۰

اعلام محدودیت همگانی مناسب ترین راه برای غلبه بر کرونا

یک روانشناس اجتماعی گفت: برخورد منطقی و آوردن استدلال برای در خانه ماندن، شرایط کنونی را تبیین نمی کند بلکه اعمال محدودیت های همگانی و قانونی روش مناسب برای پیشگیری و مقابله با شیوع بیماری کرونا است.
کد خبر: ۲۲۱۶۲۴
۱۰:۲۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،حسن عماری روز دوشنبه افزود: ارتباط اجتماعی و تعامل با دیگران بخشی از فرهنگ و هویت افراد است و به ویژه در زمان کنونی که طبق سنت و آداب و رسوم دیرینه دید و بازدیدها در جامعه ایرانی مرسوم و نهادینه شده است، پذیرش و درک شرایط فعلی دشوار است؛ در واقع مراودات اجتماعی از تحلیل منطقی فراتر رفته و به نوعی به «عادت واره» و «رفتار» تبدیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه ارتباط اجتماعی در قالب های فرهنگی و ناخودآگاه جمعی ما ریشه دارد، ادامه داد: این روزها در رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی فضای مجازی به «در خانه ماندن» تاکید می شود اما واقعیت آن است که تغییر عادت واره و رفتار با تحلیل های منطقی، نصیحت و توصیه امکانپذیر نیست زیرا در ناخودآگاه افراد رخنه کرده است.
عماری تصریح کرد: اکنون در همه جای دنیا، اعمال محدودیت و کنترل روابط اجتماعی راهکار آسان و موثر برای مقابله با شیوع کرونا است و باید پذیرفت که شرایط عادی نیست و با درک موقعیت اضطراری و اعمال محدودیت های جمعی از بروز و شیوع هر چه بیشتر این ویروس جلوگیری کرد.
این روانشناس اجتماعی اظهارداشت: محدودسازهای رفتاری حوزه شناخت و منطق را درگیر می کند و باید با اعمال جریمه ها، محرومیت های اجتماعی و محدودسازی های اجباری به لایه های فرا منطقی و ناخودآگاه افراد تاثیر گذاشت.
عماری خاطرنشان کرد:‌ چه افراد به صورت منطقی بپذیرند یا طبق محدودیت های اجباری شرایط اضطراری کنونی را درک کنند، در هر صورت تغییر رفتارها و سبک زندگی در شرایط فعلی عامل محرکی است که ذهن را درگیر و دچار استرس می کند.
این روانشناس اجتماعی افزود: اکنون با دو همه گیری مواجه هستیم؛ ویروس کرونا و اختلال استرس حاد که بخش بزرگی از جامعه با آن روبرو است ‌و در کنار پزشکان، پرستاران و کادر درمان جسمانی، روانشناسان هم وظیفه خطیری دارند و باید مراقب استرس ها و برنامه های مواجه با آن باشند و خدمات لازم را در اختیار افراد نیازمند قرار دهند.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که فشار روانی پیش آمده متناسب با فرهنگ عمومی نیست و باید تلاش کنیم تا بر این استرس و اضطراب فائق آییم.
عماری یادآور شد: از آنجا که ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در شرایط استرس زا به وفور ترشح می شود، می‌تواند سطح ایمنی بدن را به شدت کاهش دهد و از اینرو بدن را آماده تخریب بیشتر ویروس کرونا کند.
این روانشناس اجتماعی با تاکید بر مدیریت استرس در قالب های رفتاری گفت: در حوزه جسمانی تحرکت و ورزش های سبک در منزل می تواند برای مقابله با استرس موثر باشد همچنین در بعد روانی، تمرین های تقویت ذهن و ورزش های فکری در کاهش استرس موثر است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: