۰

جنگ با کرونا با دست و شکم‌های خالی در یمن

مردم یمن درحالی درگیری اپیدمی کرونا شده‌اند که تجهیزاتی برای مقابله با آن نداشته و در پی محاصره ظالمانه عربستان علیه این کشور٬ از کمبود شدید موادغذایی و دارو نیز رنج می‌برند.
کد خبر: ۲۲۵۷۹۳
۱۴:۳۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، اولین ثبت موارد فوتی در یمن بر اثر ویروس کرونا٬ زنگ خطری برای ورود یمن به یک فاجعه است.

تا به امروز در یمن 10 نفر مبتلا به ویروس کرونا و دو نفر فوتی ثبت شده است.

با وجود اینکه کرونا دیر به یمن رسید و تعداد مبتلایان آن نیز محدود است ، اما وخامت اوضاع زندگی وبهداشتی و کمبود شدید تجهیزات پزشکی در سایه شیوع این ویروس، ممکن است باعث ایجاد فاجعه در این کشور شود.

این بیماری قبل از اینکه به عدن برسد ، از استان «حضرموت» در یمن شروع شد،اما سازمان ملل پیشتر هشدار داده بود این بیماری همه گیر ممکن است در یمن شیوع یابد.

در همین راستا کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این بیماری با سرعت بیشتری در یمن تا صنعاء و شهرهای تحت کنترل انصارالله نیز کشیده شود.

کارشناسان بدترین سناریوها را در این زمان برای یمن در نظر گرفته‌اند؛تا جایی که «لیز گراندی» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن معتقد است که شیوع ویروس کرونا برای یمن فاجعه بار خواهد بود.

چیزی که فاجعه یمن را تشدید می‌کند این است که مردم این کشور طی 6 سال جنگ از بیماری‌هایی چون وبا٬ دنگ٬حصبه و مالاریا نیز رنج می برند.

با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی همراه با شروع فصل باران و افزایش تجمعات در ماه مبارک رمضان٬ ممکن است موج جدیدی از اپیدمی در راه باشد این درحالی است که تنها نیمی از بیمارستان های یمن با ظرفیت کامل فعالیت دارند و رویارویی با ویروس کرونا در این کشور سخت ترین مشکل در سطح جهانی خواهد بود.

«افریل پاترسون» هماهنگ کننده کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در یمن گفت: بیمارستان های یمن حتی بدون ویروس کرونا تحت فشار زیادی هستند و آن ها به طور مرتب زخمی‌های جنگ را درمان می‌کنند.

یمن با کمبود شدید تختواب‌های مراقبت ویژه در بیمارستان‌های دولتی مواجه است؛ در حالی که هزینه بستری در بیمارستان‌های خصوصی زیاد است.

یمن برای مقابله با ویروس کرونا 27 مرکز بهداشتی در 9 استان یمن از جمله«المهره» ٬«حضرموت» «مارب»٬«ابین»٬«لحج» ٬«تعز» ٬«الضالع» ٬«عدن»٬ «شبوه» افتتاح کرد.

اما طبق برنامه پاسخگویی بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن ،در سال 2019 حدود 19.7 میلیون نفر در این کشور به مراقبت های بهداشتی نیاز دارند.

شهرهای یمن با فقدان ماسک‌ها و موادضدعفونی در داروخانه‌ها مواجه هستند و علاوه بر آن قیمت این اقلام نیز بالا است.

با وجود اینکه بانک جهانی در ماه گذشته، 60 دستگاه تنفس مصنوعی را به یمن فرستاد ولی بیمارستان‌های این کشور با کمبود شدید دستگاه تنفسی مواجه هستند.

کمیته اضطراری یمن برای مقابله با کرونا٬ تاکید کرد که بخش بهداشتی یمن نیاز شدیدی به دستگاه تنفس مصنوعی٬تخت های برقی٬دستگاه هایPCR٬اکسیژن٬کیت‌های آزمایشی دارد.

طبق گزارش انصارالله در حال حاضر ظرفیت بیمارستانهای فعال یمن 1500 نفر بوده و تعداد دستگاههای تنفس مصنوعی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی 400 عدد است.

مطابق تصریحات شورای پناهندگان نروژی ٬سازمان بهداشت جهانی از کمبود امکانات پزشکی در یمن و فقدان ماسک٬دستکش و تجهیزات پزشکی پزشکی خبر داده و اعلام کرد که ویروس کرونا ممکن است منجر به قتل عام یمنی‌ها شود.

نکته خطرناک این است که یمن با جمعیت 30 میلیون نفری با بدترین بحران بشردوستانه در جهان مواجه است که علاوه بر درگیری با ویروس کرونا در معرض کاهش کمک‌های جهانی به دلیل محاصره همه جانبه این کشور قرار دارد.

از اواسط ماه آوریل ، خانوارهای یمنی هر دو ماه یکبار کمک های بشردوستانه دریافت می‌کردند، پس از آن این دریافت ها به صورت ماهانه بود.

کل مبلغ اختصاص یافته توسط بانک جهانی و شرکت مالی بین المللی برای کمک به یمن در مقابله با ویروس کرونا تقریباً 26.7 میلیون دلار است.

وخامت زیرساخت های بهداشتی،کمبود کادر پزشکی‌وهمچنین کاهش کمک ها با وجود شیوع کرونا نگرانی‌ها از قرار گرفتن یمن در فاجعه را تشدید می‌کند.

به گفته هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل٬مردم یمن پس از 5 سال جنگ٬ از کمترین میزان مصونیت و بالاترین میزان آسیب پذیری برخوردار هستند.

به دلیل فروپاشی سیستم های بهداشتی در یمن٬ تداوم جنگ ویرانگر در این کشور و سرگرم شدن کشورهای جهان به مقابله با ویروس کرونا٬عواقب فاجعه باری برای یمن پیش بینی می‌شود.

«خاویرجوبرت» رئیس دفتر نمایندگی صندوق نجات کودکان در یمن گفت: ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری نگران هستیم ترسیدیم و امیدواریم که این مشکل حل شود زیرا یمن از کمبود شدید تجهیزات بهداشتی برای مقابله با کرونا رنج می‌برد. وی همچنین افزود: اگر امروز کاری نکنیم فردا عواقب بدتری خواهیم داشت.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: