۰

خبرهایی از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به حمایت دفتر مقام معظم رهبری از طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی، بر استمرار این طرح با قوت بیشتر و ساختار مناسب تر تاکید کرد.
کد خبر: ۲۲۸۴۰۴
۱۱:۲۵ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی -رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم- در نشست شورای راهبری این دفتر در رابطه با طرح «گفتمان نخبگان علوم انسانی» میز اسلامی سازی علوم انسانی، اظهار کرد: برای حمایت از این طرح، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا از دفتر مقام معظم رهبری پیگیری کردند و خوشبختانه دفتر آقا موافقت کردند که بودجه‌ای به این طرح تخصیص یابد تا این طرح در دفتر ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت تدوین اساسنامه‌ای در راستای برگزاری طرح «گفتمان نخبگان علوم انسانی» گفت: با توجه به حمایتی که قرار است از این طرح شود، جلساتی باید شکل بگیرد تا یک اساسنامه‌ای آماده شود که در آن ساماندهی جدیدی داشته باشیم و این طرح را چه از لحاظ حضوری و چه از لحاظ فضای مجازی با قوت بیشتر و با ساختار متناسب‌تری پیش ببریم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به کاهش بودجه قطب‌های فکری و فرهنگی این دفتر، تصریح کرد: مرکز برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی اواخر شهریورماه گزارشی از عملکرد وضعیت بودجه قطب ها و میزها ارائه دهد و اگر در آن شرایط گشایشی ایجاد شده بود، دوباره بودجه قطب‌ها اضافه شود که دفتر بتواند فعالیت قطبی خود را فعال نگه دارد و با قوت و توان بیشتری ادامه دهد و سعی شود که جریان مسئله محوری به خوبی پیش رود.

انتشار کتاب «سیره همسرداری امامان و معصومین» در آینده نزدیک

حجت الاسلام والمسلمین یدالله مقدسی اظهار کرد: این پروژه مربوط به سبک زندگی امامان معصوم(ع) است و مرتبط با قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی است.

وی گفت: این اثر در حدود ۳۰۰ صفحه می باشد که اکنون در دست نظارت است و بعد از ارزیابی، به مرحله چاپ خواهد رسید.

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به تعداد فصول این اثر تصریح کرد: کتاب «سیره همسرداری امامان و معصومین» در ۶ فصل تنظیم شده که فصل اول به مفاهیم و کلیات می پردازد و نگاهی به ازدواج در دوره و عصر امامان دارد.

وی درباره عناوین فصول دوم و سوم این اثر افزود: فصل دوم کتاب «سیره همسرداری امامان و معصومین»، گونه شناسی همسران امامان است که در دو عنوان تبارشناسی و گرایش فکری همسران امامان بررسی شد و فصل سوم مربوط به اصول راهبردی همسرداری و شاخص های تحکیم روابط همسری در سیره امامان در سه بخش پرداخته شد.

مقدسی با بیان این که فصل چهار این اثر به نقش اصول راهبردی و شاخص ها در ازدواج امامان پرداخته است، اظهار کرد: این فصل در دو بخش تحت عنوان «آمادگی برای ازدواج» و «آداب و مراسم ازدواج» که تبعاً این شاخص ها مورد توجه بوده، بررسی شده است.

وی گفت: در فصل پنجم کتاب «سیره همسرداری امامان و معصومین»، شیوه امامان در ادای حقوق و وظایف مالی و غیرمالی بررسی شده و اینکه ائمه(ع) چگونه در زندگی عمل می کردند.

عضو هیات علمی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: فصل ششم این اثر به مسئله جدایی و طلاق از همسران پرداخته شده که در سه بخش جدایی از همسر از منظر دین، رفتار امامان با جدایی از همسر و شبهه مِطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) بررسی گردیده و به شایعات و شبهات پاسخ داده شده است.

به همت دانشگاه باقرالعلوم(ع) صورت گرفت؛ انتشار هشتاد و هشتمین شماره فصلنامه «علوم سیاسی»

حجت الاسلام نصرالله حسین‌زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: فصلنامه علمی - پژوهشی «علوم سیاسی» در قلمرو اندیشه سیاسی، فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، روابط بین الملل همراه با رویکرد اسلامی در شماره جدید ۸ مقاله را در منظر و مرآی محققان، پژوهشگران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه قرار داد.

وی با اشاره به عناوین برخی از مقالات این شماره از فصلنامه «علوم سیاسی» خاطرنشان کرد: «تاثیر مدرنیته بر مبانی اندیشه سیاسی ایران در دوره قاجار» نوشته احمد واعظی و محمد دشتی مرویلی، «الگوی جامعه سازی اقلیت‌های شیعه؛ بازخوانی تجربه لبنان و نیجریه» اثر سید سعید هاشمی نسب و محمد ستوده، «بررسی ساختار و تشکیلات جنبش اسلامی نیجریه و تأثیر آن بر گسترش تشیع در نیجریه» به قلم حبیب زمانی محجوب و رضا ادبی فیروزجایی، «موانع تحقق آزادی در جامعه از منظر قرآن» نوشته یوسف خان‌محمدی، «سیاست خاورمیانه ای بریتانیا در دوره پسابر گزیت مطالعه موردی؛ روابط بریتانیا و اسرائیل» به قلم علی محمدیان و احمد نقیب زاده و مهدی ذاکریان، «مقایسه شئون و اختیارات فقیه حاکم در اندیشه ی امام خمینی و سید احمد خوانساری» اثر عبدالواحد کرمی نژاد و محمدجواد ارسطا، «نسبت سیاست رسانه ای با سیاست خارجی؛ مطالعه موردی: بررسی مقابله‌ای روزنامه های انگلیسی زبان ایران و آمریکا» به قلم سجاد فرخی پور و محمود پروانه و «امنیت سیاسی افراد و تحقق آن از منظر قرآن کریم» نوشته سید سجاد آل غفور و غلامرضا بهروزی لک عناوین مقالات این شماره است.

در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه؛ پنجاه و نهمین کارگروه تخصصی تفسیر و علوم قرآن برگزار شد

پنجاه و نهمین کارگروه تخصصی تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) جهت بررسی طرح‌های اجمالی و تفصیلی رساله‌های سطح ۴ و پایان نامه‌های سطح ۳ برگزار شد.

در این جلسه، یک طرح اجمالی سطح ۴ با عنوان «تفسیر تطبیقی روایی - تحلیلی "سوره فتح" با تمرکز بر اختلاف اساسی فریقین»، و سه طرح اجمالی سطح ۳ با عناوین «اصل اخلاقی حق الناس در فضای مجازی»، «بررسی تأثیر و تأثر نفاق و انفاق در آموزه های قرآنی» و «اثبات حجیت ظواهر آیات قرآن با رویکرد نقادانه به اخباری‌ها » بررسی شد.

ایده‌های «الگوهای ارتباطی زوجین» برای زندگی پایدار

کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص‌ها» حاصل پژوهش‌های محمد ثناگویی‌زاده و اصغر هادی است که در زمینه مشاوره خانواده کار پژوهشی، آکادمیک و میدانی انجام داده و با دغدغه معرفی فرهنگ اسلام، این کتاب را به رشته تحریر درآورده راه گشایی جهت رفع معضلات خانواده‌ها و به تبع آن، جامعه باشد.

در همین رابطه، محمد ثناگویی‌زاده «استادیار گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» در گفت‌وگویی با بیان هدف تحقیق و پژوهش در حوزه خانواده و نگارش کتاب‌های مذکور اظهار داشت: دستیابی به الگوهای اسلامی در ارتباط و صمیمیت زوجین و روابط زناشویی برای پایداری، کارآمدی و تقویت خانواده، یکی از ضرورت‌های جامعه در زمان‌های مختلف به‌خصوص امروز است؛ از همین رو دو کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص‌ها» و «صمیمیت زناشویی در اسلام، نظریه و کاربست»، به همین منظور تألیف شده است.

وی گفت: روابط زناشویی رکن مهم ازدواج و خانواده است و اگر این رابطه، مستحکم و پایدار باشد، می‌تواند تأثیر مثبتی درون و بیرون از خانواده برای همه داشته باشد، البته نظرات متفاوتی در خصوص الگوهای ارتباطی زوجین وجود دارد و در جامعه غربی مورد بحث و کاوش قرار گرفته، طبعاً فرهنگ غرب با فرهنگ ما تفاوت دارد و خاستگاه ازدواج در غرب هم با کشور ما اختلافاتی دارد و همین عوامل می‌تواند روی روابط تأثیرگذار باشد، به همین دلیل یک طرح پژوهشی ارائه شد تا به الگویی از روابط زوجین مبتنی بر فرهنگ و علوم اسلامی دست پیدا کنیم که این طرح به تألیف کتاب حاضر منجر شد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: