۰

فراکسیون صادقون، برهم صالح را به برکناری تهدید کرد

رهبر فراکسیون صادقون پارلمان عراق گفت که اکثریت پارلمان تاکید کرده است در صورتی که رئیس جمهور از اقدام خود در مامور کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه انصراف ندهد، برکنار خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۰۴۷۸
۱۰:۳۴ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۹

به گزارش «شیعه نیوز»، «عدنان فیحان» رئیس فراکسیون پارلمانی صادقون در عراق تاکید کرد که اگر رئیس جمهور کشورش از مکلف کردن عدنان الزرفی برای تشکیل کابینه انصراف ندهد اکثریت پارلمان به برکناری او رای خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری المعلومه، فراکسیون صادقون عضو ائتلاف الفتح به رهبری «هادی العامری» است که اکثریت پارلمان عراق را در اختیار دارد.

فیحان در اظهاراتی تلویزیونی گفت: «ائتلاف سائرون (به رهبری مقتدی الصدر) هم به رئیس جمهور پیام رساند که معین کردن نخست وزیر برعهده اوست، اما مجددا رهبران شیعه تاکید کردند که نخست وزیر باید مورد موافقت ائتلاف الفتح قرار گیرد».

او افزود: «آقای عمار الحکیم هم مثل اکثر رهبران فراکسیون‌ها به طور رسمی به روند مامور شدن الزرفی اعتراض کرد».

رئیس فراکسیون صادقون برهم صالح را جنجالی‌ترین شخصیت در نظام حاکم بر عراق خواند و گفت:« او طبق تمایلات سیاسی خود کار می‌کند و سعی دارد از شکاف فعلی میان گروه‌های شیعه بهره‌برداری کند».

فیحان تاکید کرد: «رئیس جمهور سنتی منفی را پایه ریزی کرد و حق اکثریت پارلمان را نادیده گرفت زیرا تصمیمی که صالح در مامور کردن الزرفی برای تشکیل کابینه گرفته غیرقانونی است».

او با بیان اینکه علیه رئیس جمهور به اتهام نقض قانون اساسی اقامه دعوا کرده‌اند، گفت: «اگر رئیس جمهور از تصمیم خود منصرف نشود ما با اکثریت آرا او را برکنار می‌کنیم و اجازه تصویب شدن کابینه الزرفی را هم نمی‌دهیم زیرا او حق اکثریت را سلب کرده است».

معرفی شدن «عدنان الزرفی» استاندار اسبق نجف اشرف در عراق برای تشکیل دولت جدید از سوی رئیس جمهور این کشور با مخالفت قاطع گروه‌های شیعی از جمله ائتلاف هادی العامری، نوری المالکی ، فالح الفیاض و حزب الفضیله مواجه شده و جریان الحکمه عراق نیز مخالفت خود را با این شیوه انتخاب نامزد نخست وزیر اعلام کرده است.

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق 27 اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

الزرفی در حال حاضر نماینده پارلمان عراق و دبیرکل حزب «حرکه الوفاء العراقیه» است که دارای ۸ کرسی در شورای استانداری نجف و دو کرسی در پارلمان عراق است.

او در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵، ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ استاندار نجف بود. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ نیز معاون اداره اطلاعات در وزارت کشور عراق بود.

گفته می‌شود الزرفی در سال ۲۰۰۴ از سوی سوی «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق برای استانداری نجف انتخاب شد و در همان زمان به مبارزه با کلیه گروه‌های مسلح در این استان و خلع سلاح آنها متعهد شد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: