۰
زوج‌های جوان بدانید؛

شیفته فردی که دوستش دارید باشید نه وابسته

یک روانشناس در خصوص تفاوت‌های شیفتگی و وابستگی در افراد توضیحاتی داد.
کد خبر: ۲۲۸۴۸۷
۱۰:۵۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، مهرداد ثابت، روانشناس در رابطه با ویژگی شیفتگی اظهار کرد: شیفتگی، یک تجربه مثبت و چالش برانگیز است که فرد با بهره گیری از حداکثر مهارت خود، آن را تجربه می‌کند، چرا که فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد به چالش و مهارت‌های بیش از حد متوسط نیاز دارند.

وی با اشاره به برخی از تجربه‌های شیفتگی بیان کرد: از خواندن آواز، ساز زدن و ساختن یک قطعه موسیقی گرفته تا ورزش کردن، همگی برخی از تجربه‌های شیفتگی محسوب می‌شوند.

این روانشناس تصریح کرد: تمامی فعالیت‌ها به خودی خود هدف هستند و سپس به رضایت درونی منجر می‌شوند، اما هستند فعالیت‌هایی که صرفا برای منافع پیش بینی شده و پاداش بیرونی انجام می‌شوند.

ثابت با بیان اینکه شیفتگی در زندگی زناشویی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، گفت: اگرچه روابط زناشویی به خودی خود بسیار خوب است، امّا با گذشت زمان، این روابط ممکن است از یک تجربه مثبت به یک عمل یکنواخت و خسته کننده و حتی وابستگی اعتیادگونه تبدیل شود که ویژگی شیفتگی می‌تواند تا حد زیبایی از یکنواختی روابط زناشویی بکاهد و به زیبایی و تداوم هرچه بیشتر آن کمک کند.

وی ادامه داد: زوجین می‌توانند با استفاده صحیح از ویژگی شیفتگی و عشق ورزیدن به شریک زندگی، دنیای مطلوب خود را با او به اشتراک بگذارند.

ثابت با بیان اینکه در زندگی مشترک می‌توان شیفتگی ایجاد کرد، افزود: زوجین برای پرورش قابلیت‌های خود در تجربه شیفتگی در روابط زناشویی می‌توانند از راهکار‌های ساده، اما مناسب‌تر استفاده کنند که از آن جمله می‌توان به تعریف یک هدف کلی و چند هدف ویژه اشاره کرد که پس از آن می‌توانند در مورد روش اندازه گیری پیشرفت به منظور دستیابی به اهدافشان به درستی تصمیم بگیرند.

این روانشناس با اشاره به راهکار دیگری به منظور تجربه شیفتگی در روابط زناشویی تأکید کرد: راهکار حائز اهمیت دیگر برای زوجین، تمرکز کردن بر روی فعالیت‌ها و توجه کردن به این موضوع است که تا چه اندازه می‌توانند به اهداف خود دست یابند و به تدریج به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های هدف‌های ویژه خود که تعیین کرده اند بیفزایند، به طوری که چالش‌های آن‌ها با افزایش مهارت‌هایشان هماهنگ باشد.

وی با بیان تفاوت‌های میان شیفتگی و وابستگی تصریح کرد: همان طور که در ابتدا اشاره کردم، شیفتگی یک تجربه مثبت و چالش برانگیز است که در نهایت به رضایت درونی فرد منجر می‌شود، اما وابستگی یک عمل یکنواخت، خسته کننده و اعتیاد گونه است که معطوف به مواردی است که حتی می‌توانند مفید نباشند.

ثابت با اشاره به مثالی برای بیان تفاوت‌های شیفتگی و وابستگی گفت: یک خودکار گران قیمت شاید مثال ساده، اما واضحی برای این تفاوت باشد، چرا که فرد با وابستگی به همین شیء ساده، در صورت جدا شدن از آن می‌تواند با مشکلات زیادی از جمله افسردگی، تشدید افسردگی، اختلال در خواب و بیخوابی، اضطراب، حملات اضطرابی پانیک، بی انگیزگی عمومی و... روبرو شود.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: وابستگی از طریق جامعه، فرهنگ و والدین، آموزش و پرورش داده می‌شود، اما تجربیات شیفتگی، انعکاس "خودِ واقعی من" هستند، به همین خاطر می‌گویند به فردی که دوستش داری شیفته باش نه وابسته، چرا که فرد وابسته از بودن در کنار شیء یا فردی که به آن وابسته است لذت نمی‌برد، اما اگر آن را ترک کند به سرعت عوارض ترک آن را بروز می‌دهد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: