۰

فتوای مراجع دینی درباره اهدای پلاسما برای درمان کرونا

آیت الله سید محمد تقی مدرسی و شیخ مهدی الخالصی، از مراجع دینی درباره اهدای پلاسما برای درمان بیماران کرونایی فتاوایی صادر کردند.
کد خبر: ۲۲۹۳۶۸
۱۱:۱۱ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، شیخ مهدی الخالصی، از مراجع دینی به سوال جمعی از کادر درمانی بغداد و دیگر شهرهای عراق درباره حکم اهدای پلاسما در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا پاسخ داد.

در این استفتا از این مرجع دینی پرسیده شده حکم اهدا و امتناع از اهدای پلاسما در شرایطی که دنیا در حال مبارزه با کرونا است چیست؟ و در حالی که وزارت بهداشت عراق مبالغ هنگفتی را صرف درمان بیماران می‌کند، برخی از آنها پس از درمان برای اهدای پلاسما درخواست هزار یا دو هزار دلار می‌کنند. حکم این عمل چیست؟

شیخ مهدی الخالصی در پاسخ اعلام کرد که در شرایط فعلی اهدای پلاسما در صورتی که برای اهدا کننده ضرر نداشته باشد، واجب شرعی و اخلاقی است. در صورتی که اهداکننده نیاز مالی داشته باشد، باید مسئولان و نیکوکاران مبلغ معقولی به اهدا‌کننده پرداخت کنند.

همچنین آیت الله محمد تقی مدرسی از مراجع دینی در پاسخ به استفتایی درباره خودداری برخی از درمان‌شدگان از اهدای پلاسما و یا طلب وجه در ازای این کار اعلام کرد: هر عملی که به زندگی مبتلایان کرونا کمک کند دارای اجری عظیم است.

بنا بر فتوای این مرجع دینی اگر زندگی افرادی وابسته به دریافت پلاسما باشد، اهدای آن واجب کفایی و یا در مواردی واجب عینی است. همچنین از نظر وی، دریافت پول در ازای اهدای پلاسما اشکال ندارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: