۰

خداحافظی با رمضان پس از شش روز روزه تکمیلی در اوگاندا

مسلمانان اوگاندا روز گذشته، هشتم شوال ۱۴۴۱ ه. ق.(۱۱ خرداد ۱۳۹۹) پس از شش روز، روزه‌داری، با ماه رمضان به صورت رسمی خداحافظی کردند.
کد خبر: ۲۲۸۹۰۱
۱۱:۴۲ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اکثر مسلمانان اوگاندا نیز مانند مسلمانان سایر کشورهای آفریقایی بعد از عید سعید فطر و از دوم شوال به مدت شش روز به‌طور پیوسته به عنوان روزه‌ تکمیلی، روزه‌داری کردند. با این حال برخی از مسلمانان روزه‌های تکمیلی خود را در طول ماه شوال به طور پراکنده انجام می‌دهند.

گفته می‌شود با توجه به آیه مبارکه «من جاء بالحسنه فله عشر امثالها» اعتقاد عمومی بر این است که خداوند متعال هر یک روز، روزه را به عنوان یک حسنه، ۱۰ برابر کرده و مجموعاً در صورت سی روز بودن ماه مبارک رمضان، تعداد روزه‌های آنها در سال به سیصد روز می‌رسد.

به همین دلیل افراد برای مساوی کردن تعداد روزه‌های خود با ایام سال هجری – قمری، شش روز از دوم شوال را به یکی از شیوه‌های یاد شده روزه می‌گیرند. بنابراین، آنها اعتقاد دارند که همه سال را روزه گرفته‌اند.

مردم این کشور همچنین اعتقاد دارند که صفت میهمان‌نوازی جزء لاینفک فرهنگ عمومی مردم آفریقا نیز است. بنابراین هنگام خداحافظی با میهمان، چند قدمی وی را مشایعت و همراهی می‌کنند. بسیاری از صاحبنظران این کشور نیز انجام روزه‌های تکمیلی و خداحافظی را با عنایت به فرهنگ عمومی مطابق با ارزش‌های دینی و معارف اسلامی ارزیابی می‌کنند. این فرهنگ در روابط اجتماعی اوگاندایی‌ها به عنوان آداب میهمان‌نوازی کاملاً مشهود است.

مستحب بودن شش روز روزه‌داری بعد از ماه مبارک رمضان، در ماه شوال به منظور کسب ثواب یک سال کامل مورد تأکید فقها و علما نیز واقع شده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: