۰

عربستان خروج از توافق اوپک پلاس را تکذیب کرد

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی اتهام خروج این کشور از توافق اوپک پلاس و کاهش قیمت جهانی نفت با هدف خلاصی از تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا را تکذیب کرد و گفت که این اتهامات حقیقت ندارد.
کد خبر: ۲۲۲۲۶۴
۱۶:۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،فیصل بن فرحانتوضیح داد :سخنانی از زبان " ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه مبنی بر اینکه کناره گیری ریاض از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، از دلایل کاهش قیمت نفت بوده و این که عربستان برای خلاص شدن از تولید کنندگان نفت شیل برنامه ریزی کرده، منتشر شده است.

وی ادامه داد: این مطالب صحت ندارد و این روسیه بود که از توافق خارج شد و عربستان و ۲۲ کشور دیگر تلاش کردند که مسکو را به کاهش بیشتر تولید و تمدید توافق اوپک راضی کنند اما روسیه موافقت نکرد.

وزیر خارجه عربستان تاکید کرد: مواضع ریاض در خصوص نفت شیل روشن است . از نظر ما شیل بخشی مهم از منابع انرژی محسوب می شود و از این رو ریاض تلاش دارد تولید را بیشتر کاهش دهد تا توازن در بازار حفظ شود و این موضوع به نفع تولید کنندگان نفت شیل است اما روسیه تلاش دارد قیمت ها را پایین نگه دارد تا این موضوع، نفت شیل را تحت الشعاع قرار دهد.

نفت شِیل نفت نامتعارفی است که از گرماکافت، هیدروژنه‌کردن و انحلال گرمایی خرده‌های سنگ نفت‌زا (شِیل نفتی) به دست می‌آید. این فرایندها مواد آلی درون سنگ (کروژن) را به نفت و گاز مصنوعی تبدیل می‌کنند. از نفت حاصله می‌توان بلافاصله به عنوان سوخت استفاده کرد یا با افزودن هیدروژن و زدودن ناخالصی‌ها چون سولفور و نیتروژن، ارتقا داد تا به عنوان ماده اولیه وارد پالایشگاه شود. محصولات پالایش‌شده را می‌توان در همان مصارفی به کار برد که محصولات پالایش‌شدهٔ نفت خام به کار می‌روند.

بن فرحان ادامه داد: امیدواریم روسیه در نشست اضطراری که عربستان به هدف دستیابی به توافقی منصفانه خواستار برگزاری آن است تصمیم های درستی بگیرد.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست ویدئویی که در آن وزیر انرژی روسیه نیز شرکت داشت و از چند شبکه تلویزیونی این کشور از جمله روسیه ۲۴ و شبکه اول پخش می شد، با تاکید بر لزوم کاهش سطح تولید نفت در عرصه جهانی گفت: همه این اقدامات باید بطور مشترک انجام گیرد.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از دلایل سقوط بهای نفت، خروج عربستان سعودی از توافق اوپک پلاس، افزایش تولید از سوی آنها و اعلام آمادگی برای تخفیف بهای نفت است.

کشورهای عضو اوپک و روسیه طی سه سال گذشته توافق کرده بودند حجم تولیدات خود را به هدف بالا نگه داشتن قیمت ها کاهش دهند اکنون مدت این توافق به پایان رسیده اما عربستان در نشست اخیر وین در فوریه (بهمن - اسفند) گذشته خواستار کاهش روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت بیشتر برای مواجهه با پیامدهای کاهش قیمت نفت در اثر شیوع کرونا بود که روسیه با این موضوع مخالفت کرد.

عربستان هم در واکنش به این اقدام روسیه بهای نفت خود را به پایین ترین میزان طی ۲۰ گذشته رساند و از این طریق تلاش کرد سهم بزرگی از بازار را از آن خود کند موضوعی که منجر به نوساتی در بازار انرژی و برافروخته شدن جنگ قیمت ها میان مسکو و ریاض شد.

"دونالد ترامپ" رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه گذشته برای میانجیگری میان دو کشور اعلام آمادگی کرد و تماس هایی جداگانه با رؤسای دو کشور داشته است

قیمت نفت خام پس از عدم توافق اوپک با روسیه و کاهش قیمت‌ها توسط عربستان، بزرگ‌ترین سقوط قیمت را در نزدیک به ۳۰ سال گذشته تجربه کرد.

بنابر ارزیابی متخصصان، حتی در صورت پایان یافتن جنگ قیمت بین عربستان و روسیه باز هم بهای نفت به دلیل شوک ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی افزایش نخواهد یافت و جهان شاهد کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای نفت خام خواهد بود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: