۰

وزارت بهداشت تنها تا ۲۵ درصد می‌تواند با کرونا مقابله کند

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت گفت: مدیریت بحران کرونا از توانایی وزارت بهداشت به تنهایی خارج بوده و اثر گذاری آن در صورت عدم همکاری تمام نهادها حداکثر بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است.
کد خبر: ۲۱۹۹۶۸
۱۲:۴۲ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، علی اکبر سیاری، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امروز در شرایط دشوار اپیدمی کرونا، کارکنان بخش بهداشت و درمان چه در بخش دولتی و چه خصوصی، به عنوان سربازان جان بر کف، در خط مقدم جبهه جنگ ناخواسته علیه این ویروس که همه آحاد جامعه به ویژه کارکنان حوزه سلامت را تهدید می کند، در حال نبرد هستند، گفت: این در حالی است که برای آنان امکانات محافظت فردی در حد نیاز توسط دولت باید فراهم شود و جا دارد اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: از طرفی به مردم برای ماندن در خانه توصیه می‌شود، بدون آنکه پیش بینی الزام برای تامین نیازمندی‌های آن‌ها شده باشد. چرا که وزارت بهداشت به تنهایی توانایی انجام کار به این بزرگی را ندارد و برای تحقق این امر نیاز به حمایت بیشتر دارد. راه حل این است که تقاضای اجتماعی باید از سطوح پایین شروع و اهتمام به آن از بالاترین سطح تصمیم گیری در کشور آغاز شود.

معاون سابق وزیر بهداشت ادامه داد: اپیدمی بیماری کرونای جدید تحت عنوان کووید ۱۹ در کشور که اولین بار در اواخر سال ۲۰۱۹ در چین شروع و از اواخربهمن ماه ۹۸ تا کنون در کشور ما گسترش یافته و باعث وارد آمدن آسیب‌های انسانی و اقتصادی زیادی به کشور شده و خواهدشد.

سیاری افزود: این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان شیوع پیدا کرده است و خطر اپیدمی جهانی آن وجود دارد و راه حل آن پیشگیری و رعایت دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم و اعلام حالت اضطراری با فرماندهی واحد در بالاترین سطح است که خوشبختانه اکنون به دستور مقام معظم رهبری اقدامات موثری آغاز شده است.

سیاری تصریح کرد:همه بخش‌ها با مدیریت واحد تحت نظر بالاترین مقام اجرایی باید جهت مقابله با کرونا اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری در کشور جهت بسیج تمام امکانات و توانایی‌های نظامی، امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و استفاده از تجربیات 8 سال جنگ تحمیلی و تجربیات کشور های دیگر درگیر در این اپیدمی و توجه به توصیه های علمی صاحب نظران داخلی و جهانی حائز اهمیت است، گفت: مدیریت این موضوع از توانایی وزارت بهداشت به تنهایی خارج بوده و اثر گذاری آن در صورت عدم همکاری تمام نهادها حداکثر بین ۱۵ تا ۲۵ درصد است.

سیاری عنوان کرد: اعتماد عمومی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های اجتماعی که رکن اساسی در نظام اجتماعی کشور است، کاهش یافته و از طرفی سوءاستفاده برخی تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالا و محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم در پیشگیری از اپیدمی ویروس کرونا در کشور سبب آسیب به مردم شده است.

وی بیان کرد: از طرفی کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و روند سیر صعودی لجام گسیخته قیمت دلار و قیمت کالا و خدمات در کشور سبب نارضایتی مردم خواهد شد و ضرورت دارد همه مسوولان راهکارهای علمی برای برون رفت از این بحران‌ها، چالش‌ها و مشکلات را تدارک ببینند و با اندازه گیری و رصد شواهد کمی، بهبود شرایط را به صورت عملی برنامه‌ریزی و تسریع کنند.

سیاری افزود: امید است ایران را نسبت به سال ۹۸ بهتر، سالم تر، با کیفیت و معنویت بیشتر همراه با احساس توام با شادی، سرزندگی، شکوفائی، موفقیت و رضایت مندی بیش تری در کل بدنه جامعه شاهد باشیم.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: