۰

واکنش رئیس‌جمهور ترکیه به تخریب مساجد در آتن

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به تخریب تمام مساجد در شهر آتن، گفت حتی یک مسجد هم در پایتخت یونان باقی نمانده و آنها را با خاک یکسان کرده‌اند.
کد خبر: ۲۲۸۷۹۱
۱۲:۴۲ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه یکشنبه گفت دولت یونان تمام مساجد را در شهر آتن، پایتخت این کشور تخریب کرده است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» اردوغان طی سخنرانی در مراسم افتتاح بیمارستانی در استانبول، با اشاره به فتح شهر قسطنطنیه توسط امپراطوری عثمانی گفت: «حتی یک مسجد ما هم در آتن باقی نمانده است. تمامی آنها را با خاک یکسان کردند. لکن ما چنین اقداماتی را شهری مانند استانبول انجام ندادیم».

وی با بیان اینکه مسلمانان در زمان امپراطوری عثمانی نه به‌دنبال کشورگشایی بلکه در پی فتح قلوب انسان‌ها بودند، توضیح داد: «مساجد و اماکن نمادین ما در جاهایی که مجبور شدیم یک قرن قبل آنها را ترک کنیم، در مدت زمان کوتاهی نابود شدند».

به نوشته آناتولی، تنش‌های دیپلماتیک بین یونان و ترکیه مجددا بعد از انتقاد آتن از برگزاری مراسم قرائت قرآن در مسجد «ایا صوفیه» واقع در استانبول شدت گرفت. آتن مدعی است برگزاری مراسم‌های این چنینی در مسجد ایاصوفیه، که ۱۴۸۳ سال پیش ساخته شده، با کنوانسیون «یونسکو» مبنی بر حفاظت از اماکن تاریخی در تناقض است.

وزارت خارجه ترکیه نیز در واکنش به این اتهام‌زنی یونان، این اظهارات را «بیهوده و بی‌اثر» توصیف کرد و توجهات را به تخریب مساجد در آتن متوجه ساخت.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت: «این حقیقت که یونان، به عنوان تنها کشور در اتحادیه اروپا که هیچ مسجدی در پایتخت آن وجود ندارد، از قرائت قرآن در ایاصوفیه آزرده شده مسئله‌ای است که تفکر متحجر آن را نشان می‌دهد، آنهم در زمانی که صدای اذان از مناره‌های مساجد در اروپا شنیده می‌شود».

جدای از این، روابط آتن و آنکارا مدتی است که بر سر مسئله ورود مهاجران و پناهجویان از خاک ترکیه به یونان، به تیرگی گرویده و دو کشور همدیگر را به نقض حریم هوایی و دریایی هم متهم می کنند.

پیشتر وزارت خارجه ترکیه ضمن مخالفت با تصمیم یونان برای نصب فنس و دیوارها امنیتی در مرزهای دو کشور، تاکید کرده بود اجازه تغییر یکجانبه مرزهای مشترک را به این کشور نمی‌دهد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: