۱

اولین وقف در اسلام

کد خبر: ۲۲۶۶۳۷
۰۸:۵۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اولین واقف در اسلام، پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است که هفت نخلستان معروف به «حوائط سبعه» را در مدینه وقف کرد و تولیت آن را به دخترش حضرت فاطمه (سلام الله علیها) سپرد.

نخستین صدقه موقوفه در اسلام زمین‌های «مخیریق» است که آنها را با وصیت در اختیار رسول خدا (صلی الله علیه وآله) قرار داد و پیامبر (صلی الله علیه وآله) آنها را وقف کرد.

مخیریق ریاست قبیله بنى قینقاع را در اختیار داشت، این مرد ثروت زیاد و باغ‏‌هاى فراوانى داشت، وى پس از اینکه از خدمت حضرت رسول صلى اللَّه علیه و آله برگشت به قوم خود گفت: اگر می‌دانید این پیغمبر براستى مبعوث شده اکنون برویم به او ایمان بیاوریم و به هر دو کتاب معتقد گردیم ولى بنی قینقاع از وى اطاعت نکردند.

مخیریق ظاهرا یهودی بود تا اینکه در زمان جنگ احد به یهودیان گفت: شما می‌دانید یاری دادن محمد بر شما لازم است، پس برخیزید و او را یاری دهید؛ آنها گفتند، اى مخیریق، امروز روز شنبه است، طبق عقیده خودمان چگونه امروز می‌توانیم بجنگیم؟ مخیریق گفت: من مى‌روم و شما خود دانید؛ سپس اسلحه خود را به دوش گرفت و برای یاری پیامبر به سمت احد حرکت کرد.

مخیریق قبل از حرکت، به خویشانش چنین وصیت کرد: اگر من امروز کشته شدم، دارایی من در اختیار محمد (صلی الله علیه وآله) خواهد بود تا بنا بر رهنمود خدا، در هر راهی که صلاح می‌داند صرف کند؛ هنگامی که جنگ شروع شد، با دشمنان پیامبر جنگید و کشته شد. بعد از کشته شدن مخیریق، پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: مخیریق بهترین یهود بود.

بعد از کشته شدن مخیریق آن هفت باغ از همان تاریخ یعنی از سال سوم هجرت به ملک رسول خدا (صلی الله علیه وآله) درآمد و آن حضرت نیز در آن تصرف کردند و کارگران پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) باغ‌ها را اداره می‌کردند، تا سال هفتم هجرت کار بدین قرار گذشت و در همان سال آن حضرت باغ‌ها را وقف کردند.

این باغ‌ها وقف خاص یعنی وقف بر فاطمه (سلام الله علیها) دختر پیغمبر (صلی الله علیه وآله) بود، امام سجاد (ع) فرموده: پس از درگذشت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) عباس با فاطمه (سلام الله علیها) در تصرف حوائط سبعه مخاصمه کرده امیرالمؤمنین و دیگر کسان گواهی دادند که حوائط بر فاطمه (سلام الله علیها) وقف است؛ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هنگام شهادت وصیت‌نامه‌ای در مورد این باغ‌ها تنظیم و تولیت این وقف را که شرعاً در دست او بود به امیرالمؤمنین و حسنین (علیه السلام) واگذار کرد، متن این وصیت‌نامه به نقل از امام باقر (ع) در کتاب وسائل الشیعه آمده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
بر غاصب فدک لعنت