۰

طرز تهیه سوتی پلو

سوتی پلو چهارشنبه سوری را معمولا با ماهی دودی، گوشت، خرما و کشمش سرو می‌کنند و طعمی عالی و بی نظیر دارد.
کد خبر: ۲۲۲۷۹۳
۰۸:۵۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، امروز قصد داریم نوعی پلو اردبیلی را معرفی کنیم که بسیار جالب و پرطرفدار است. اگر لیست غذا‌های محلی اردبیل را دیده باشید یا اهل آذربایجان و اطراف آن باشید حتما سوتی پلو اردبیل را می‌شناسید. اگر هم تا به حال اسم سوتی پلو با ماهی به گوشتان نخورده اصلا نگران نباشید. در این مطلب خواهیم گفت که سوتی پلو چیست.

در زبان آذری سوت به معنای شیر است و سوتی پلو ترکی غذایی است که با شیر و بیشتر برای چهارشنبه سوری و عید نوروز تهیه می‌شود و به شیرین برنج، شیرپلو، شیرپز، سوتی پلو تبریزی و سوتی پلوی اردبیلی هم معروف است. این غذا را با شیر برنج و شیرین پلو به اشتباه نگیرید! درست است که نامش تقریبا مشابه با آن هاست، اما تفاوت‌های عمده‌ای با آن‌ها دارد که در ادامه متوجه آن می‌شوید.

سوتی پلو چهارشنبه سوری را معمولا با ماهی دودی، گوشت، خرما و کشمش سرو می‌کنند و طعمی عالی و بی نظیر دارد. اگر تا به حال این غذا را امتحان نکرده اید پیشنهاد می‌کنم حداقل یک بار آن را تهیه کنید. پختن این غذا اصلا سخت نیست پس درست کردن آن را پشت گوش نیاندازید و بیایید دست به کار شویم.

مواد لازم برای سوتی پلو (اردبیل)

برنج ۴ پیمانه
شیر ۴ پیمانه
نمک و زعفران به میزان لازم
کره یا روغن حیوانی به میزان لازم

طرز تهیه سوتی پلو

مرحله اول:

برای تهیه سوتی پلو اردبیلی ابتدا باید برنج را بشویید و اجازه دهید برای یک الی دو ساعت با آب و نمک خیس بخورد. سپس دوباره آبکشی کنید تا شوری نمک رفع شود.

مرحله دوم:

برنج را به همراه شیر، زعفران و کمی نمک در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. توجه داشته باشید که درب قابلمه باید باز بماند تا شیر سر نرود.

مرحله سوم:

حالا کره را به قابلمه اضافه کنید. وقتی شیر کاملا جذب شد درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد.

مرحله چهارم:

قابلمه را از روی حرارت بردارید. اگر از قابلمه‌ی نچسب استفاده کرده اید میتوانید آن را برگردانید و سوتی پلو خوشمزه قالبی با ته دیگی خوشرنگ و مجلسی داشته باشید. با کمی خلال پسته و کشمش تزیین و سرو کنید.

منبع: ایران کوک

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: