۰

فطریه سال 99 چقدر است؟

میزان زکات فطریه سال 99 از سوی مراجع تقلید اعلام شد.
کد خبر: ۲۲۷۶۲۶
۱۲:۵۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، تعیین مبلغ کفاره و فطریه همزمان با روزهای پایانی ماه رمضان توسط مراجع اعزام تقلید اعلام می شود و از غروب شامگاه عید فطر پرداخت آن واجب است.
همزمان با رویت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، اولین روز ماه شوال عید فطر اعلام می‌شود. بر این اساس پرداخت زکات فطریه بر مسلمانان واجب می‌شود.

زمان پرداخت زکات فطریه

زمان وجوب زکات فطریه از غروب شامگاه عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید فطر جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.

اما با توجه به استفتای صورت گرفته از معظم له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به صورت امانت دریافت می‌گردد، مانعی ندارد.

اما اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند (به قصد قربت) فطره را بدهد.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به عنوان طعام محسوب می‌شوند.


در ادامه نظرات مراجع درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح زیر است:

مبلغ زکات فطره سال ۱۳۹۹ برای مقلدین آیت الله سیستانی
با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر، یکی از واجبات زکات فطره است که باید از جانب افراد مکلف به فقیر پرداخت شود.

بنا بر استعلام از دفتر آیت الله سیستانی در قم مقدسه، هر فرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند بدل از سه کیلو آرد معادل ۱۰ هزار تومان پرداخت کند.

دفتر آیت الله وحید خراسانی اعلام کرد: مبلغ زکات فطره به ازای هر نفر براساس گندم، مبلغ ۱۲۰۰۰ تومان و براساس برنج، بنا بر نوع مصرف برنج مختلف خواهد بود.

مورد مصرف زکات فطره

مشهور فرموده اند که مصرف زکات فطره مصرف زکات مال است ، ولى احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود ، و باید شیعه دوازده امامى باشد ، مگر در صورتى که مؤمن پیدا نکند ، که در این صورت به غیر ناصبى هم مى شود داد.

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین آیت الله شبیری زنجانی
آیت الله شبیری زنجانی میزان و مبلغ زکات فطره امسال را اعلام کردند.

دفتر آیت الله شبیری زنجانی اعلام کرد: میزان زکات فطره به ازای هر نفر بر مبنای گندم ۱۲۰۰۰ تومان و برمبنای برنج، با توجه به یکسان نبودن قیمت آن، به ازای هر فرد، یک کیلو و ۶۰۰ گرم می‌باشد.

اعلام میزان فطریه از سوی آیت الله علوی گرگانی

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلوگرم) گندم مبلغ ۱۰۰ هزار ریال و برنج مبلغ تقریبی ۵۰۰ هزار ریال است. مؤمنین در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

اعلام مبلغ زکات فطره توسط آیت الله مکارم شیرازی
بنا بر استعلام از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، هرفرد مکلف در ایران برای مبلغ زکات فطره در سال ۱۳۹۹ می‌تواند به ازای هر نفر، بدل از سه کیلو گندم معادل ۱۰ هزار تومان یا سه کیلو برنج متوسط معادل ۳۰ هزار تومان پرداخت کند.

میزان کفاره روزه در سال ۹۹ طبق نظر آیت الله صانعی
آیت الله صانعی میزان کفاره روزه در سال ۹۹ را اعلام کرد.

بنابر اعلام دفتر این مرجع تقلید شیعیان، یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم، که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی‌کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد. مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۹ بابت کفاره غیر عمد تقریبا ۳۰۰۰ تومان و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۸۰۰۰۰ تومان می‌باشد.

 

مبلغ زکات فطره سال ۹۹ برای مقلدین آیت الله نوری همدانی
آیت الله نوری همدانی میزان و مبلغ زکات فطره را اعلام کردند.

بر اساس استعلام از دفتر آیت الله نوری همدانی، این مرجع تقلید شیعیان، قوت غالب را ملاک ندانسته و پرداخت سه کیلوگرم هرکدام ازخوراکی‌هایی که در رساله عملیه بعنوان زکات فطره ذکر شده است همانند برنج یا گندم و یا قیمت آن را برای هر فرد کافی می‌دانند و طبق تحقیقات انجام شده، میانگین قیمت گندم برای هر فرد١٠٠٠٠ (ده هزارتومان) و قیمت برنج برای هر فرد حدود ۵٠٠٠٠ (پنجاه هزار تومان) می‌باشد.

لازم بذکراست که مقلدین باید طبق قیمت منطقه‌ای خودمحاسبه نمایند و اگر در بعضی از مناطق قیمت کمتر یا بیشتر بوده به همان عمل کنند.

حکم پرداخت زکات فطریه مهمان بر عهده کیست؟
بنابر نظر آیت الله سیستانی؛ بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب می‌شود را بپردازد.

مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.

ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آن‌ها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می‌کند؛ و مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

ولی اگر دسترسی به فقیر ندارد، می‌تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را می‌دهد نیت فطره کند.

سوالاتی در باب احکام زکات فطره

مقدار فطره چقدر است؟

ـ برای زکات فطره کافی است برای هر نفر سه کیلوگرم از غذاهای معمول شهرش مانند گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت یا مبلغ معادل یکی از آنها را به مستحق بدهد.

فطریه بر چه کسی واجب است؟

بر هر مکلفی واجب است با فرا رسیدن شب عید فطر زکات فطره خود وتمام کسانی که عرفا نان‌خور او محسوب می شوند را از اموال خود خارج کند، هر چند نفقه آنها بر مکلف واجب نباشد، و مکلف می تواند از روز اول ماه رمضان زکات فطره خود را به فقیر بپردازد.

زمان وجوب فطریه چه وقت است؟

کسی که نماز عید را می خواند بنابر احتیاط واجب زکات فطره را قبل از نماز پرداخت کند، ولی کسی که نماز عید را نمی خواند می تواند پرداخت زکات فطره را تا اذان ظهر روز عید تاخیر بیاندازد.

اگر کسی فراموش کرد زکات فطره را بدهد چیکار کند؟
ـ اگر مکلف زکات فطره را از اموال خود خارج کرد ولی به خاطر فراموشی قبل از اذان ظهر روز عید آن را به فقیر نرساند باید بعدا همان را به دست فقیر برساند.

اگر مکلف زکات فطره را جدا نکرد وظیفه اش چیست؟

اگر مکلف عمدا یا از روی فراموشی زکات فطره را قبل از ظهر روز عید از اموال خود جدا نکند بنابر احتیاط لازم، وجوب آن ساقط نمی شود، بلکه باید آن را به قصد قربت مطلقه وبدون آن که نیت اداء یا قضا کند به فقیر برساند.

انتقال فطره به شهر دیگر ممکن است؟

ـ اگر در شهرِ زکات دهنده، فقیر مستحق موجود باشد بنابر احتیاط واجب نمی توان زکات فطره را از شهر خارج کرد، و در غیر این صورت خارج کردن آن مانعی ندارد.

احکام فطریه مهمان چیست و بر عهده کیست ؟
بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب می‌شود را بپردازد.

مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.
ولی اگر مهمان بعد از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی – هرچند موقّتاً – محسوب ‌شود، بنابر احتیاط واجب هم میزیان و هم میهمان فطریه مهمان را بپردازند، البته اگر یکی از آنها از دیگری برای پرداخت فطریه وکالت بگیرد، از هر دو کفایت می کند.
و مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.

فطریه سرباز یا دانشجو یا زندانی بر عهده کیست؟

زکات فطره سربازانی که در خدمت سربازی هستند و دانشجویان وزندانی ها بر خودشان واجب است.

آیا می توانیم زکات فطره را به صندوق های خیریه بدهیم؟

پرداخت زکات فطره به موسسات یا صندوق های خیریه کافی نیست مگر آن که یقین پیدا کنید که عین پول شما را به فقیر مستحق می پردازند.

آیا میتوانیم فطریه را به فقیر حواله یا کارت به کارت کنیم؟

برای پرداخت فطریه می توانید ابتدا از فقیر وکالت در قبض فطریه بگیرید، سپس فطریه را از طرف او قبض کنید، و بعد وجه را حواله یا کارت به کارت کنید.

مصرف فطریه چه کسانی هستند؟

بنابر احتیاط واجب مصرف زکات فطره فقرای شیعه هستند که شراب خوار وبی نماز نباشند ومعصیت را آشکارا به جا نیاورند، و جزو کسانی نباشند که نفقه آنها بر زکات دهنده واجب باشد، مانند پدر و مادر وفرزندان.

آیا پرداخت فطریه به سید فقیر جایز است؟
اگر زکات دهنده سید نباشد جایز نیست زکات فطره خود و خانواده خود را به سید بدهد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: