۰

افزایش تنش‌های لفظی عبدالله و اشرف غنی

هواداران عبدالله عبدالله و محمداشرف غنی پس از سفر پمپئو به کابل و تهدید آمریکا به قطع کمک های آن کشور، حملات لفظی را علیه دیکدیگر شدت بخشیده و هر کدام طرف مقابل را مقصر می‌دانند.
کد خبر: ۲۲۰۷۳۲
۱۷:۱۳ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»،سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به کابل برای حل بحران سیاسی و روند مذاکرات صلح یکبار دیگر تنش ها بین طرفداران اشرف غنی و عبدالله را تشدید کرده است.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ویدئو کنفرانس خطاب به مردم این کشور گفت که روز گذشته مذاکرات جداگانه با عبدالله عبدالله داشته و از وی خواسته است که نقش اساسی در روند صلح بازی کند و برای اعضای تیم اش در کابینه نقش می دهد. اما عبدالله تاکید بر تغییر قانون اساسی و آنهم در یک شب و بر اساس تفاهم بین دو نفر شده است .

غنی گفت که عبدالله خواستار ساختار و تشکیلاتی است که مغایرت کامل با قانون اساسی است.من صلاحیت تعدیل قانون اساسی را به خواست هیچ فرد و گروه، خارج از راهکار که برای آن پیش بینی شده است ندارم.

اشرف غنی افزود: برای هر خواست معقول که قانون اساسی نقض نشود آماده است .تغییر قانون اساسی تنها در صلاحیت «لویه جرگه» قانون اساسی این کشور است.

وی تأکید کرد که تعهد ما برای ساختن حکومت فراگیر متشکل از تمام جناح های سیاسی، قومی، زبانی، مذهبی و سمتی پابرجاست و من با معاونین و نماینده فوق العاده خود روی آن کار می کنم.

وی به مردم افغانستان گفت که تجربه حکومت های گروهی و سمتی در افغانستان ناکام است و ما دنبال تجربه های ناکام نیستیم.

«فضل احمد معنوی» رئیس کمیته مراسم تحلیف عبدالله در توئیتی نوشته است، آیا تاریخ یکبار دیگر تکرار می شود؟

وی افزوده است: افراد لجوج، خودخواه، مستبد و تک محور کشور را به گروگان گرفته و تا مرز فاجعه پیش رفته اند اما مردم این کشور سالهاست که بهای آن را می پردازند.

«شاه حسین مرتضوی» مشاور ارشد امور فرهنگی اشرف غنی در زیر این توئیت نوشته است که چه چیزی را می خواهید تکرار کنید؟

وی پرسیده است که ویرانی کابل، آوارگی مردم، زمینه سازی برای مداخلات کشورهای همسایه، فروپاشی نظام، بجز پیام بازگشت به گذشته، کدام طرح و برنامه ای برای آینده و پیشرفت کشور دارید؟

مرتضوی گفته است که لج بازی های سیاسی تیم ثبات و همگرایی سبب کاهش کمک های آمریکا به افغانستان شد، اما رقیب های وی باور دارند که کاهش کمک های آمریکا برای افغانستان نتیجه خودخواهی اشرف غنی است و این اقدام آمریکا هشدار به وی دانسته است.

«فخرالدین قاری زاده» از اعضای تیم عبدالله هم نوشته است که اگر رهبران حکومت همه‌شمول به رهبری عبدالله طرح پیشنهادی دو ‌روز پیش اشرف غنی را می‌پذیرفتند، مشکل حل شده بود ‌و حکومت مشارکتی شکل می‌گرفت.

وی در صفحه فیسبوک خود نوشته است: اما واقعیت امر این است که تمام رهبران از جمله عبدالله این طرح را رد و بر تغییر اساسی ساختار قدرت سیاسی تاکید کردند.

وی گفته است که براساس طرح غنی ۵۰ درصد قدرت با صلاحیت‌های اجرایی بیشتر به عبدالله داده می ‌شد، اما از طرف عبدالله پذیرفته نشد.

قاری زاده نوشته است که عبدالله خواهان لغو نتایج انتخابات و ایجاد حکومت مشترک با غنی است، شرطی که برای غنی خط قرمز خوانده می شود.

«احمد سعیدی» استاد دانشگاه هم در صفحه فیسبوک خود نوشته است که اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی سابق افغانستان به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اطلاع داده ‌اند که قادر به توافق بر سر ایجاد یک حکومت فراگیر نیستند که بتواند برای رفع چالش‌های حکومت ‌داری، صلح و امنیت کار کند.

وی افزوده است معضل جنگ و صلح افغانستان با گذشت هر روز پیچیده تر می شود. حکومت موازی در کابل روند صلح و مسئله رهایی زندانیان طالبان پای وزیر خارجه امریکا را به کابل کشاند.

سعیدی افزوده است، وزیر خارجه آمریکا می خواهد به هر قیمتی که شده روند صلح و رهایی زندانیان طالبان را سرعت بخشد.

به عقیده این استاد دانشگاه،برای مردم افغانستان آرامش، امنیت و صلح مهم است اینکه کی به حکومت برسد، اهمیت چندانی ندارد. فقط سعادت مردم افغانستان برای ما یک ضرورت است.

سعیدی تأکید کرده است، میدانیم هرقدر که سیاست مدارن ما جست و خیز کنند، و شعار استقلال و آزادی سر بدهند آخر آمریکایی ها برای ما تعیین سرنوشت می کنند نه ملت افغانستان.

سردارمحمدرحمان اوغلی» سفیر سابق افغانستان در اوکراین هم در واکنش به وضعیت کنونی و سفر پمپئو در صفحه اجتماعی خود نوشته است که مقصر وضعیت افغانستان و آشفته جهانی، آمریکایی ها هستند.

به باور سفیرسابق افغانستان، آمریکایی فکر می کنند که حق همیشه با زور است در حالیکه، عکس آن در جهان ثابت شده است.

وی می نویسد که آمریکایی ها با چشم پوشی از قومی سازی دولت، ستیزه با عدالت، کمک و تشویق طالبان و حاکمیت قومی دولتی برای دوام این وضعیت، مردم را به حالتی رسانده‌اند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

به باور اوغلی، آمریکایی ها که به گفته خود آنها صدها میلیارد دلار را در افغانستان هزینه کرده اند توسط یوناما ، خلیلزاد و عمال دیگر شان میخ بر تابوت دموکراسی، عدالت و وحدت ملی افغانستان زدند و اکنون در نقطه بی بازگشت قرار گرفته اند، مگر اینکه بر سر عقل آیند و تغییر سیاست دهند.

این دیپلمات افغان نوشته است: مردمی که با واریز شدن صدها میلیارد دلار فقیرتر و مظلوم تر از گذشته، شده اند، کاهش کمک های عددی شما را به خیر و فلاح خویش خواهند دانست و برای حیات سیاسی آبرومند و با عزت، ایستادگی خواهند کرد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: