۰

موذنین ترکیه در ایاصوفیه اذان خواندند

درحالیکه طبق یک قرارداد قدیمی ترکیه اجازه استفاده از بنای تاریخی ایاصوفیه به عنوان مسجد را ندارد روز گذشته دو موذن در ایا صوفیه اذان گفتند.
کد خبر: ۲۲۰۷۹۶
۰۹:۲۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، روز گذشته ویدئویی منتشر شد که در آن دو موذن در حال اذان گویی در مسجد ایا صوفیه ترکیه هستند. ویدئوی پخش اذان در مسجد ایاصوفیه توسط دو موذن ترکی ابتدا توسط شبکه ترکی «ایها تی وی» پخش گردید.

مسجد ایاصوفیه یک شاهکار معماری زیبا و البته مهم در هر دو دوره بیزانس و امپراتوری های عثمانی بوده و همواره نیز به عنوان نماد عرفان مسیحی قرون وسطی در نظر گرفته شده است. از این رو، بنای مسجد ایاصوفیه در هر زمانی گرانبها و مهم بوده است. این بنا در ابتدا یک کلیسا، بعدا یک مسجد و در حال حاضر نیز یک موزه تاریخی جمهوری ترکیه می باشد

ساختمان اصلی، ساخته شده در سال ۳۶۰، یک کلیسا با سقف چوبی بود. این کلیسا همچنین به نام مگال کلیسا (کلیسای بزرگ) خوانده می شد، در ۴۰۴ مورد تجاوز قرار گرفت و سوزانده شد.

تئودوسیوس دوم در سال ۴۱۵ آن را با یک باسیلیکای عظیم جایگزین کرد اما در سال ۵۳۲ در طول قیام نیکا در برابر جاستینیان سوزانده شد. چهل روز پس از شورش، جاستینینچ دوباره بازسازی ایا صوفیه را شروع کرد. او در سال ۵۳۷ دوباره آن را بازسازی کرد.

در سال ۱۴۵۳ پس از تسخیر کنستانتینپول، سلطان محمد دوم عثمانی بلافاصله به ایا صوفیه رفت و دستور تبدیل آن را به مسجد داد و پس از آن ایا صوفیه مسجد باقی ماند.

در قرن بعد، ترمیم و ساختن عناصر اسلامی در ساختمان توسط معمار سینان انجام شد. مناره ها، میرآب و منبرها نیز در این دوران اضافه شدند و بخش های مختلفی نظیر کتابخانه، مقبره ها و فواره ها نیز اضافه شد. ایاصوفیه به مدت ۹۱۶ سال کلیسا، و ۴۸۱ سال مسجد بود و نهایت در سال ۱۹۳۴، به دستور مصطفی کمال آتاتورک و تصمیم شورای وزیران، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد.

هم اکنون ایا صوفیه که یک میراث جهانی ثبت شده در یونسکو می باشد پربازدیدترین مکان گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ بوده است.

استفاده از این مکان به عنوان یک مکان عبادی ممنوع شده است با این حال در سال ۲۰۰۶ دولت ترکیه اجازه داد یک اتاق کوچک در موزه به عنوان نمازخانه کارکنان مسیحی و مسلمان مورد استفاده قرار بگیرد. از سال ۲۰۱۳ نیز موذنین ۲ بار در آنجا اذان اقامه می کنند.

استفاده از ایا صوفیه به عنوان یک مکان عبادی سال هاست که موضوع بحث های جنجالی در ترکیه بوده و سیاستمداران ترکیه اصرار دارند که این مکان مجددا به مسجد تبدیل شود.

در تاریخ اول جولای سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در ۸۵ سال، بار دیگر در این مکان نماز اقامه گردید که واکنش شدید کلیسای ارتدوکس یونان را به همراه داشت. در ماه می سال ۲۰۱۷ ، انجمن جوانان آناتولی، نماز صبح جمعی را در مقابل ایا صوفیه ترتیب داده و خواستار تبدیل مجدد این موزه به مسجد شدند. در ژوئن همان سال، ریاست امور مذهبی ترکیه برنامه ویژه ای را برگزار کرد که شامل تلاوت قرآن و نماز در ایا صوفیه به مناسبت شب های قدر بود که برنامه از تلویزیون دولتی پخش گردید.

در ۳۱ مارس ۲۰۱۸ رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان، نخستین آیه قرآن را در ایاصوفیه تلاوت کرد. در ماه مارس ۲۰۱۹ ، اردوغان گفت که او وضعیت ایاصوفیه را از یک موزه به یک مسجد تغییر خواهد داد ، و افزود که تبدیل این مسجد به یک موزه «یک اشتباه بسیار بزرگ» بود.

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: