۰

نقش اعتقادات دینی و امیدواری به زندگی در دوران کرونایی

محققان اظهار کردند: ازآنجاکه سراسر جهان درگیر با همه‌گیری کروناویروس است، دین و مذهب می‌تواند به‌عنوان سپر محافظتی عمل کند و پادزهری در برابر ناامیدی باشد.
کد خبر: ۲۲۶۴۵۳
۱۴:۵۶ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، محققان اظهار کردند: ازآنجاکه سراسر جهان درگیر با همه‌گیری کروناویروس است، دین و مذهب می‌تواند به‌عنوان سپر محافظتی عمل کند و پادزهری در برابر ناامیدی باشد.

به نقل از هلث دی، تحقیقات انجام شده در سال‌های 2018 تا 2019 نشان می‌دهد، آمار خودکشی، مصرف بیش‌ازاندازه مواد مخدر و مسمومیت با الکل در افرادی که حداقل هفته‌ای یک‌بار در جلسات مذهبی شرکت می‌کنند، به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر است.

یینگ چن از دانشگاه هاروارد عنوان کرد: نتایج این بررسی می‌تواند طی همه‌گیری بیماری کووید- 19 نیز موثر باشد.

تحقیقات گذشته هم نشان داده است که دین و مذهب می‌تواند در کاهش خطرات ناشی از ناامیدی، مانند خودکشی، مصرف بیش‌ازاندازه الکل و سوءمصرف مواد مخدر موثر باشد.

تایلر واندر ویل، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد اظهار کرد: " ناامیدی می‌تواند به‌عنوان خطر بزرگ برای افرادی باشد که با مشکلات شدید مواجه هستند."

نتایج این بررسی نشان داد: زنانی که هفته‌ای یک‌بار در کلیسا شرکت کردند، 68 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از ناامیدی قرار داشتند.

در این میان، مردان هم با 33 درصد کاهش خطر ابتلا به چنین سرنوشتی ازجمله خودکشی و مرگ با مواد مخدر مواجه شدند.

محققان آمریکایی اظهار کردند: یک جامعه مذهبی می‌تواند به‌عنوان حامی اجتماعی در شرایط سخت باشد.

آنان در ادامه افزودند: شرکت در کلیسا و مراسم مذهبی می‌تواند کمکی در کاهش مشکلات این همه‌گیری باشد.

محققان برای دستیابی به ارتباط بین مذهب و زندگی سالم و عاری از ناامیدی به اطلاعات بیش از 100 هزار پزشک و پرستار مراجعه کردند.

آنان گفتند: مشارکت مذهبی می‌تواند روشی برای حفظ احساس امید و معنا در مقابل فشار کاری باشد و عاملی برای کاهش افکار منفی است.

محققان اظهار کردند: مذهب به‌عنوان پادزهر مهمی برای ناامیدی است و می‌تواند منجر به افزایش امید و معنای زندگی شود. همچنین با تحریک احساس آرامش، چشم‌انداز مثبت و پیوند اجتماعی، انعطاف‌پذیری روانی را تقویت می‌کند.

با توجه به فرسودگی مزمن برای کادر سلامت در زمان همه‌گیری فعلی این ویروس، ممکن است که افکار خودکشی بیشتر شود. نتایج تحقیق نشان می دهد، اعتقادات مذهبی می‌تواند راهی برای جلوگیری از افکارخودکشی در بحران کروناویروس باشد.

محققان خاطرنشان کردند: باوجوداینکه اصطلاح مرگ ناامیدی برای طبقه کارگر آمریکایی که با بیکاری مواجه هستند، ابداع‌شده است، اما طی همه‌گیری کروناویروس می‌تواند برای کادر درمانی این کشورها هم استفاده شود که با مشکلات بسیار و فرسودگی شغلی مواجه هستند.

نتایج این بررسی در مجله JAMA Psychiatry منتشرشده است.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: