند و پاکستان – این ماده را مصرف می‌کنند ومصرف آن به صورت جویدنی، زیرزبانی و مکیدنی همراه با دفع ترشحات قرمز رنگ است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: