۰

پادشاه روغن های گیاهی را بشناسید

روغن نوعی گل خواص فراوانی برای انسان دارد جلوگیری از پیری زود رس گرفته تا کاهش تب، بهبود بو و رایحه اتاق، درمان مشکلات گوارشی.
کد خبر: ۲۲۴۶۶۹
۱۱:۲۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،روغن یاس بنفش از برگ گیاه Siringa vulgaris که متعلق به خانواده Oleaceae است، حاصل می شود. این گیاه بومی خاورمیانه و اروپای شرقی بویژه منطقه بالکان است. امروزه این گیاهان بطور گسترده در سایر مناطق از جمله هند و آمریکای شمالی به ویژه در ایالات متحده کشت می شوند. روغن یاس بنفش با تقطیر بخار برگ ها استخراج می شود. این روغن به رنگ بنفش روشن است و عطر و بوی گل و طراوت آن را دارد. استفاده مستند آن در داروهای پزشکی تنها در چند صد سال اخیر موجود می باشد اما احتمالاً توسط افراد بومی در مدت زمان بسیار طولانی تر مورد استفاده قرار گرفته است. یاس های بنفش از محبوب ترین گونه های گل در جهان هستند که نتیجه آن دسترسی گسترده به این روغن مفید است.

جلوگیری از پیری زود رس

آنتی اکسیدان ها و ترکیبات قابض موجود در روغن یاس بنفش می توانند به صورت ترکیبی عمل کنند تا ظاهر پوست را بهبود ببخشند و باعث جوانتر دیده شدن و احساس جوانی شوند. اگر خطوط، چین و چروک، نقاط لکه دار و یا سایر علائم مربوط به پیری را دارید، این روغن می تواند به سفت شدن پوست، افزایش خاصیت ارتجاعی و جلوگیری از بسیاری از علائم پیری زودرس کمک کند

کاهش تب

روغن یاس بنفش می تواند به کاهش تب های با دمای بالا و شروع روند بهبودی برای مبتلایان به عفونت و بیماری کمک کند. با تحریک تعریق، تب می تواند رها شدن سموم از بدن را تحریک کرده و به سیستم ایمنی بدن شما یک استراحت بسیار ضروری بدهد.

کاهش استرس و اضطراب

روغن یاس بنفش یکی از محبوب ترین روغن های آروماتراپی است. روغن یاس بنفش حاوی خواص معطر است، این ماده شیمیایی به دلیل قدرتمند بودن در کاهش استرس و افزایش احساس خوشبختی شناخته شده است. استنشاق چند قطره روغن یاس بنفش باعث القای آرامش و احساس راحتی می شود. لینالول موجود در این روغن باعث می شود که سیستم عصبی، تولید سطوح پایین تر از کورتیزول (هورمون استرس) که می تواند باعث احساس افسردگی و دلسردی شود، را کاهش دهد.

روغن یاس بنفش به لطف ترکیبات شیمیایی ضد باکتریایی خود می تواند به از بین بردن باکتری موجود در هوا کمک کند. عطر دلپذیر آن ، هوا را پر می کند و در نتیجه رایحه تازه ای به وجود می آید که می تواند بوهای بد را از زباله ها و سایر مواد متعفن از بین ببرد. استنشاق روغن یاس بنفش قبل از خواب می تواند به کاهش علائم بی خوابی کمک کند. رایحه روغن یاس بنفش باعث کاهش استرس و افکار تکراری می شود که می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. به سادگی 1 یا 2 قطره از این روغن معطر را در ترکیب با روغن گل رز یا اسطوخودوس به دیفیوزر خود اضافه کنید و نفس عمیق بکشید.

بهبود بو و رایحه اتاق

روغن یاس بنفش عطر و رایحه فوق العاده ای را هنگام استفاده در دستگاه بخور ، در اتاق مهیا می کند و همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد که به پاکسازی هوا و سطوح اتاق کمک می کند. عطر و بوی روغن یاس بنفش بسیار دلپذیر است و معمولاً مورد توجه افراد علاقه مند به آروماتراپی و معالجه مشکلات و اختلالات قرار می گیرد.

درمان مشکلات گوارشی

عصاره روغن یاس بنفش در تسکین مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ شکم (گاز اضافی معده) و اسهال کمک می کند. سوء هاضمه شرایطی است که دردهای بالای شکم شما یک درد مداوم و مکرر و ادامه دار می شود. طب سنتی برای رفع مشکلات گوارشی، جویدن برگ گیاهان خانواده یاس بنفش را توصیه می کند.
جلوگیری از آفتاب سوختگی

در حالی که ما می خواهیم از خورشید لذت ببریم، همچنین تمایل داریم که از هرگونه اثر مضر آن بر پوست خود جلوگیری کنیم. این اثرات مضر شامل آسیب هایی است که می تواند منجر به برخی سرطان ها یا علائم پیری زودرس مانند لکه ها و چین و چروک شود. با این وجود، بسیاری از محصولاتی که برای محافظت از پوست مورد استفاده قرار می گیرند، شامل موادی هستند که ممکن است باعث مشکلات دیگری نیز شوند. برای پایان دادن به جلوگیری از مشکلات و هم محافظت نمودن از پوست، بسیاری از شرکت ها به دنبال استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن یاس بنفش هستند، که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی برای جلوگیری از آسیب سلولی هستند و حتی ممکن است به ترمیم سلول هایی که از آسیب های ناشی از فرسوده شدن رنج می برند، کمک می کنند.

اگر قبلاً علائم پیری زودرس را در خود داشته اید یا ممکن است مستعد ابتلا به آن باشید، از روغن یاس بنفش به عنوان بخشی از کارهای روزمره انجام شده بر روی پوست خود استفاده کنید. در صورت وجود، سعی کنید یک ضد آفتاب طبیعی پیدا کنید که دارای روغن یاس بنفش باشد.

تغییر خلق و خو

رایحه روغن یاس بنفش همیشه افراد را به روزهای تنبلی ایام تابستانی در دوران کودکی بازمی گرداند، بنابراین استفاده از آن برای افزایش روحیه یک انتخاب آسان به نظر می رسد. مواد موجود در روغن یاس بنفش منجر به کاهش التهاب اعصاب در مغز شده و امکان تولید و استفاده مؤثرتر از هورمون های احساس خوب، را فراهم می آورد. همچنین می تواند شاخص های دیگر استرسی مانند فشار خون بالا و وجود هورمون استرس کورتیزول را کاهش دهد.

کاهش التهاب

التهاب، واکنش طبیعی بدن است که در مواقع رخداد یک اشتباه در بدن بروز پیدا می کند، پاسخ التهابی مانند ورود یک ماده خارجی به داخل بدن است، یا زمانی که یک آسیب وارد می شود. قرمزی و تورم یک عضو در هنگام التهاب یک اتفاق طبیعی است، اما گاهی بدون کمک های بیرونی از بین نمی رود. روغن یاس بنفش حاوی ماده ای است که نشان داده که باعث کاهش التهاب ها می شود.
کاهش فشار خون

همانطور که در طول روز از ناحیه تعداد متفاوتی از عوامل استرس زا، مورد حمله قرار می گیریم، متوجه می شویم که از فشار خون بالا رنج می بریم. این اختلال حتی ممکن است یک بیماری مزمن باشد که توسط یک رژیم غذایی غلط یا مسائل ژنتیکی به وجود آمده است. فشار خون بالا می تواند منجر به عوارض دیگری مانند بیماری قلبی شود. روغن یاس بنفش باعث کاهش فشار خون و در بعضی موارد کاهش ضربان قلب نیز می شود.

اگر احساس می کنید از علائم فشار خون بالا یا استرس رنج می برید، روغن یاس بنفش را در هوا پخش کنید. این امر به ویژه در مکان هایی که با شرایط استرس زا مانند مسائل کاری مواجه می شوید، بسیار مفید است.
کنترل حشرات و کنه ها

هرکسی که دوست دارد در باغ یا بیرون از خانه باشد خطرات کنه را می داند و آگاه است که کنترل آنها چقدر سخت است. همچنین ممکن است در خانه های خود و یا در سفرهای خود شاهد افزایش بروز کنه ها باشیم زیرا فضای محیطی خود را با چند نفر دیگر به اشتراک می گذاریم. به نظر می رسد که روغن یاس بنفش از مواد شیمیایی تشکیل شده است که می تواند به اندازه درمان های مصنوعی موثر باشد و حتی در صورت وجود ناخوشایند کنه ها و حشرات ممکن است به کار کردن خود ادامه دهید چرا که از این روغن برای کنترل استفاده می کنید.

روغن یاس بنفش را در آب مخلوط کنید تا با اسپری کردن آن از افتادن و زندگی کردن کنه ها در تشک و ملافه خود جلوگیری کنید. همچنین با پخش بوی معطر آن در حیاط خلوت ممکن است از حضور کنه ها جلوگیری کنید.

درمان کرم های گوارشی

از روغن یاس بنفش، در آمریکا و در دوران استعمار به عنوان درمانی برای کرم های روده و کاهش تب استفاده می نمودند. در حالی که مهاجران اولیه به دلیل این مزایا، گل های یاس بنفش را می خوردند، شما هرگز نباید روغن یاس بنفش را به دلیل ماهیت بسیار غلیظ آن از طریق خوراکی مصرف کنید. درعوض، برای به دست آوردن این مزایای سلامتی، آب این گل را تهیه کنید. نگران نباشید، چند گل یاس تازه را با آب گرم مخلوط کنید، سپس محلول را صاف کرده و پس از خنک شدن ، با یخ بنوشید. برای کاهش تب، 2 قطره روغن یاس بنفش را روی یک پارچه گرم و مرطوب بمالید و مستقیماً روی پیشانی قرار دهید.

درمان بواسیر

بواسیر در حقیقت رگهای خونی است که به خصوص در هنگام عبور مدفوع، متورم، منعطف و دارای درد می شوند. با این حال، روغن یاس بنفش با موفقیت در درمان بواسیر مفید بوده است.

درمان مالاریا

روغن یاس بنفش خاصیت ضد مالاریا دارد. این بدان معنی است که این توانایی را دارد که بیش از پیش از بروز بیماری ها مانند تب و مالاریا جلوگیری کند. همچنین خوب است بدانید که این خاصیت هنوز در دست بررسی است زیرا بیماری هایی مانند مالاریا با استفاده از آنتی بیوتیک های قوی درمان می شوند.

درمان مشکلات پوستی

روغن یاس بنفش فواید زیادی برای سلامتی دارد و همچنین به درمان مشکلات پوستی مانند بریدگی، بثورات و سوختگی کمک می کند. این روغن همچنین به درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. روغن یاس بنفش پوست درخشان و سالم را تقویت می کند.
جلوگیری از افسردگی

افسردگی افراد زیادی را در جهان تحت تأثیر قرار می دهد و مردم تشویق می شوند برای معالجه آن به آروماتراپی روی آورند. بسیاری از متخصصین از رایحه درمانی توسط روغن یاس بنفش برای کمک به آرامش بیماران و رهایی از افسردگی خفیف استفاده می کنند. خوب است توجه داشته باشید که متخصصان روشهای درمانی مختلفی را با روغن یاس بنفش استفاده می کنند. برخی از آن برای ایجاد زیبایی و ایجاد بو و رایحه دلپذیر در اتاق استفاده می کنند و بنابراین بیمار احساس راحتی می کند در حالی که برخی دیگر به بیماران خود اجازه می دهند آن را استنشاق کنند. توجه به این نکته ضروری است که روغن یاس بنفش هرگز نباید به صورت خوراکی و از طریق دهان مصرف شود زیرا این ماده حاوی اجزای سمی است که برای بدن مضر است.

کاربردهای مختلف روغن یاس بنفش

کاربردهای زیادی برای روغن اسانس بنفش وجود دارد، اما متداول ترین آنها کاربردهای پاک کننده، کاربردهای آرایشی، آروماتراپی و یک ماده ضد انگل قدرتمند است.

تمیز کردن

روغن یاس بنفش بیشتر برای تمیز کردن وسایل استفاده می شود. این ماده ضد انگلی، ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروسی است و برای کودکان و حیوانات خانگی و محیط زیست بسیار بهتر از پاک کننده های اصلی حاوی مواد شیمیایی خطرناک است. همچنین دارای رایحه ای دلپذیر است که باعث می شود بو و عطر گل را بجای مواد شیمیایی در خانه از خود به جای بگذارد.
کاربردهای آرایشی

روغن یاس بنفش نیز به طور معمول به محصولات آرایشی مانند صابون حمام، صابون دست، شامپو و عطر اضافه می شود. بوی فوق العاده ای دارد و روی پوست و موی شما اثر شگفت انگیزی ایجاد می کند. روغن شیرین آن باعث تقویت موهای شما در ریشه ها می شود، اما اثر چشمگیرتر آن تعداد روش هایی است که از پوست شما محافظت می کند. هنگامی که به پوست سر بمالید، شوره سر را از بین می برد. این ماده از زخم های باز در برابر آلودگی محافظت می کند و معمولاً برای درمان کبودی، خراش و بریدگی های کوچک استفاده می شود. همچنین باعث بهبودی سایش و ترشح رشد سلول های جدید سالممی شود که به دلایلی از جمله شرایط التهابی، بثورات، آفتاب سوختگی و ساییدگی جزئی ایجاد شده اند.
آروماتراپی

اگر از اضطراب، استرس و یا حملات هراس انگیز رنج می برید، از روغن یاس بنفش در دیفیوزر استفاده کنید تا فضا و روحیه شما آرامتر شود. در حین تمرین تای چی یا یوگا می توان از آن استفاده کرد. چند استنشاق از این روغن باعث شگفتی هایی برای سیستم لیمبیک شما می شود که وظیفه ایجاد خاطرات جدید، تقویت احساسات آرام و کاهش سطح هورمون های استرس در بدن شما را بر عهده دارد. علاوه بر این، روغن یاس بنفش حتی می تواند با درمان بی خوابی و کمبود خواب ، خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. چنین بیماری های مزمن شامل دیابت، چاقی و بیماری های قلبی است. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضد باکتریایی، می تواند نه تنها هوای اتاق شما بلکه تمامی سطوح را نیز تمیز کند. بهبود سلامتی شما بهتر از این نمی شود.
اثرات جانبی روغن یاس بنفش

روغن یاس بنفش عوارض جانبی خاصی را دارد، این عوارض بیشتر در مواردی که به طور نادرست یا توسط گروه های خاصی از افراد با شرایط خاص یا حساسیت از قبل استفاده شود؛ به وجود می آید. ترکیبات فعال موجود در روغن یاس بنفش می توانند بسیار قدرتمند باشند و در صورت مصرف نادرست یا استفاده نابجا، عوارض جانبی جدی دارند.

آلرژی

روغن یاس بنفش به دلیل داشتن ماده حساسیت زا شهرت دارد، بنابراین وقتی برای اولین بار استفاده از این روغن را شروع کردید، مقدار کمی از آن را روی یک قسمت کوچک از پوست بمالید و 60 تا 90 دقیقه صبر کنید تا ببینید که آیا یک واکنش آلرژیک رخ می دهد یا خیر. اگر از روغن یاس بنفش استفاده کرده اید و هر نوع عارضه جانبی منفی را تجربه کرده اید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید.
عطر تند

عطر و بوی روغن یاس بنفش می تواند برای برخی از افراد طاقت فرسا باشد و تا حد زیادی حالت تهوع ایجاد کند. عطر و بوی قوی گل نیز می تواند باعث شود افراد حساس ،احساس سرگیجه و سبکی کنند. برای جلوگیری از این عوارض جانبی، فقط مقدار کمی استفاده کنید. همچنین می توانید روغن یاس بنفش را با سایر روغن های گیاهی مخلوط کنید تا رایحه گل را متعادل کنید. برخی روغن هایی که با عطر گل مقابله می کنند شامل روغن درخت چای، ویتور و دارچین هستند. اگر نسبت به گل های تازه یاس بنفش حساسیت دارید، مطمئناً از مصرف روغن عطر لیلی نیز خودداری کنید.

بارداری

با توجه به غلظت بالای ترکیبات فعال و مواد شیمیایی موجود در روغن یاس بنفش، به طور کلی برای بارداری توصیه نمی شود. با این حال، برخی از خانم ها اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب آن را مفید می دانند. اما همیشه هنگام بارداری قبل از استفاده از روغن های گیاهی به هر شکلی با پزشک صحبت کنید.

تحریک پوست

مانند سایر محصولات حاصل از گیاهان، روغن یاس بنفش می تواند در صورت استفاده موضعی باعث سوزش پوست شود. در صورت داشتن حساسیت پوستی از روغن یاس سفید استفاده کنید تا از ایجاد تحریک، تاول، خارش و عفونت پوستی جلوگیری کنید. در صورت بروز عوارض جانبی جدی، فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید. همیشه روغن یاس بنفش را با روغن حامل مانند روغن نارگیل تکه تکه شده، روغن زیتون یا روغن جوجوبا برای کاربرد موضعی رقیق کنید. راه دیگر برای جلوگیری از تحریک پوست، رقیق کردن روغن یاس بنفش با آب است. قبل از استفاده از آن روی پوست، به سادگی 1 یا 2 قطره روغن یاس بنفش را با آب یا پاک کننده طبیعی بدن خود مخلوط کنید.

مصرف داخلی

از آنجا که روغن یاس بنفش یک روغن واقعی و خوراکی نیست، هرگز نباید آن را به صورت خوراکی و از طریق دهان مصرف کرد. مصرف داخلی روغن یاس بنفش می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی از جمله اختلالات گوارشی و اختلالات قلبی شود. در هنگام استفاده موضعی از روغن باید از مالیدن در نواحی حساس مانند چشم، بینی و دهان خودداری کنید.

منبع : نمناک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: