۰

فقط نیم ساعت برای آرتروز زانو وقت بگذارید

یک دکترای تخصصی فیزیوتراپی معتقد است، افراد با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوند.
کد خبر: ۲۲۷۸۰۷
۰۹:۱۲ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر محمدباقر شمسی با بیان اینکه بیماری آرتروز تخریب تدریجی غضروفِ مفصل است، گفت: غضروف در مفصل نقش تحمل کننده فشار را برعهده دارد و فشاری که قرار است به مفصل وارد شود تا حد زیادی توسط غضروف مهار می‌شود و فرد در هنگام حرکت های مختلف فشاری احساس نمی‌کند.

وی افزود: با افزایش سن به ویژه در افراد با وزن بالا غضروف به تدریج تخریب می‌شود و بیماری آرتروز رخ می دهد که شایعترین نوع آن «آرتروز زانو» است.

شمسی پور عوامل مختلفی را در ایجاد آرتروز زانو موثر دانست و افزود: از جمله مهمترین این دلایل وزن بالا، استفاده بسیار زیاد از پله و خم کردن زانو هنگام نشستن روی زمین است که موجب شده فشار منفی به مفصل زانو بیشتر شده و در نتیجه فشار منفی بیشتری به غضروفِ مفصل وارد شده و درنتیجه تخریب غضروف سریعتر اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه سن ابتلا به آرتروز زانو عمدتا بعد از 50 سال است، گفت: متاسفانه به دلیل کم تحرکی و سبک غلط زندگی شاهد کاهش سن ابتلا به این بیماری بعضا تا سن 30 سالگی هستیم.

این فیزیوتراپیست تحرک را عامل موثری در پیشگیری از آرتروز زانو دانست و افزود: با فعالیت و تحرک بسیار، غضروفِ مفصل به شکل مداوم تحت فشار است و همین فشارهای مستمر موجب نفوذ مایع مفصلی به داخل غضروف می‌شود. این مایع نقش تغذیه‌ای برای غضروف داشته و در نتیجه با انجام ورزش غضرف فرد سالم تر بوده و رشد بهتری دارد.

شمسی عامل دیگر در پیشگیری از آرتروز زانو را تقویت عضلات اطراف مفصل زانو دانست و افزود: افرادی که تحرک داشته و ورزش می‌کنند عضلات قویتری دارند و همین عضلات موجب کاهش فشار به مفصل می شود و درنتیجه غضروف سالم‌تر باقی می‌ماند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آرتروز درمان قطعی ندارد، گفت: متاسفانه هر مقدار از غضروف که تخریب شود قابل ترمیم نیست و تنها باید از بروز این بیماری پیشگیری کرد.

شمسی یادآور شد: امروزه روش‌های مختلفی از جمله اُزون تراپی، تزریق ژل، طب سوزنی و... برای کاهش پیشرفت آرتروز زانو تجویز می‌شود.

این فیزیوتراپیست خاطرنشان کرد: تجویز این راه های درمانی درحالی است که به راحتی و با انجام روزانه ورزش و داشتن تحرک می توان از ابتلا آرتروز زانو پیشگیری کرد.

وی تاکید کرد: تاثیر ورزش در پیشگیری از ابتلا به این بیماری به حدی است که افراد با نیم ساعت دویدن در طول هفته هرگز دچار آرتروز زانو نمی‌شوند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: