۰

نگرانی یونان از مناقشه مرزی با ترکیه بر سر پناهجویان

یونان درمورد مناقشه جدید مرزی با ترکیه درپی کاهش محدودیت‌های کرونایی در دو کشور و احتمال بازگشت مهاجران به مناطق مرزی ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۲۲۸۲۳۱
۰۹:۰۷ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، یونان درمورد مناقشه جدید مرزی با ترکیه درپی کاهش محدودیت‌های کرونایی در دو کشور و احتمال بازگشت مهاجران به مناطق مرزی ابراز نگرانی کرد.

روزنامه گاردین، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه گفت: به واسطه این بیماری همه گیر، حرکت مهاجران کند شده است، اما این افراد تمایل دارند پس از پایان شیوع ویروس کرونا، (ترکیه) را ترک کنند.

این سخنان، زنگ خطر را در آتن به صدا درآورده و تحلیل‌گران درمورد تکرار بحران مهاجرتی سال جاری هشدار داده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرد بود که گذرگاه‌های مرزی این کشور به اروپا باز است و مهاجران برای ورود به یونان آزاد هستند.

پس از سه ماه وقفه، مقام‌های یونان گزارش دادند که چند قایق حامل مردان، زنان و کودکان در سواحل جزیره لسبوس یونان متوقف شده‌اند.

حدود ۳۷ هزار پناهجو در یونان در اردوگاه‌های شلوغ اقامت دارند، شرایطی که گروه‌های مدافع حقوق بشر درمورد آن ابراز تاسف کرده‌اند.

ترکیه در اقدامی پیشگیرانه در برابر کرونا، مرز زمینی شمالی – غربی خود را بسته است.

تنش میان دو کشور در روزهای اخیر، به دلیل تصمیم آتن برای گسترش سیم‌های خاردار ۱۲.۵ کیلومتری در امتداد این مرز در منطقه مورد مناقشه با آنکارا، بالا گرفته است.

«آنجلس سیریجوس» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه «پانتئون» یونان گفت: در حالی که این منطقه به تدریج از قرنطینه کرونایی خارج می‌شود، شاهد تشدید تنش در همه جبهه‌ها هستیم.

دولت راست میانه آتن پیشتر در سال جاری برای جلب حمایت اتحادیه اروپا، در مناطق مرزی پلیس ضد شورش و گشت‌های نظامی مستقر و کشتی‌های گارد ساحلی را برای گشت زنی در نزدیکی سواحل ترکیه، در اردوگاه‌های شلوغ به منطقه اعزام کرد.

این درحالی است که آژانس مرزی اتحادیه اروپا «فرانتکس» بارها پیش بینی کرده است که کاهش محدودیت‌های کرونایی در ترکیه به تلاش مجدد هزاران مهاجر و پناهجو برای عبور از مرز یونان، منجر شود.

چندی پیش، «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه نیز هشدار داد که مهاجران به محض برون رفت از بحران کرونا، قادر خواهند بود به مرز زمینی یونان – ترکیه بازگردند.

ترکیه که پذیرای بیش از چهار میلیون مهاجر است، بارها تهدید کرده دروازه‌های مرزی خود به اروپا را می‌گشاید و دلیل این تصمیم را بی توجهی بروکسل در تامین وجوهات مالی کافی برای اسکان مهاجران عنوان کرده است. اکثر مهاجران مستقر در ترکیه، سوری‌های بی خانمان هستند.

از زمانی که ترکیه توافق خود با اتحادیه اروپا را مورد بی توجهی قرار داد و مرزهایش با این اتحادیه را به روی پناهجویان گشود، هزاران آواره و پناهجو راهی مرز این کشور با یونان شده‌اند. طی این مدت نوار مرزی ترکیه و یونان پیوسته شاهد درگیری‌های شدید نیروهای امنیتی و حفاظتی یونان و پناهجویانی بوده که می‌کوشند به هر ترتیب ممکن وارد اتحادیه اروپا شوند.

به گزارش رسانه‌های خبری، نیروهای امنیتی یونان در جریان عملیات خود علیه پناهجویان از گاز اشک آور و گلوله‌های واقعی استفاده کرده‌اند تا مانع هجوم آنها شوند. نهادها و سازمان‌های امدادی از این وضعیت وخیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: