۰

گناهان مردم را افشا نکنیم

حفظ عزت و آبروی بندگان به اندازه‌ای برای خدا مهم است که خدا پرده پوشی گناهان را به بندگان هم توصیه می‌کند.
کد خبر: ۲۲۷۹۶۰
۱۲:۴۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، استاد مهدی امین فروغی استاد ادبیات و تاریخ پژوه در ویژه برنامه جرعه‌ای از ماه درباره شیوه‌های مناجات خوانی در تهران قدیم گفت: یکی از مراسم‌ها در شب بیست و هفتم ماه رمضان در خانه‌ها و تکایا، خوردن کله پاچه بوده است. امروزه هم این رسم قدیمی کماکان در برخی خانواده‌ها رواج دارد.

این استاد ادبیات بیان کرد: برخی خانواده‌ها در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان که بنا به نقلی شب به درک واصل شدن قاتل حضرت علی (ع) است از روی شادی به اقوام و فامیل و دوستان و آشنایان افطاری کله پاچه می‌دادند. در این مراسم از خوانندگان و ذاکران و مناجات خوانها دعوت می‌شد تا با خواندن اشعار توحیدیه و مدح حضرت علی (ع) و لعنت بر قاتل مولای متقیان مردم را در مراسم افطار به فیض معنوی برسانند.

شرحی بر دعای ابوحمزه ثمالی

در ادامه این ویژه برنامه رادیو گفت و گو، غلامرضا کریملو کارشناس مذهبی با اشاره به فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی گفت: امام سجاد (ع) در بخشی از این دعا بیان می‌کنند که خدایا تو همان کسی هستی که گناهانم را پوشاندی اما من شرم نکردم.

وی در شرح این فراز گفت: خداوند حکیم است و هر کاری که می‌کند از روی هدف و حکمت است که یکی از این کارها پوشاندن گناهان بندگان است.

این کارشناس مذهبی در فلسفه پوشاندن گناهان بندگان بیان کرد: از آنجایی که حفظ عزت و آبروی انسان در دنیا و نزد بندگان دیگر برای خداوند خیلی مهم است گناهان را می‌پوشاند و حتی به بندگان هم این کار را توصیه می‌کند.

کریملو به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه اشاره و بیان کرد: حضرت رسول اکرم فرموده‌اند که اگر کسی یک گناه بنده‌ای را بپوشاند انگار به او حیات مجدد داده است و در حدیثی دیگر فرمودند که اگر کسی عمل بدی را بپوشاند خداوند در دنیا و آخرت بدی او را می‌پوشاند و بر مؤمن واجب است که ۷۰ بدی مؤمن دیگر را بپوشاند.

وی همچنین گفت: فلسفه دوم این کار خدا حیا کردن و توبه بنده است تا دیگر گناه نکند.

کریملو با اشاره به یک حدیث قدسی گفت: خداوند می‌فرماید: ای بنده من! هیچ روز تازه‌ای نیامد مگر اینکه رزق و روزی جدیدی برائت فرستادم اما شبی هم نیامد که ملائکه عمل زشتی را از تو برایم آوردند، بنده من روزی مرا می خوری و گناه می‌کنی؟! و با این حال در زمان مشکلات که مرا می‌خوانی دعایت را استجابت می‌کنم درحالیکه لیاقت آن را نداری و پشت سر هر بدی و عمل قبیح تو پرده پوشی می‌کنم و من از تو حیا می‌کنم تو نمی‌خواهی از من حیا کنی؟!

شرحی بر دعای افتتاح

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین صدر با اشاره به فرازهای پایانی دعای افتتاح گفت: فرازهای پایانی این دعا به مشکلات و دغدغه‌های امروزی اشاره دارد. درد و مشکل ما غیبت ولی خدا، کثرت دشمنان و قلت شیعیان است. ما در روزگاری هستیم که دشمنان زیادی به ما طمع دارند؛ برخی دشمنان جنگ اقتصادی راه انداخته‌اند و برخی جنگ نامرئی و اعتقادی و برخی هم جنگ فرهنگی و در مقابل تعدادمان هم بسیار کم است.

این کارشناس مذهبی گفت: امروز فتنه‌ها و امتحانات عجیب اقتصادی، اعتقادی و اجتماعی برای ما سخت و زمانه بر ما چیره شده است.

حجت الاسلام صدر با بیان اینکه ترویج فسادهای اخلاقی توسط رسانه‌های بیگانه تربیت فرزندان را سخت و به شدت نگران کننده کرده است، افزود: تنها دوای دردهای ما ظهور ولی خدا حضرت بقیه الله (عج) است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: