۰

جایگزینی حمایت اجتماعی به جای طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان

مدیرکل بهزیستی شهر تهران از آغاز طرح «حمایت‌های اجتماعی کودکان کار و خیابان» از اواسط خرداد ماه خبر داد.
کد خبر: ۲۲۷۶۱۸
۱۲:۴۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، سعید آرام با بیان اینکه عنوان کاری که امسال بهزیستی قصد دارد در حوزه کودکان انجام دهد «جمع آوری کودکان کار و خیابان» نیست، بلکه «حمایت‌های اجتماعی کودکان کار و خیابانی» است، گفت: طرح امسال اصلا ضربتی نیست و قصد داریم آن را در طول سال انجام دهیم.

وی با بیان اینکه این اقدام با چند رویکرد ویژه انجام می‌شود، افزود: اولا فعالیت امسال براساس فعالیت‌های دوست‌دار کودک است و برای ما خیلی مهم است که شأن و منزلت کودک حفظ شود. این طرح با توجه به نیازها و ویژگی‌های دوران کودکی انجام می‌شود و مبتنی بر توانمندی خانواده و خانوده محور است. به این ترتیب قرار است حتما خانواده کودکان خیابانی را وارد چرخه فعالیت‌ها کنیم.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران با اشاره به اینکه می‌خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که کودک بین ۱۵ تا ۱۸ سال را توانمند کنیم، تصریح کرد: برای کودکان زیر این سن یکی از اعضای خانواده‌اش را باید توانمند کنیم تا دیگر کودکی در خیابانی به عنوان کودک کار حضور نداشته باشد.

آرام با بیان اینکه این طرح به شکل های مختلف در گذشته اجرا و با شکست رو به رو شده است، گفت: مانند طرح ضربتی که سال گذشته اواخر خرداد ماه شروع شده و به شکل ضربتی فقط جمع آوری کودکان بوده است. درخصوص تعداد کودکان جمع آوری شده در سال گذشته هم آمارهای مختلفی اعلام شد اما حدودا ۳۸۱ کودک به بهزیستی معرفی و در مراکز ساماندهی شدند.

وی در ادامه گفت: اما بعد از ساماندهی کودکان در بهزیستی اقدامات بعدی که باید صورت می گرفت انجام نشد و دوباره کودکان به خیابان برگشتند. در این طرح بیش از ۸۳ درصد افرادی که جمع آوری شده و به بهزیستی سپرده شدند اتباع بیگانه بودند. بعد از اسکان موقت آنها از سوی بهزیستی اداره کل اتباع باید تکلیف بچه ها را مشخص می‌کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد و عملا کودکان دوباره به خیابان برگشتند.

مدیرکل بهزیستی شهر تهران با بیان اینکه قرار بود که پایان سال گذشته این طرح مجددا شروع شود و مقدمات کار هم آماده شده بود، ادامه داد: این درحالیست که به سببب شیوع کرونا در کشور و شهر تهران یکی از مصوبات ستاد مقابله با شیوع کرونا این بود که این طرح به تعویق بیفتد. این به تعویق افتادن به معنی تعلل سازمان بهزیستی نبوده است، مباحثی مطرح شده است که بهزیستی در اجرای کار تعلل کرده، اما ما مجبور به اجرای مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا بودیم و بهزیستی منتظر بود شرایط فراهم شود.

آرام با بیان اینکه از پایان سال گذشته همزمان با شیوع کرونا بیش از ۱۶ هزار بسته بهداشتی بین کودکان توزیع شده، تصریح کرد: همچنین از پایان سال گذشته مقدمات کار برای شروع حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان هم شروع شده است. از دو روز گذشته بحث توانمندسازی ۶۰۰ کودک خیابانی که پرونده آنها از قبل شناسایی شده بود را شروع کردیم و این کودکان در چرخه توانمندسازی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه این طرح را از اواسط خرداد با برنامه ریزی صورت گرفته، به شکل گسترده در شهر تهران شروع می‌کنیم، ادامه داد: مراکز غربالگری هم در سه منطقه تهران پیش بینی کرده‌ایم که مجهز به دستگاه اسکن عنبیه برای جمع آوری یک بانک اطلاعاتی هستند. همچنین هماهنگی لازم با اداره اتباع صورت گرفته تا کودکان اتباع بیگاه تعیین تکلیف شوند. مراکز اسکان موقت هم پیش بینی شده و توانمندسازی به شکل خاص را مدنظر قرار دادیم تا به ویژه برای خانواده شان شرایطی ایجاد کنیم که حل شود.

به گفته مدیرکل بهزیستی شهر تهران، برای سال ۹۹ قرار است ۸۰۰ کودک مورد حمایت اجتماعی قرار بگیرند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: