۰

تبعیض علیه هزاره در کتاب درسی فرهنگ افغانستان

برخی معترضان گفته‌اند که عکس آقای نیکپا به دلیل تعلق او به قومیت هزاره در این کتاب چاپ نشده و از او نام برده نشده است و آن‌ها این کار آن را نهادینه سازی تبعیض از طریق سیستم آموزشی و کنترل گردش آزاد اطلاعات از مجاری دولتی خوانده‌اند.
کد خبر: ۲۲۹۴۵۳
۰۸:۵۵ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شماری از فعالان و کاربران شبکه‌های اجتماعی از نام برده نشدن و چاپ نشدن عکس «روح الله نیکپا» تنها مدال‌آور المپیک افغانستان در کتاب درسی فرهنگ اعتراض کرده‌اند.

در این کتاب عکس برخی ورزشکاران مطرح دیگر افغانستان چاپ شده است اما از هیچ ورزشکاری نام برده نشده است.

برخی معترضان گفته‌اند که عکس آقای نیکپا به دلیل تعلق او به قومیت هزاره در این کتاب چاپ نشده و از او نام برده نشده است و آن‌ها این کار آن را نهادینه سازی تبعیض از طریق سیستم آموزشی و کنترل گردش آزاد اطلاعات از مجاری دولتی خوانده‌اند.

«میرویس بلخی» وزیر آموزش و پرورش افغانستان اما در واکنش به این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که نصاب جدید تعلیمی (آموزشی) زیر کار است.
وی افزود: ورزشکاران متعلق به همه افغانستان هستند و آن را قربانی برداشت‌های سلیقه‌ای خود نکنید.

روح الله نیکپا، تکواندوکار افغان در بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن نخستین و تنها مدال المپیک را برای افغانستان کسب کرد.

نیکپا در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز در رشته تکواندو با شکست حریفانی از لهستان، جمهوری آفریقای مرکزی و بریتانیا، توانست برای دومین بار به مدال برنز بازی های المپیک لندن دست یابد.

تقی امینی، یکی از کاربران در فیسبوک نوشته که تبعیض علیه هزاره پذیرفته شده، عرفی و قانونی است. دیدشان نسبت به هم صنفی هزاره شان، همسایه هزاره شان، و همکار آینده هزاره شان به همین ترتیب شکل می‌گیرد.

یعقوب یسنا، نویسنده افغان با عنوان غفلت یا تعصب در صفحه فیسبوک خود نوشته که در تاریخ، آموزش و فرهنگ هر جامعه و کشوری اشتباه و تعصب وجود داشته است اما جامعه‌ها و کشورها اشتباه‌های خود را اصلاح کرده‌اند و تعصب‌های خود را کنار گذاشته‌اند.

او افزود: ورزشکاران افغانستان از هر قوم و قبیله‌ای عزیز و گرامی‌اند و متعلق به افتخارات تاریخی ورزش افغانستان هستند. مدال مسابقات المپیک تکواندو سال ۲۰۰۸ را روح‌الله نیکپا برای افغانستان آورد. در سایت جهانی تکواندو عکس و کسب مدال روح‌الله نیکپا موجود است، اما در کتاب فرهنگ کلاس یازدهم وزارت معارف با وصف ذکر کسب مدال تکواندو سال ۲۰۰۸، از روح‌الله نیکپا یاد نشده است.

واکنش وزیر معارف افغانستان

وزیر آموزش و پرورش افغانستان گفته است که ورزش و قهرمانان ورزش افغانستان، از دستاوردهای قابل افتخار کشورند. در کتاب‌های آموزشی جدید کشور به علاوه سایر افتخارات تاریخی و فرهنگی، انواع ورزش به خصوص بازی‌های محلی و چهره‌های افتخارآفرین ورزش‌های بین‌المللی برای نسل امروز و فردا معرفی خواهند شد.

بلخی تاکید کرده که با بازنگری کتاب‌های درسی مکاتب، کتاب‌های موجود از سیستم آموزشی خارج خواهند شد.

وزیر آموزش و پرورش افغانستان با انتقاد از برخی نوشته است: نیکپاها، بهاوی‌ها و راشدخان‌ها را قربانی برداشت‌های سلیقه‌ای خود نسازید. این‌ها متعلق به افغانستان هستند و چهره واقعی گذار به سوی آینده یک افغانستان توسعه یافته. معارف از همه و برای همه است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: