۰

آیا ماساژ پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود

آیا ماساژ پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود؟ آیا ماساژ پوست سر باعث افزایش رشد مو می شود
کد خبر: ۲۲۹۳۹۸
۱۲:۴۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ماساژ پوست سر شبیه ماساژ‌هایی است که برای گردن، پشت یا بدن انجام می‌شود. با این حال، ماساژ پوست سر معمولاً کمی ملایم‌تر صورت می‌گیرد. طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ پوست سر با کشش سلول‌های فولیکول مو ضخامت مو را افزایش می‌دهد. این به نوبه خود، فولیکول‌ها را برای ایجاد مو‌های ضخیم‌تر تحریک می‌کند.

وب‌سایت فرارو: اگر تا به حال ماساژ پوست سر داشته اید، بدون شک به یاد می‌آورید که چقدر آرامش بخش است. علاوه بر کاهش استرس و تنش، ماساژ پوست سر می‌تواند رشد مو را تقویت کند. آیا این فقط یک افسانه است یا مزیت ماساژ پوست سر حقیقت دارد؟ اگرچه تحقیقات محدود است، بسته به نیاز رشد مو، ممکن است این نظریه صحت داشته باشد.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به شواهد علمی پیرامون ماساژ پوست سر و رشد مو خواهیم انداخت.

ماساژ پوست سر چیست؟

ماساژ پوست سر شبیه ماساژ‌هایی است که برای گردن، پشت یا بدن انجام می‌شود. با این حال، ماساژ پوست سر معمولاً کمی ملایم‌تر صورت می‌گیرد. ماساژ سر را معمولاً بدون روغن انجام می‌دهند، اما در صورت تمایل می‌توانید با روغن سر را ماساژ دهید.

به طور معمول در ماساژ پوست سر تنها از نوک انگشتان استفاده می‌شود. دستگاه‌های ماساژ دهنده پوست سر نیز وجود دارند که مشابه فشار نوک انگشتان کار می‌کند.

آیا ماساژ سر به رشد مو کمک کند؟

بنا بر یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۶، محققان به این نتیجه رسیدند که ماساژ منظم پوست سر ممکن است منجر به ضخیم‌تر شدن تار‌های مو شود. این مطالعه شامل ۹ شرکت کنده مرد بود که هر روز به مدت ۲۴ هفته ماساژ ۴ دقیقه‌ای پوست سر دریافت کرده بودند. در پایان مطالعه مشخص شد که آقایان نسبت به ابتدای پژوهش مو‌های ضخیم تری داشتند.

سایر تحقیقات سال ۲۰۱۹ این یافته‌ها را تأیید کردند. این مطالعه بر اساس پاسخ‌های پیمایشی از ۳۴۰ شرکت کننده که با انجام ماساژ سر دو بار در روز برای بهبود ریزش مو دستورالعمل‌های خاص را دنبال کرده اند، بود. طبق یافته‌ها گزارش دادند، تقریباً ۶۹ درصد از شرکت کنندگان میزان آلوپسیا شان (ریزش مو سکه ای) بهبود یافته است.

فواید ماساژ پوست سر برای رشد مو به فولیکول‌های مو مرتبط می‌شود. هر مو زندگی خود را درون یک فولیکول، درست در زیر پوست روی پوست سر آغاز می‌کند.

طبق تحقیقات انجام شده، ماساژ پوست سر با کشش سلول‌های فولیکول مو ضخامت مو را افزایش می‌دهد. این به نوبه خود، فولیکول‌ها را برای ایجاد مو‌های ضخیم‌تر تحریک می‌کند. همچنین تصور می‌شود که ماساژ پوست سر می‌تواند به افزایش جریان خون در رگ‌های خونی زیر پوست کمک کند و از این طریق رشد مو را ازفایش می‌دهد. اگرچه این تحقیقات محدود است، اما آنچه که تاکنون بدست آمده تنها از فواید از ماساژ پوست سر برای افزایش رشد و سلامت مو‌ها می‌گوید.

روش‌های ماساژ پوست سر

روش‌های مختلفی برای ماساژ دادن پوست سر برای کمک به تحریک رشد مو وجود دارد. در اینجا چهار گزینه وجود دارد.

۱. ماساژ سنتی پوست سر

ماساژ سنتی پوست سر شامل استفاده از نوک انگشتان شماست.

با استفاده از نوک انگشتان هر دو دست، با فشار متوسط بر روی پوست سر خود، در حلقه‌های کوچک انگشتان تان را حرکت دهید.
سعی کنید تمام قسمت‌های سر را به خوبی ماساژ دهید.
حداقل ۵ دقیقه در روز برای چندین بار پوست سر خود را با نوک انگشتان ماساژ دهید.
همچنین می‌توانید برای دریافت ماساژ پوست سر از یک متخصص ماساژ درمانی وقت بگیرید. هزینه بسته به مدت زمان ماساژ متفاوت خواهد بود.

۲. ماساژ سر هنگام شستن مو‌ها

اگر زمان کافی ندارید، می‌توانید هنگام شستن مو‌های تان از روش سنتی ماساژ پوست سر که در بالا ذکر شده است بهره‌مند ببرید. با استفاده از نوک انگشتان خود، به مدت ۵ دقیقه شامپو را به مو‌های خود بزنید. سپس طبق معمول مو‌های خود را بشویید.

۳. برس و ابزار ماساژ

همانند ماساژ بدن، ابزار‌های خاصی نیز وجود دارند که می‌توانید برای ماساژ پوست سر تهیه کنید. اگرچه برخی از متخصصان پوست استفاده از ماساژور پوست سر را توصیه می‌کنند، اما برخی دیگر معتقدند که ماساژ انگشتی نیز می‌تواند به همان اندازه مؤثر باشد. در نهایت، این تصمیم شماست که کدام روش برای شما بهتر خواهد بود.

ابزار‌های ماساژ پوست سر به صورت برس یا ماساژور‌های سبک دستی قابل استفاده هستند. می‌توانید با استفاده از آن‌ها سراسر پوست سر خود را به همان روش انگشتان دست خود ماساژ دهید.

۴. ماساژ پوست سر با روغن‌های اساسی

همچنین می‌توانید با روغن‌های اساسی پوست سر خود را ماساژ دهید. مطالعات حیوانی نشان داده اند که هم روغن اسطوخودوس و هم نعناع فلفلی ممکن است به رشد مو کمک کند.

۱ تا ۲ قطره روغن اسطوخودوس یا نعناع فلفلی را با ۱ قاشق غذا خوری روغن حامل مانند جوجوبا یا روغن نارگیل مخلوط کنید. به طور مستقیم روی پوست سر خود بمالید و سپس با نوک انگشتان یا ماساژور، پوست سر را ماساژ دهید تا روغن‌ها به آرامی جذب پوست سر شوند. قبل از استفاده از روغن‌های ضروری به پوست سر، حتماً ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست سر آزمایش کنید تا مطمئن شوید که حساسیت ندارید.

سایر نکات مربوط به رشد مو

علاوه بر ماساژ پوست سر، روش‌های اثبات شده دیگری نیز وجود دارند که به رشد مو کمک می‌کند. تعدادی از این موارد عبارتند از:

از شامپو و شانه زدن بیش از حد خودداری کنید. همچنین استفاده از ابزار‌های شیمیایی، رنگ‌ها و ادستگاه‌های گرمایشی (خشک کننده مو) را محدود کنید. این‌ها همه می‌توانند کوتیکول‌های مو را تضعیف کرده و باعث شکستگی و آسیب به مو شوند.
حتما در مورد آزمایش کمبود‌های غذایی با پزشک خود صحبت کنید. مقادیر کم روی، آهن و بیوتین همگی می‌توانند در ریزش مو نقش داشته باشد.
سعی کنید ماینوکسیدیل (rogaine) را برای اعمال روی پوست سر به صورت موضعی برای و طاسی ارثی پشت سر در نظر بگیرید. این داروی بدون نسخه، به عنوان یک مایع و یا فوم (کف) در دسترس است، همچنین برای ریزش مو در قسمت جلوی پوست سر کاربردی نیست.
در مورد دارو‌های تجویز ریزش مو از پزشک خود سوال کنید. این موارد شامل فیناستراید یا پروپسیا (propecia) برای مردان و اسپیرونولاکتون (spironolactone) برای زنان است.
از متخصص پوست خود در مورد روش‌های تخصصی برایافزایش رشد مو سوال کنید. گزینه‌ها شامل لیزر درمانی، کاشت مو و تزریق کورتیکواستروئید (corticosteroid) است.
در مورد ریزش مو خود با پزشک تان صحبت کنید. اگر بیشتر از حد معمول مو از دست داده اید، می‌تواند نشانه بیماری زمینه‌ای مانند کم کاری تیروئید باشد.

کلام آخر

اگرچه تحقیقات در این باره محدود است، اما شواهد علمی تا به امروز نشان می‌دهد که اگرچه ماساژ پوست نمی‌تواند ریزش مو را درمان کند، اما می‌تواند موجب تقویت رشد مو شود. با استفاده از نوک انگشتان خود می‌توانید ماساژ پوست سر را آغاز کنید و یا حتی می‌توانید از یک ابزار ماساژ پوست سر استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید ماساژ پوست سر را از یک متخصص ماساژ درمانی دریافت کنید. اگر ریزش مو شما رو به وخامت است و یا علائم دیگری را همراه با ریزش مو مشاهده کردید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

منبع : حالا زندگی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: