۱

برخورد متعصبانه جوانان آلمان با اسلام و مسلمانان

مطالعات به عمل آمده در مؤسسه مرکاتور آلمان نشان می‌دهد که جوانان این کشور به اسلام نگرش مثبتی نداشته و برخوردی متعصبانه با مسلمانان دارند، این در حالی است که بسیاری از آن‌ها از نزدیک با پیروان این مذهب حتی تماس و ارتباط هم نداشته‌اند.
کد خبر: ۲۲۷۹۵۶
۱۲:۲۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، نتایج مطالعات جدید مؤسسه مرکاتور نشان می‌دهد که جوانان آلمانی برخوردی متعصبانه با اسلام و مسلمانان دارند. این مطالعات نشان می‌دهد که علی‌رغم تنوع فرهنگی و مذهبی در آلمان، نگرش جوانان این کشور به اسلام و مسلمانان منفی است. این در حالی است که اکثر جوانان آلمانی، آشنایی کافی با فرامین اسلام و باورهای مسلمانان ندارند.

بنا بر اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، مؤسسه مرکاتور با کمک دانشکده آموزش دانشگاه «دویسبورگ اسن» و «مؤسسه پژوهش برای برخورد و خشونت در دانشگاه بیله‌فلد»، تحقیقاتی را از سال ۲۰۱۷ روی جوانان ایالت نوردراین-وستفالن انجام داده است.

در طول این تحقیقات، از جوانان غیرمسلمان خواسته شده تا نظرات خود را نسبت به اسلام و مسلمانان بیان کنند. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر جوانان آلمانی تصویری منفی از اسلام دارند. آنها بر این باور هستند که تمام مسلمانان متعلق به گروه‌های افراطی هستند، زنان مسلمان تحت ظلم واقع می‌شوند و افزایش مهاجران مسلمان باعث از بین رفتن هویت آلمانی می‌شود.

نکته جالب این است که هیچ یک از جوانان از نزدیک با مسلمانان یا جوامع اسلامی برخوردی نداشته‌اند. آنها حتی در بحث‌های مربوط به اسلام و مسلمانان نیز شرکت نکرده‌اند. کارشناسان مؤسسه مرکاتور احتمال می‌دهند که این جوانان تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته باشند.

برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند که اکثر جوانان آلمانی، آشنایی کافی با فرامین اسلام و باورهای مسلمانان ندارند، اما نگرش‌های منفی برخی خانواده‌های آلمانی نسبت به مسلمانان، باعث شده که جوانان و نوجوانان نیز با اسلام دشمنی پیدا کنند.

در عین ‌حال، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، جوانانی که از نزدیک با زندگی مسلمانان آشنا هستند، کمتر نسبت به این دین و پیروان آن، نگرش منفی دارند. براساس این پژوهش، عواملی مانند حلقه دوستان، مدرسه، محله و حتی نزدیکی به مسلمانان و بازدید از مساجد، تأثیر زیادی بر نگرش جوانان دارد. بنابراین از نگاه پژوهشگران، آموزش در مدارس و محلات می‌تواند تا اندازه زیادی در کاهش اسلام‌هراسی مؤثر باشد.

پرفسور نیکوله پاف، استاد دانشگاه بیله‌فلد در این زمینه می‌گوید: جهان اسلام متنوع است و لایه‌های مختلفی دارد. جوانان باید بدانند که همه مسلمانان شبیه به یکدیگر نیستند. ما باید در مدارس و انجمن‌های مخصوص جوانان، برنامه‌های آموزشی برگزار کنیم تا بتوانیم تعصبات و نژادپرستی در جامعه را کاهش دهیم.

سوزانه فارویک از بنیاد مرکاتور نیز نظری مشابه دارد و اظهار می‌کند: برای آن که تعصبات و پیش‌داوری در میان جوانان از بین برود، باید از مدارس آغاز کنیم. ما باید در ابتدا، معلمان مدارس را آموزش دهیم؛ چرا که برخی از معلمان با دانش‌آموزان مهاجر یا پناهجو برخورد نامناسبی دارند. باید با آموزش معلمان و دانش‌آموزان، مانع گسترش تعصب و پیش‌داوری در جامعه آلمان شویم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
پیش آلودگی به فسق و فجور، غل و زنجیر رهایی از هوای نفس میشود و باعث تعصّب نسبت به گذشتۀ باطل