۰

تاکید اشرف غنی بر مبارزه با فساد والیان و مسولین

جلسۀ کابینه دولت تحت ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ برگزار شد، بر والیان و مسولین ادارات دولتی وظیفه سپرد ، تا بر فساد مبارزه کند.
کد خبر: ۲۲۸۹۴۹
۱۵:۳۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، جلسۀ کابینه دولت تحت ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان از طریق ویدیوکنفرانس در ارگ برگزار شد، بر والیان و مسولین ادارات دولتی وظیفه سپرد ، تا بر فساد مبارزه کند.

در این جلسه، ابتدا رییس جمهور غنی از کارکردهای آن عده اعضای کابینه که وظایف شان به حیث عضو کابینه ختم گردیده، قدردانی نمود و برای شان آرزوی موفقیت کرد.

همچنان رییس جمهور به معاون دوم ریاست جمهوری وظیفه سپرد تا به همکاری قاضی القضات، لوی څارنوال و وزیر دولت در امور پارلمانی؛ روی طرح همه جانبه پیرامون چگونگی تنظیم روابط قوای اجرائیه، قضائیه و مقننه تمرکز نموده و آنرا به جلسات کابینه ارایه نماید.

رییس جمهور غنی به تمامی وزارت ها و ادارات دولتی و والیان ولایات وظیفه سپرد که روی شفافیت در اجراآت و جلوگیری از فساد تمرکز نموده تا آماده گی کامل برای ارایه گزارش تعهدات افغانستان در کنفرانس آینده جینوا وجود داشته باشد.

بعداً از ریاست عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری بخاطر تنظیم جلسات کابینه در هر هفته، سپاسگزاری شد و متعاقباً معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه، طرح تدریجی و مرحله وار کاهش قرنطین را به جلسه ارایه کرد که کابینه آن را مورد تصویب قرار نداد.

کابینه، وزارت صحت عامه را موظف نمود تا به همکاری نهاد های ذیربط؛ طرح متذکره را طی مدت سه یوم با در نظرداشت تجدید نظر روی عنوان، بازنگری مراحل و وضاحت در محتویات مراحل و هریک بخش های آن و سایر نظریات اصلاحی اعضای کابینه، تصحیح و همچنان پلان عمل و پلان آگاهی دهی آن را ترتیب و بعد از تائید جلسه فوق العاده کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ به جلسه بعدی ارایه نماید.

سپس رییس عمومی ادارۀ امور ریاست جمهوری به تاسی از هدایت جلسه قبلی کابینه، چگونگی تعین سقف غرض منظوری کمک نهادها و موسسات ملی و بین المللی جهت مبارزه با ویروس کرونا را به جلسه ارایه کرد.

کابینه سقف پیشنهادی غرض منظوری و استفاده از کمک های نهادهای بین المللی جهت مبارزه با ویروس کرونا را با در نظرداشت صلاحیت منظوری وزرا با تفاهم وزارت مالیه الی (۸۰) ملیون افغانی و صلاحیت منظوری کابینه بالاتر از (۸۰) ملیون افغانی تصویب و وزارت ها و ادارات دولتی را موظف نمود تا از چگونگی مصارف کمک های پولی و نحوه تحویلی کمک های جنسی به وزارت مالیه گزارش ارایه نماید.

متعاقباً؛ والی بامیان به نماینده گی از والیان ولایات کشور از طریق ویدیو کنفرانس (VTC) صحبت نموده؛ در مورد اقدامات ولایات در جهت مبارزه با ویروس کرونا و چالش های موجود در این راستا، اختصاص بودیجه برای رسیده گی به حوادث طبیعی، موجودیت مشکلات در قسمت طی مراحل به موقع اسناد استملاک و عدم استخدام روسای سکتوری وزارت ها در بعضی ولایات، معلومات مفصل به جلسه کابینه ارایه نمود.

کابینه ضمن تشکر از والی بامیان و سایر والیان ولایات از کارکردهای شان در عرصه مبارزه با ویروس کرونا، دفتر وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث را موظف نمود تا غرض انتقال بودیجه برای رسیدگی به حوادث، تناقض گزارش از مصرف بودیجه در این عرصه از سوی ولایات و آن وزارت را طبق تذکر جلسه رفع نموده تا در انتقال بودیجه به ولایات اقدام صورت گیرد.

همچنان کابینه، والیان ولایات را موظف نمود تا گزارش همه جانبه اسناد استملاکی در ولایات مربوط را که وجوه آن پرداخت نگردیده ترتیب و غرض اتخاذ تصمیم لازم در جلسه کمیته عدلی و قضایی؛ به وزارت شهر سازی و اراضی ارسال نمایند.

به همین ترتیب به کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی وظیفه سپرد تا غرض رفع مشکل ولایات در قسمت استخدام آن عده روسای ولایتی که تا اکنون استخدام نگردیده اند اقدام عاجل نماید.

کابینه، کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را موظف نمود تا غرض استفاده موثر از کمک ها خارجی در جهت مبارزه با ویروس کرونا، اولویت ها و نیازهای ولایات را طی هر دو هفته از آنها مطالبه و به وزارت امور خارجه ارایه نماید، همچنان به وزارت صحت عامه وظیفه سپرد تا میکانیزم واضح را غرض توزیع کمک ها در ولایات با در نظر داشت نیازمندی ها و سطح خطر ولایات ترتیب و به جلسه رهبری حکومت ارایه کند.

در اخیر جلسه، سرپرست وزارت شهرسازی و اراضی تقاضای انتقال حق استفادۀ ۱۵مورد زمین های دولتی در ولایات مختلف را جهت ایجاد تاسیسات دولتی مشمول اعمار مساجد در ولایات میدان وردک، ارزگان، خوست و کندز، احداث پارک های صنعتی و لوژستیکی در ولایات ننگرهار و نیمروز، اعمار تعمیر و کمپلکس اداری ارگانهای دولتی در ولایات بغلان، فراه، بامیان، پروان، کنر، کندز و کابل را به جلسه ارایه نمود که مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: