۰

خواص ترب سیاه و فواید دارویی و درمانی مصرف آن

ترب سیاه یکی از انواع سبزیجات ریشه ای مفید است که مصرف آن باعث سلامت در قسمت های مختلف بدن می شود. برخی از خواص ترب سیاه شامل خاصیت کاهش دهندگی استرس، بهبود افسردگی، سلامت پوست و پیشگیری از چین و چروک، کمک به دفع سنگ کلیه، کاهنده کلسترول، تنظیم فشار خون، پیشگیری از مشکلات قلبی و … می باشد.
کد خبر: ۲۲۸۵۸۸
۱۶:۰۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، ترب سیاه یکی از سبزیجات ریشه ای است که در خانواده تربچه قرار گرفته است، این ترب در کشورهای مختلف با نام های مختلف مثل مثل تربچه اسپانیایی شناخته می شود و دارای خاصیت های بسیاری برای سلامت بدن می باشد.
آشنایی با خواص ترب سیاه

ترب سیاه یکی از سبزیجات مفید می باشد که دارای آنتی اکسیدان بسیار زیادی است از این رو برای تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی بسیار مفید و تاثیر گذار می باشد. این گیاه دارای خواص بسیاری است که در این مطلب با برخی از آنها آشنا می شویم.

کاهنده استرس و درمان کنندگی افسردگی

یکی از خاصیت های ترب سیاه کاهش دهندگی استرس و درمان افسردگی آن می باشد. بودن پتاسیم و منیزیم در ترب سیاه به افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی کمک کرده و به همین جهت به کاهش استرس و درمان افسردگی در افراد کمک می کند. برای رهایی از افسردگی و مشکلات استرس این گیاه مفید را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
سم زدایی معده و کمک به هضم غذا

همانطور که اشاره کردیم ترب سیاه دارای آنتی اکسیدان فراوانی می باشد، وجود آنتی اکسیدان ها در این گیاه باعث هضم بهتر غذا شده و آن را آسان تر می نماید. همچنین وجود آنتی اکسیدان ها در ترب سیاه باعث سم زدایی در معده می شود و برای بهبود نفخ معده بسیار مفید و موثر می باشد.

پاکسازی و سلامت پوست

یکی دیگر از خواص موجود در ترب سیاه کمک به سلامت پوست و پاکسازی ان می باشد. این ترب دارای ویتامین B فراوان و همچنین روی و فسفر بسیار می باشد به همین دلیل به سم زدایی خون کمک بسیاری می نماید. اگر به دنبال تصفیه خون خود هستید و می خواهید بدن و پوست خود را پاکسازی کرده و همچنین پوستی شفاف و سلامت داشته باشید ترب سیاه را استفاده نمایید.
بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی

وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان و همچنین ویتامین C موجود در ترب سیاه بسیار مفید در بهبود و همچنین پیشگیری از سرماخوردگی می باشد. اگر شما جزء افرادی هستید که مستعد سرماخوردگی می باشند استفاده از ترب سیاه را فراموش نکنید و با مصرف این گیاه از اثرات مفید آن بهره مند شوید.
درمان کننده بیماری اسکوربوت

اسکوربوت نوعی بیماری است که در بدن به دلیل کمبود ویتامین C اتفاق می افتد، ترب سیاه دارای مقادیر فراوانی از ویتامین C می باشد به همین جهت در بهبود و درمان بیماری اسکوربوت مفید و موثر می باشد. استفاده روزانه از ترب سیاه نتایج خوبی در بهبود این مشکل داشته است.

کاهش دهنده وزن و مناسب برای رژیم لاغری

ترب سیاه به دلیل میزان کم کالری و همچنین فیبر بالا بسیار مفید در کاهش اشتها بوده و در نتیجه به کاهش وزن کمک می نماید. مصرف روزانه ترب سیاه حس سیری در فرد ایجاد کرده و به دلیل کالری کم باعث کم شدن وزن و پیشگیری از افزایش وزن در افراد می شود.
برطرف کننده چین و چروک پوست

آنی اکسیدان فراوان موجود در ترب سیاه با رادیکال های آزاد موجود در پوست مبارزه کرده و سبب از بین رفتن چین و چروک در پوست می شود، کاهش چین و چروک در پوست همچنین به دلیل وجود ویتامین C در ترب سیاه می باشد. نوشیدن آب ترب سیاه به طور منظم باعث می شود تا رادیکال های آزاد موجود در پوست از بین رفته و از پیری زود رس جلوگیری نماید.

بهبود و درمان بیماری گریوز

مشکل گریوز نوعی بیماری خود ایمنی است که به دلیل فعالیت بیش از حد غده تیروئید در فرد به وجود می آید. ترب سیاه دارای مقادیر بالایی گوگرد است که این گوگرد در درمان بیناری گریوز مفید می باشد. تحقیقات انجام شده نشان داده است که مصرف منظم این گیاه باعث بهبود در روند درمان بیماری گریوز می شود.
بهبود یبوست

همانطور که می دانیم وجود فیبر باعث بهبود در حرکات روده می شود و به همین جهت برای بهبود مشکلات گوارشی به ویژه یبوست بسیار مفید است. ترب سیاه حاوی مقادیر بالایی فیبر می باشد که به درمان یبوست کمک می کند.
برطرف کننده لک و جای جوش در پوست

ترب سیاه یکی از سبزیجاتی است که دارای اب فراوانی می باشد. با نوشیدن آب ترب سیاه کمک زیادی به رفع لک و جای جوش در پوست خود می کنید. برای داشتن پوستی صاف و بدون لک و جوش آب ترب سیاه را روزانه میل نمایید.

خاصیت ضد سرطانی

از دیگر خواص ترب سیاه می توان به خاصیت ضد سرطانی آن اشاره کرد. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه کرده و به همین جهت باعث پیشگیری از سرطان های مختلف می شود.
کمک به کاهش ریزش موی سر

آب ترب سیاه و نوشیدن آن باعث تقویت در ریشه موها می شود و همچنین گردش خون در سر را بهبود می دهد به همین دلیل از ریزش نامتعادل موها جلوگیری می نماید. اگر مشکل ریزش موی سر دارید مصرف ترب سیاه را فراموش نکنید.
کمک به سلامت قلب
استفاده از ترب سیاه فشار خون را کاهش داده و همچنین باعث کاهش کلسترول بالا در خون می شود، این موضوع به سلامت قلب کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش خواهد داد. برای پیشگیری از مشکلات قلبی ترب سیاه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.
درمان کننده شوره سر

استفاده از آب ترب سیاه فواید مفیدی در سلامت موها به ویژه برطرف کردن شوره سر دارد. برای رفع شوره سر می توانید از آب ترب سیاه استفاده نمایید و اثرات مفید آن را مشاهده کنید.
کاهنده کلسترول خون

ترب سیاه جریان خون را بهبود می دهد و باعث افزایش متابولیسم چربی در بدن می شود افزایش متابولیسم چربی باعث کاهش کلسترول موجود در بدن خواهد شد.

تنظیم کننده سطح قند خون در بدن

یکی دیگر از خواص ترب سیاه تنظیم کنندگی قند خون می باشد. ترب سیاه حاوی کربوهیدرات می باشد که این کربوهیدرات باعث تنظیم سطح قند خون خواهد شد.
کمک به دفع راحت سنگ کلیه

یکی دیگر از خاصیت های ترب سیاه، خاصیت دیورتیک آن می باشد. این خاصیت باعث افزایش ادرار می شود به همین جهت به دفع راحت تر سنگ کلیه کمک می کند و در این مورد بسیار مفید می باشد.
کاهنده فشار خون

ترب سیاه دارای مقادیری از پتاسیم می باشد. پتاسیم موجود در ترب سیاه به کاهش فشار خون کمک کرده و همچنین سطح فشار خون را تنظیم می نماید. اگر مشکل فشار خون بالا دارید ترب سیاه یا آب آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

درمان کننده کبد چرب

همانطور که گفتیم ترب سیاه دارای مقادیر زیادی از ویتامین B می باشد. وجود مقادیر بالایی از ویتامین B1، کلسیم و منیزیم در ترب سیاه بسیار مفید برای سم زدایی کبد و همچنین درمان کبد چرب می باشد. برای درمان کبد چرب و رفع سنگ صفرا ترب سیاه را به طور منظم مصرف نمایید.
نکته پایانی:

مصرف بیش از حد ترب سیاه باعث تشدید و گرفتگی در بیماران مبتلا به انسداد کیسه صفرا خواهد شد.

منبع : آرگا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: