۰

۵ فضیلت بی حوصلگی

تحقیقات متعددی درباره ملال انجام شده و در این مطلب، مختصری از نتایج به دست آمده را مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۲۲۸۴۳۹
۰۸:۴۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، بی حوصلگی یا همان ملال، حالتی است که بدون نیاز به هیچ گونه تعریفی، به خوبی می‌شناسیم اش. همه ما ملال را تجربه کرده ایم و در آینده نیز با آن مواجه خواهیم شد.

ملال در نظر اکثر ما، پدیده‌ای منفی است که باید با آن مبارزه کرد. صنعت تفریحات نیز به شدت با این ایده موافق است و می‌کوشد ما را متقاعد کند که حتی یک لحظه هم نگذاریم حوصله مان سر برود؛ به همین خاطر هر روز با فیلم ها، انیمیشن ها، بازی‌های رایانه‌ای و ابزار جدیدتر و مهیج‌تر به سراغ مان می‌آیند تا مبادا یک بعد از ظهر کسل کننده و ملال آور داشته باشیم.

پدر و مادر‌های نسل جدید نیز بسیار مراقب اند تا حوصله کودکان شان سر نرود. آن‌ها با خرید انواع اسباب بازی، فیلم‌ها و کارتون ها، بردن به پارک و شهربازی و ثبت نام بچه هایشان در کلاس‌های مختلف می‌کوشند تا وقت آن‌ها را پر کنند و نگذارند حوصله شان سر برود؛ هر چه باشد، غر و لند بی حوصلگی بچه‌ها را باید پدر و مادر‌ها تحمل کنند!

هم صنعت تفریحات لازم است و هم خدماتی که والدین به بچه‌ها می‌دهند، اما واقعیت این است که ملال، آنقدر‌ها هم که بین ما بدنام است، چیز بدی نیست و حتی می‌تواند مفید باشد.

تحقیقات متعددی درباره ملال انجام شده و در ادامه، مختصری از نتایج به دست آمده را مرور می‌کنیم:

۱ - یادتان باشد که زندگی پدیده‌ای واقعی و خارج از کنترل مطلق ماست. ملال و بی حوصلگی بخشی از واقعیت زندگی است. پس آن را به رسمیت بشناسید و نسبت به بی حوصلگی، گارد نگیرید. همه انسان‌ها گاه بی حوصله می‌شوند.

این موضوع به ویژه در تربیت کودکان نیز مهم است. اگر مدام مراقب باشید که نکند حوصله بچه تان سر برود، احتمالاً در حال تخریب بخشی از آینده او هستید، آینده‌ای که کسی ۲۴ ساعته مراقب حوصله او نیست و حتی‌ای بسا از سر اجبار شغلی بسیار حوصله بر و ملال انگیز داشته باشد.

بنابراین، از ملال و بی حوصلگی استقبال کنید و آن را بپذیرید. واکنش منفی در برابر بی حوصلگی، تحمل اش را سخت می‌کند. به این فکر کنید که در دورانی که امکانات تفریحی کنونی نبودند، مردم چگونه بی حوصلگی را پشت سر می‌گذاشتند؟!

۲ - بی حوصلگی و ملال، فرصتی برای خلاقیت ذهن است. در یک تحقیق، افرادی مأمور انجام کار‌های مختلفی شدند. سپس گروهی که کار‌های کسل کننده تری داشتند، فکر‌های جذاب تری در نحوه استفاده خلاقلانه از فنجان‌های پلاستیکی ارائه کردند.

بخش مهمی از فکر‌های عالی، ایده‌های خلاقانه، جرقه‌های فکری و ... درست زمانی به ذهن متبادر می‌شود که درگیر ملال و بی حوصلگی هستید. سکوت، تنهایی، کاری نداشتن و تخیل، اکثراً همراه همیشگی ملال و بی حوصلگی هستند و همه این‌ها می‌توانند افکار مبتکرانه و ایده‌های پیشرو برایتان به ارمغان بیاورند.

فقط همان طور که گفتیم، بی حوصلگی را به عنوان بخشی از واقعیت زندگی در کره زمین به رسمیت بشناسید و سرکوبش نکنید. بگذارید در زمان بی حوصلگی، ذهن تان مانند یک اسب وحشی، هر جا که خواست برود و شما هم دنبال راه بیفتید و سعی نکنید رام اش کنید؛ محتمل است از جا‌هایی بگذرد پر از ایده و تفکر و خلاقیت؛ نگذشت هم نگذشت!

۳ - گاهی اوقات بگذارید بچه‌ها دچار بی حوصلگی شوند و هنگامی که سراغ تان می‌آیند تا کاری برایشان انجام دهید تا از این وضعیت خارج شوند، بهترین کار این است که هیچ کاری برایشان نکنید؛ بگذاریددر همان حال ملال باقی بمانند. آنگاه به جای آن که مصرف کننده لقمه آماده شما برای رفع ملال شوند، ناگزیر از خلاقیت و تمرکز می‌شوند. ممکن است در طرح‌ها و رنگ‌های قالی زیر پایشان غرق شوند یا شروع کنند به شمردن گل‌های آن و بی آن که بدانند نوعی تمرین تمرکز انجام دهند یا به جای بازی با اسباب بازی تکراری شان، بکوشند این بار از نحوه کار آن سر دربیاورند و ....

همچنین همان طور که گفته شد، بی حوصلگی بچه‌ها فرصتی است برای قوی‌تر شدن آن‌ها در برابر ملال‌های بی شمار دنیای بزرگسالی.

البته این بدان معنا نیست که هیچ برنامه‌ای برای بچه‌ها نداشه باشید و همیشه آن‌ها را در بی حوصلگی و ملال تنها بگذارید، اما همیشه نیز خود را ملزم به ملال زدایی نکنید.

۴ - بی حوصلگی، گاه به عنوان ترمزی برای کاستن از سرعت زندگی عمل می‌کند. وقتی بی حوصله هستید و دست و دل تان به کاری نمی‌رود، این فرصت را می‌یابید که از سرعت و هیجان زندگی دور شوید و خودتان باشید و خودتان. بی حوصلگی می‌تواند نشانه‌ای از نیاز شما به استراحت نیز باشد تا اندکی از تنش‌های ناشی از سرعت زندگی را تعدیل کنید. گاهی بد نیست به بهانه بی حوصله بودن، بروید گوشه‌ای و یک خواب راحت به خودتان هدیه دهید.

۵ - گاهی بی حوصلگی می‌تواند نشانه باشد؛ مثلاً اگر متوجه شوید که حین انجام یک کار (شغل) مدام دچار ملال می‌شوید، یعنی ذهن تان به شما هشدار می‌دهد که کارتان را عوض کنید و الا ممکن است بی حوصلگی آن روی منفی اش را نشان دهد و به افسردگی یا بی انگیزگی بینجامد؛ همین طور بی حوصلگی در قبلا برخی افراد، مکان ها، موضوعات مطالعه و ....

توجه: بی حوصلگی، حالتی موقتی است که گاه سراغ انسان می‌آید. آن را با افسردگی که استمرار بیشتری دارد، اشتباه نگیرید.

منبع: سواد زندگی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: