۰

فراموشی ۷ ساله طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده به پایان رسید

طرح «جامع جمعیت و تعالی خانواده» پس از ۷ سال خاک خوردن در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس یازدهم مورد توجه نمایندگان قرار گرفت و اعلام وصول شد.
کد خبر: ۲۲۸۸۰۹
۱۳:۵۷ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مرداد ماه سال ۹۲ بود که پس از تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر موضوع کاهش جمعیت، نمایندگان مجلس نهم طرح «جمعیت و تعالی خانواده» را تهیه و تنظیم کردند. طرحی که با وجود گذشت حدود ۷ سال از عمر آن، به تصویب مجلس نرسید و در طول این سال‌ها در پیچ و خم کمیسیون‌های خانه ملت در گردش بود.

طرح «جمعیت و تعالی خانواده» پس از افزایش نگرانی‌ها نسبت به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی با هدف تشویق جوانان به ازدواج، فرزندآوری و در نهایت افزایش نرخ رشد جمعیت تنظیم شد.

این لایحه در طول این مدت مورد بی مهری ادوار مجلس قرار گرفت و با وجود نیاز مبرم جامعه به تصویب مفاد آن و تأکیدات مکرر کارشناسان حوزه خانواده مبنی بر لزوم تصویب طرح، هیچ گاه به تصویب نهایی نمایندگان نرسید. هرچند که در طی این سال‌ها، کمیسیون فرهنگی مجلس چندین بار آن را مورد بررسی و اصلاح قرار داد و از بار مالی آن به دفعات متعدد کاست اما زور نمایندگان کمیسیون فرهنگی هیچ گاه به هیئت رئیسه مجلس نرسید و طرح «جمعیت و تعالی خانواده» به بهانه بار مالی، موفق به خروج از درب‌های مجلس و ورود به شورای نگهبان نشد.

در این طرح به منظور تشویق زوجین و جوانان به فرزندآوری و ازدواج، مشوق‌های متعددی در نظر گرفته شده بود تا با ایجاد شرایطی ویژه زوجین ترغیب به تولد فرزندان بیشتر شوند. از سوی دیگر تسهیل کردن مسیر ازدواج برای دختران و پسران به منظور مقابله با افزایش سن ازدواج و کاهش آسیب‌های اجتماعی از دیگر اهداف این طرح بود که به دلیل داشتن بار مالی برای دولت، به مرحله اجرا نرسید.

انتظارهای چند ساله به پایان رسید

اما حال به نظر می‌رسد که هشدارهای رسانه‌ای چندین ساله و هشدارهای جمعیتی بالاخره به گوش نمایندگان مجلس رسیده و منتخبین مردم در مجلس یازدهم قصد پایان دادن به خاک خوردن چندین ساله طرح مذکور را دارند. چراکه روز گذشته طرح «جمعیت و تعالی خانواده» در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس جدید، توسط هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

طی ۷ سال گذشته رسانه‌های مختلف کشور بارها نسبت به عدم تصویب این طرح حیاتی و راهگشا توسط مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده‌اند و حال به نظر می‌رسد که تلاش‌های رسانه‌ها و کارشناسان به ثمر نشسته باشد.

در همین راستا محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از اعلام وصول این طرح با موضوع فرزندآوری خبر داده است.

با اعلام وصول طرح مذکور در مجلس و به جریان افتادن رسیدگی نمایندگان به آن، باید منتظر بررسی طرح در کمیسیون تخصصی مربوطه یا تصویب آن در صحن مجلس و سپس تکمیل فرآیند اجرایی شدن آن در سطح دستگاه‌های دولتی و کشور باشیم.

مجلس جدید؛ شاید متفاوت‌تر از مجلس‌های پیشین

توجه به لایحه‌ای که سال هاست در صف وصول صحن علنی قرار دارد و با وجود روی کار آمدن چندین دور مجلس و حتی تأکیدات چندباره برخی نمایندگان پیشین باز هم مورد توجه قرار نگرفته بود آن هم در روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس جدید، اتفاقی امیدبخش به شمار می‌رود.

اتفاقی که می‌تواند این نوید را بدهد که مجلس یازدهم محلی برای رسیدگی به طرح‌ها و مسائل روی زمین مانده خواهد بود و تداوم این شیوه عملکرد توسط نمایندگان می‌تواند منتخبین این دوره را به دلیل اجرایی کردن طرح‌های خاک خورده، از ادوار پیشین مجلس تمایز کند.

امید است تا اعضای کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس در این دوره، با دوری از حواشی‌های همیشگی خانه ملت، تمرکز و قوای اصلی خویش را به حل مشکلات مردم و تدوین قوانین راهگشای جامعه بگذراند.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: