۰

چرا در دعای ابوحمزه: «...وَ زَوِّجْنِی مِنَ الْحُورِ الْعِینِ بِفَضْلِکَ وَ أَلْحِقْنِی بِأَوْلِیَائِکَ الصَّالِحِینَ»، حورالعین را مقدم بر محشور شدن با اولیا آورده است؟

تقدیم و تأخیر در این موارد، همواره بر اساس ترتیب رتبه‌ای، مقامی و بر اساس جایگاه نیست؛ یعنی نشان از برتری یکی بر دیگری ندارد. به عنوان نمونه با آن‌که رضایت پروردگار با تصریح قرآن که «رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَر»، از نظر جایگاه از هر نعمت دیگری بالاتر است، اما در آیه‌ای همین رضوان در انتهای نعمت‌های الهی بیان شده است.
کد خبر: ۲۲۱۹۸۷
۱۱:۱۵ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

شیعه نیوز:

پرسش

چرا در قسمتی از دعای ابوحمزه: «...وَ زَوِّجْنِی مِنَ الْحُورِ الْعِینِ بِفَضْلِکَ وَ أَلْحِقْنِی بِأَوْلِیَائِکَ الصَّالِحِینَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ» ازدواج با حورالعین را مقدم بر محشور شدن با اولیا آورده است؟

پاسخ اجمالی

تقدیم و تأخیر در این موارد، همواره بر اساس ترتیب رتبه‌ای، مقامی و بر اساس جایگاه نیست؛ یعنی نشان از برتری یکی بر دیگری ندارد. به عنوان نمونه با آن‌که رضایت پروردگار با تصریح قرآن که «رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَر»،[1] از نظر جایگاه از هر نعمت دیگری بالاتر است، اما در آیه‌ای همین رضوان در انتهای نعمت‌های الهی بیان شده است: «لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّه».‏[2]

بر این اساس، تقدیم ازدواج با حورالعین بر محشور شدن با اولیای الهی، در دعای ابوحمزه ثمالی نشانه برتر بودن ازدواج حورالعین بر محشور شدن با اولیا نیست.

[1]. «از همه برتر و بزرگ‌تر است»، توبه، 72. «وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فی‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ».

[2]. «براى کسانى که تقوا پیشه کرده‌‏اند در نزد پروردگارشان باغ‌هایى از بهشت است که نهرها از زیر درختانش جارى است، همیشه در آن خواهند بود، و همسرانى پاکیزه و (از همه بالاتر) خشنودى خداوند نصیب آنها مى‌‏شود، و خدا به بندگان بینا است». آل عمران، 15.

 

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: