۱

شوک خانواده‌ها از اعتیاد پنهان فرزندانشان

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور گفت: شیوع کرونا و قرنطینه حاصل از آن موجب شد تعداد زیادی از خانواده‌ها متوجه اعتیاد فرزندان خود شوند و اکنون در پی راهکار برای ترک اعتیاد فرزندان خود هستند.
کد خبر: ۲۲۸۵۵۶
۱۳:۵۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، فرید براتیسده، مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه طی مدت شیوع کرونا و قرنطینه اولیه حاصل از آن برخی خانواده‌ها متوجه اعتیاد اعضا و فرزندان خود شدند، گفت: از آنجایی که افراد در شرایط قرنطینه مجبور بودند برای تأمین و مصرف مواد از خانه خارج ‌شوند، همین مسئله موجب شد خانواده‌ها متوجه اعتیاد فرزندان و اعضای خود شوند.

وی اضافه کرد: گزارشی از خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) دریافت کرده‌ایم که براساس آن خانواده‌های زیادی طی این مدت تماس گرفته و این موضوع را مطرح کردند که از اعتیاد فرزند خود اطلاع نداشتند و تازه متوجه آن شده‌اند و برای کمک به فرزندشان درخواست کمک کرده‌اند. این خط طی هفته‌های اخیر در حال راهنمایی و پاسخ دادن به خانواده‌هایی بوده که می‌خواهند بدانند چگونه با فرزند معتاد خود مواجه شوند.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه باید خدمات لازم برای ارائه به این خانواده‌ها را فراهم کنیم، گفت: البته در شرایط حاضر با توجه به اینکه پذیرش افراد معتاد ممنوع است، باید برای ارائه خدمات در هفته‌های آینده برنامه‌ریزی صورت گیرد تا این خانواده‌ها بتوانند اعضای خود را برای ترک به مراکز مربوطه بیاورند.
معتادان ساقی‌های خود را از دست داده‌اند

براتی‌سده اضافه کرد: معتادان در بسیاری از موارد، افرادی که برای آنها مواد می‌آوردند(ساقی) را نیز از دست داده‌اند و همین مسئله مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرده که منجر به مشخص شدن اعتیاد آنها شده است.

وی با تأکید بر اینکه در کشور مشکلی بابت ارائه خدمات ترک اعتیاد وجود ندارد، گفت: به اندازه کافی مراکز، امکانات، داروها، کادر متخصص و ... وجود دارد اما مسائلی که وجود دارد هزینه ترک اعتیاد است که گران شده و مشکل دیگر دسترس‌پذیر بودن دریافت این خدمات است. در تهران و شهرهای بزرگ امکانات متعددی وجود دارد، اما در برخی از شهرها و شهرستان‌ها امکانات به این راحتی و سهولت در دسترس مردم نیست.

براتی‌سده تصریح کرد: اگر بتوانیم دسترس‌پذیری دریافت خدمات ترک اعتیاد را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهیم فشارها کم شده و امکان استفاده از این خدمات برای همه فراهم می‌شود.

وی در خصوص نحوه ارائه خدمات به افرادی که مراحل ترک اعتیاد را در دوران شیوع کرونا می‌گذراندند، گفت: افراد در حال ترک اعتیاد که نیاز به دریافت خدمات مشاوره داشتند، خدمات مورد نیاز خود را به صورت تلفنی و غیر حضوری دریافت کردند. افرادی که نیاز به دریافت دارو داشتند نیز از کلینیک‌های ترک اعتیاد دارو دریافت می‌کردند؛ این کلینیک‌ها موظف بودند هفته‌ای سه روز باز بوده و دارو را به افراد نیازمند ارائه کنند.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی تصریح کرد: طبق مصوبه کمیته درمان قرار بر این بود که افرادی که متادون یا سایر داروهای نگه‌دارنده را دریافت می‌کنند، برای ۱۰ روز داروهای مورد نیاز خود را بگیرند تا نیازی به حضور مکرر در مراکز ترک اعتیاد نداشته باشند؛ این در حالی است که قبل از شیوع کرونا افراد به صورت روزانه متادون یا سایر داروهای نگه‌دارنده خود را دریافت می‌کردند.

براتی‌سده اظهار کرد: اگر طی این مدت مرکزی به طور کامل کار خود را تعطیل کرده بود، این اقدام تخلف محسوب می‌شود و باید طبق دستورالعمل‌ها به ارائه خدمات ادامه دهد.

وی در خصوص افرادی که نیاز به بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد را داشتند، گفت: طی این مدت امکان بستری کردن افراد را نداشتیم و اکنون در حال بررسی این مسئله هستیم که چگونه آهسته آهسته مراکز اقامتی را برای پذیرش معتادان آماده کنیم.

مدیرکل توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا پیش‌بینی می‌کنید پس از بازگشایی مراکز نگهداری معتادان با تعداد زیاد مراجعان مواجه شوید؟ گفت: بله این احتمال وجود دارد. البته در صورتی که این مراکز باز شوند، تا زمانی که کرونا وجود دارد باید تمام استانداردهای بهداشتی رعایت شود و تعداد کمتری از معتادان را برای بستری و نگهداری پذیرش کنند.

وی این مسئله را نیز خاطرنشان کرد که تا قبل از شیوع کرونا ظرفیت مراکز اقامتی بهزیستی به طور کامل پر نمی‌شد و میزان زیادی ظرفیت خالی داشتند اما علی‌رغم این ظرفیت خالی هم باید مراکز با نصف ظرفیت خود فعالیت کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
متادون = مواد فروشی رسمی